Verkningsgrad, mätningar vid Laboratory of the BRF

fellow

Ny medlem
Verkningsgrad från bäst till sämst:

1. Single speed, 1 växel 98%
2. SRAM Spectro T3, 3 växlar 95%
3. Shimano Ultegra, 27 växlar 93%
4. Rohloff, 14 växlar 90%
5. Shimano Nexus 3,4,5,7 växlar samt SRAM S5,S7 under 90%

Här är urdrag ur de mest relevanta mätningarna:
visa_galleribild2.php

Bild på SRAM Spectro T3, enda växelsystemet förutom SS med konstant hög verkningsgrad:
spectro%20t3%20hub%2004.jpg

Källor:
1. Laboratory of the Browning Research Facility on Bainbridge Island, Washington.
2. Human Power nr 52, technical journal of the IHPVA

Senast redigerad av en moderator:
Intressant.. Jag antar att det är en helt ren ultegra. Rohloff kanske kan hävda sig när allt är nerkletat i lera.

Ok, SRAM DuoDrive borde alltså också ha mycket hög verkningsgrad. De systemen är ju baserade på T3:s nav plus utanpåliggande växlar. Har 3*7 på Waveyn och Terratriken. Har länge funderat på att bygga en extrem lågräser baserad på DuoDrive 3*9, det kanske börjar bli dags att sätta planerna i verket?

Har tyvärr inte hittat data till Nexus 8. Den väger lika mycket som SRAM Spectro 7 (ca 1550g) så det känns lite lowtech fortfarande. Just Spectro S7 verkar finnas i 2 versioner, "old style" och "new style". "New style" ska ha följande verkningsgrad enligt SRAM:
1 - 93%
2 - 93%
3 - 96%
4 - 97,5%
5 - 95%
6 - 93%
7 - 92%

Obs! Ej samma testförhållande som vid Laboratory of the BRF så det blir eventuellt lite missvisande. Här är data på T3 enligt SRAM:

1 - 94%@200W, 93%@100W
2 - 97%@200W, 96%@100W
3 - 93%@200W, 91%@100W

SRAM Spectro T3 nav väger 911 gram, vilket kan jämföras med 9-växlade kasettnav som väger ca 1000 gram. Jag tror starkt på T3, det är trots allt en design som förfinats i 100 år. Den är väldigt enkel att dreva om till önskad utväxling med hjälp av en extrakedja och extraklinga fram som byts på en minut. Har aldrig behövt mer än 3 växlar här i skåne och T3 är lätt, stryktålig och beprövad. Kan någon tipsa om billiga och framför allt lätta 26" fälgar med T3 eller S7 nav och var man köper dessa?

Går det att använda befintliga STX-RC 7 vxl växelreglage (växelspak?!) om jag bestämmer mig för SRAM S7? Eller kanske vänstra 3 vxl reglage till T3? Känns lite knasigt att lägga torpedo 3 reglage på en 10 Kg cykel...:)

Jag skulle nästan gissa att sram använder sig av sin 1:1 (1:1.1) i alla sina produkter nu. Men det är bara en gissning

/rikard

fellow Skrev:
-------------------------------------------------------
>Kan någon tipsa om billiga och framför allt lätta 26" fälgar med T3 eller S7 nav och var man köper dessa?

Hittade dessa då jag gick igenom ett nytt butikstips.

Butiken http://www.laufrad-shop.de/

26" fälgar med SRAM-navväxlar http://s70054916.einsundeinsshop.de.../0110_Kastenfelge/product_overview.shopscript

26" högprofilfälgar med SRAM-navväxlar http://s70054916.einsundeinsshop.de...0_Hohlkammerfelge/product_overview.shopscript

Sen om det är billigt och lätt vet jag dock inte.

/Anders

Å andra sidan kan man ju diskutera om man skall kalla spectra T3 växlen för växel. Det är inte direkt mycket skillnad på lägena i den. Shimanor 3-delade har bättre förhållande men fortfarande ganska tetigt.

Möjligen kan förhållandena ändrats då jag ser att den bilden som ligger högre upp på sidan inte stämmer exakt med de jag har testat, dock otroligt lika.

Kul med såndanna undersökningar Fö.

Någon som har mätningar till nya 8-växlade Shimano Alfine som kommer i oktober eller är det fortfarande Spectro T3 som är det bästa alternativet till SS ur verkningsgradsynpunkt?

Tillbaka
Topp