Verkstad i Göteborg som är bra på magura?

Eriksson2

Aktiv medlem
Mina Magura mt7 har krångat av och till de senaste månaderna. De behöver luftas hela tiden vilket trekstore i Göteborg har gjort. De har även letat efter läckage och liknande men hittar inget. Nu går bakbromsen helt in till styret igen med knappt någon bromsverkan. Var i Göteborg skulle ni lämna in cykeln för att få det åtgärdat? Trekstore lyckas inte får till det, men nån annan kanske är bra på just magura?

har man luftat flertal ggr o inte finner nått externt läckage så skulle jag misstänka internt läckage i bromshandtaget oavsett som mekaniker och jag felsökt läckage två ggr o inte hittar fel hade ja rekomenderat byte av komplett broms alt som minimum byte bromshandtag ifall jag till 100% kan säkerställa bromsoket är tätt.

Om inte trekstore löser det så hade jag kollat med Pedalen & Fälgen. Men jag har ingen egen erfarenhet av deras eventuella Magura-kompetens.

Det kan vara värt att kolla att inte luftningskitet har problem. Mina Avid-bromsar krånglade men det visade sig vara ”sprutan” som läckte…

Låter som läckage helt klart. Jag hade det på det enda Maguraparet jag ägt, det var väldigt svårt att upptäcka då det var minimalt vid oket. Fick ny broms på garanti och läckte även den på samma ställe ?

Högst anekdotiskt men de rök illa kvickt.

Låter som läckage helt klart. Jag hade det på det enda Maguraparet jag ägt, det var väldigt svårt att upptäcka då det var minimalt vid oket. Fick ny broms på garanti och läckte även den på samma ställe ?

Högst anekdotiskt men de rök illa kvickt.

Vilken modell var det?

Jag har problemet att min Magura MT8 Pro är (för) mjuk. Det verkar dock inte läcka, jag har köra med det i ett år och känslan är samma. Har lyfts flera gånger utan att något har ändrats. Jag vill har den lika hård som mina MT4, men kanske går det inte.

Vilken modell var det?

Jag har problemet att min Magura MT8 Pro är (för) mjuk. Det verkar dock inte läcka, jag har köra med det i ett år och känslan är samma. Har lyfts flera gånger utan att något har ändrats. Jag vill har den lika hård som mina MT4, men kanske går det inte.
MT5

Hur gick det?

Jag har med problem med MT5-bromsar. Men jag vill främst bara lufta dom. Hittar inget luftningskit i stan.
Jag har MT5 på en cykel jag fick för en månad sedan. Har fungerat väldigt bra faktiskt utan läckage.
Har ingen koll på om det finns någon i stan som har det, men du får det snabbt hem till brevlådan t.ex. att beställa härifrån: https://www.tcmcykel.se/p/verktyg-mekstall/luftningskit-bromsverktyg/xlc-luftningskit-for-magura

Jag har MT5 på en cykel jag fick för en månad sedan. Har fungerat väldigt bra faktiskt utan läckage.
Har ingen koll på om det finns någon i stan som har det, men du får det snabbt hem till brevlådan t.ex. att beställa härifrån: https://www.tcmcykel.se/p/verktyg-mekstall/luftningskit-bromsverktyg/xlc-luftningskit-for-magura
Ja, det är ju plan B.
Hade hoppats få ihop bromsen till söndag så den 16-åriga ungdomen kunde hängt med ut på årets första tur.

Hur gick det?

Jag har med problem med MT5-bromsar. Men jag vill främst bara lufta dom. Hittar inget luftningskit i stan.
Vilken sta?
Edit: trådrubriken är kanske en hint... PMa om du vill ta en skaplig cykeltur eller en liten biltur till söder om stan, tror det finns ett i mitt förråd

Senast ändrad:
Behövs 2 sprutor till magura om man vill vara seriös och ha bra bromsverkan men dom är ett rent kadaver att lufta.
Jag har två till shimano men den ena är väl mest för att tömma koppen.... det borde man kunna lösa med random spruta i så fall.

Klart man ska ha rätt grejor och jag tycker Biltema är dyrt för fel grejor men om man ska fulfixa det så borde det viktigaste vara att en kopp med rätt gänga?

EDIT, back in the day så luftade vi hemma med enbart en akvarieslang... men till cykel måste man väl ha kopp, har inte testat utan

Jag har två till shimano men den ena är väl mest för att tömma koppen.... det borde man kunna lösa med random spruta i så fall.

Klart man ska ha rätt grejor och jag tycker Biltema är dyrt för fel grejor men om man ska fulfixa det så borde det viktigaste vara att en kopp med rätt gänga?
Allt går att ful fixa men i maguras fall så är det 2 sprutor som gäller då oljan skall pumpas fram och tillbaka och gör man inte rätt med magura så spränger man bladern i hantaget.
Det finns bra lite att köpa på Ali och i regel billigare än Biltema.

Allt går att ful fixa men i maguras fall så är det 2 sprutor som gäller då oljan skall pumpas fram och tillbaka och gör man inte rätt med magura så spränger man bladern i hantaget.
Det finns bra lite att köpa på Ali och i regel billigare än Biltema.
Exakt hur är rätt? Jag har också svurit över dem många gånger, och nu har vi två cyklar med Magura-bromsar. Jag gillar bromsarna om någon annan luftar dem...

Exakt hur är rätt? Jag har också svurit över dem många gånger, och nu har vi två cyklar med Magura-bromsar. Jag gillar bromsarna om någon annan luftar dem...

Vi har nu fem cyklar med Magura bromsar i familjen. Som tur har det nästan alltid funkat att göra snabbluftning. Det är otroligt enkelt vid Magura med en spruta som har ett litet hål. Men om man behöver lufta hela systemet så blir det jobbigt. Jag fick inte till det på en broms, men efteråt så upptäckte jag att handtaget var sönder. Så jag har egentligen aldrig behövt luftning med två sprutar. Och då har vi haft två cyklar till med Magura ovanpå de fem vi har nu.

Magura är väl egentligen inte svårare att bleeda än andra varumärken. Men,,
Använd endast Magura original bleeding kit samt deras olja, även deras original bromsskivor och klossar.
Då funkar det.

Magura är väl egentligen inte svårare att bleeda än andra varumärken. Men,,
Använd endast Magura original bleeding kit samt deras olja, även deras original bromsskivor och klossar.
Då funkar det.
Och på det svarar jag inte sant.
Varför skall man ha oket på magura i samma höjd som handtaget inte svårare att lufta Jo det är dom .

Tillbaka
Topp