Verkstad i Stockholm som kan remdrift?

biffsorken

Aktiv medlem
Jag är sugen på att skaffa en remdriven cykel och då är det intressant om det finns någon verkstad som är bra på sådana drivlinor.

Alternativt är det något som de flesta verkstäder klarar?

Är det något som har dåliga erfarenheter?

Bättre att ställa dumma frågor än att få trista överraskningar …

Det ska en cykelmekaniker klara, även om de kanske måste kolla upp någon detalj.

Om du köper cykeln lokalt kan du ju fråga om tips på verkstad.

Jag är sugen på att skaffa en remdriven cykel och då är det intressant om det finns någon verkstad som är bra på sådana drivlinor.

Alternativt är det något som de flesta verkstäder klarar?

Är det något som har dåliga erfarenheter?

Bättre att ställa dumma frågor än att få trista överraskningar …
Det är ju inte särskilt märkvärdigt.
Jag köpte min remdrivna pendelcykel för 7-8 år sedan i Länna om det kan vara till någon hjälp. Länna Sport eller nåt ditåt. De klämde ihop cykeln medan jag väntade vill jag minnas.

Det kritiska är att remspänningen blir rätt.

Det kan du kontrollera själv med Gates app samt justera själv förutsatt att du bara är lite händig och har några insexnycklar.

När det är dags att byta bakdrev så behövs en rempiska (samma princip som med kedjepiskan) för att hålla emot frihjulsmekanismen när man lossar låsmuttern. Annars är verktygen som behövs samma som för kedjedrivlinor, få och lätta att få tag på.

Men det skall en cykelmek klara som sagt. Rempiskan är kanske inte var verkstads inventarie än dock.

Det kritiska är att remspänningen blir rätt.

Det kan du kontrollera själv med Gates app samt justera själv förutsatt att du bara är lite händig och har några insexnycklar.

När det är dags att byta bakdrev så behövs en rempiska (samma princip som med kedjepiskan) för att hålla emot frihjulsmekanismen när man lossar låsmuttern. Annars är verktygen som behövs samma som för kedjedrivlinor, få och lätta att få tag på.

Men det skall en cykelmek klara som sagt. Rempiskan är kanske inte var verkstads inventarie än dock.

Vid byte av kamskivan såklart. Tänkte först att kar’n inte är riktigt klok i huvudet. Byte av remmen är hur enkelt som helst men kamskivan byts ju samtidigt. Poletten föll långt från päronträdet. ?

Vid byte av kamskivan såklart. Tänkte först att kar’n inte är riktigt klok i huvudet. Byte av remmen är hur enkelt som helst men kamskivan byts ju samtidigt. Poletten föll långt från päronträdet. ?

Oj, jag bytade bara remmen! Kanske därför drivlinan låter nu?
Men måste säga att jag har inte sett kamskivam på min cykel vid byten ...

Ja, nomenklaturen ändras med remdrift, men heter det verkligen kamskiva? Har cykeln kamaxel? Drev eller remskiva känns mer logiskt i mina öron ?

Gates har en bra verkstadsinstruktion samt en skaplig (inte lysande) youtubekanal där man kan få lite hjälp.

Remskiva låter i mina öron som en slät skiva för kilrem. Gatesremmen har vulster som passar i skivans kammar. Därför.

Remskiva låter i mina öron som en slät skiva för kilrem. Gatesremmen har vulster som passar i skivans kammar. Därför.
Tandrem + tandhjul kanske, men ordet kam kommer från kammarna på kamaxeln som lyfter och stänger ventilerna till cylindern i en motor eller kompressor. Det är inte livsviktigt, men det är intressant med etymologi och hur nya ord/begrepp blir till.

Ifall vi inte bara ska godtyckligt hitta på namn så är kuggremskiva eller kuggremsdrev dom redan vedertagna namnen.

Man kan förstås även säga remskiva, även om man kommer få följdfrågan om det är en kilrem eller kuggrem efteråt

Ifall vi inte bara ska godtyckligt hitta på namn så är kuggremskiva eller kuggremsdrev dom redan vedertagna namnen.

Man kan förstås även säga remskiva, även om man kommer få följdfrågan om det är en kilrem eller kuggrem efteråt

Det var nog ordet kuggremsskiva jag letade efter i minnet. Ibland står det bara stilla.

Tillbaka
Topp