Verkstad klantade sig - vad gör jag?

tmz016

Aktiv medlem
Hallå!

Igår, fredag, lämnade jag in min heldämpade mtb till en välkänd cykelbutik här i stan då jag märkte att mitt växelöra var en aning snett. Det var enbart någon grad snett, men det ledde till att kedjan konstant ville leta sig upp i bakdrevet, samt ibland hoppa över en växel när jag växlade upp. Jag hade själv försökt lossa skruven som sitter genom växelreglaget in i växelörat (blå ring), men den satt lite för hårt för att jag skulle våga ta i mer.

När jag lämnade in cykeln berättade jag att jag hade svårt att få bort skruven som satt genom reglaget, och inte vågade ta i mer pga dyra växlar, och därför bad dom ta det försiktigt.
I eftermiddags fick jag ett samtal från verkstaden som sa att dom hade fått bort reglaget, dock lyckats knäcka skruven som höll ihop växelörat med ramen, när dom skulle bocka växelörat rakt. Eftersom jag inte har vart i butiken efter detta vet jag inte exakt vilken skruv dom pratar om, men jag gissar att det är den i rosa ringen.
Dom sa att det var en m8 skruv, och att dom inte hade något som passade och således skulle kolla vad dom kunde göra åt problemet. Spontant känns det som att det måste använts en hel del våld för att knäcka en sån skruv vilket är speciellt irriterande då jag bad dom ta det försiktigt.

Det är en seriös affär, och jag är övertygad om att dom kommer lösa det på något sätt, men det är rätt tråkigt att cykeln gick från fungerande till inte alls.
Till min fråga - vad gör jag? Sitter jag och väntar på att dom ska lösa detta eller kan jag försöka snabba på processen genom att hitta en skruv på egen hand? Mitt Googlande efter reservdelar har inte gett resultat tyvärr. Mitt cykelintresse är relativt nyfunnet, och jag vill komma ut i skogen så fort som möjligt.

Bilagor

• IMG_1919.JPG
    IMG_1919.JPG
    794.1 KB · Besök: 669
Att saker pajar är jag beredd på då jag själv meckar mycket med andra hobbys, och självklart förstår jag att det inte var medvetet.
Att ha flera cyklar är givetvis ambitionen, men då jag köpte denna förra veckan har jag inte direkt haft några tankar på att skaffa mig en till redan:D

Att saker pajar är jag beredd på då jag själv meckar mycket med andra hobbys, och självklart förstår jag att det inte var medvetet.
Att ha flera cyklar är givetvis ambitionen, men då jag köpte denna förra veckan har jag inte direkt haft några tankar på att skaffa mig en till redan:D
Jag förstår känslan. Och det är såklart surt, men skit händer. Tråkigt, men inte mycket att göra något åt.

Jag förstår känslan. Och det är såklart surt, men skit händer. Tråkigt, men inte mycket att göra något åt.

Nu är det inte mycket att göra något åt.
Men det är en stor anledning (till) att jag för eller försöker göra allt själva på mina cyklar. Då har man bara ens själva att skyla på när något går fel (och att själva beställa delerna är ofta snabbaste än att butiken för det). Andra bra anledningar är att det är roligt och billigare.

Samma här, gör allt själv så vet man att det blir rätt gjort och händer något har man verktygen hemma och kan fixa på direkten själv.

Skall man verkligen rikta ett sådant växelöra fastsatt i ramen? Jag förstår att det förenklar riktningen men det borde vara en inte obetydlig risk att man skadar ramen på köpet.

När jag lämnade in cykeln berättade jag att jag hade svårt att få bort skruven som satt genom reglaget, och inte vågade ta i mer pga dyra växlar, och därför bad dom ta det försiktigt.
I eftermiddags fick jag ett samtal från verkstaden som sa att dom hade fått bort reglaget, dock lyckats knäcka skruven som höll ihop växelörat med ramen, när dom skulle bocka växelörat rakt. Eftersom jag inte har vart i butiken efter detta vet jag inte exakt vilken skruv dom pratar om, men jag gissar att det är den i rosa ringen.
Dom sa att det var en m8 skruv, och att dom inte hade något som passade och således skulle kolla vad dom kunde göra åt problemet. Spontant känns det som att det måste använts en hel del våld för att knäcka en sån skruv vilket är speciellt irriterande då jag bad dom ta det försiktigt.
För att kunna rikta behövs det en hel del våld som gör att belastningen på materialet går över vad det klarar och det är alltid en risk att något knäcks. Tur att det bara var en bult som är lätt att byta ut och inget värre :)

De kommer säkert fixa det. Det värsta som kan hända är att du får beställa någon reservdel själv som de inte kan/vill köpa in som inte finns hos deras leverantörer.

Skall man verkligen rikta ett sådant växelöra fastsatt i ramen? Jag förstår att det förenklar riktningen men det borde vara en inte obetydlig risk att man skadar ramen på köpet.

Funktionen av växelorat är precis att kunna böja utan att böja ramen. Jag har böjt många växelöron i ramen utan problem. De flesta är mjuka, som det ska vara, och där finns ingen risk alls. Ja har böjt några som verkade för hårda, men har aldrig varit rädd att skada ramen, bara att växelörat skulle brytas.

Tycker att det är konstigt att en stor skruv brytare, men kanske var den redan skadat?

Varför bara inte byta ut örat? Nytt öra och inga andra skador, klart på 5 min

Då måste man har ett på lager.
När min son var lite yngre behövde jag böja tillbaka växelörat på hand MTB flera gånger varje tur. Skulle har blivit riktigt dyrt, och jobbigt, att byta varje gång.

Be din son cykla på bana istället . Bancyklar har inget växelöra ?

Han har haft och har också en SS. Skulle dock vara jobbigt för honom på stig med brantar. Jag kör själva nu oftast SS på stig. Min SS har dock fortfarande växelora (investerade inte i nya SS dropouts), men utan bakväxel är chansen att man skadar den noll.

EDIT: och glömde att tillägga att jag tycker om att rikta växelöron. Om man har gjort det många gånger blir man riktigt snabbt på det.

Då måste man har ett på lager.
När min son var lite yngre behövde jag böja tillbaka växelörat på hand MTB flera gånger varje tur. Skulle har blivit riktigt dyrt, och jobbigt, att byta varje gång.
Ja såklart men kanske bättre att beställa ett och vänta ett par dagar än att meka sönder nånting och vänta ändå :P. Kan väl iof va som när jag förra veckan skulle beställa lager till länkagen och fick svar från SC att kanske finns att skicka ut om 6 veckor.

Ja såklart men kanske bättre att beställa ett och vänta ett par dagar än att meka sönder nånting och vänta ändå :P. Kan väl iof va som när jag förra veckan skulle beställa lager till länkagen och fick svar från SC att kanske finns att skicka ut om 6 veckor.

En reserv växelöra är jättebra att har! Tillsammans med en kedjelås är det enda reservdelar jag har med i min ryggsäck. Tyvärr levereras de flesta cyklar och ram utan reserv växelöra. Om jag beställer själva, beställer jag med ett eller två.

Hursomhelst skulle jag alltid försöka böja tillbaka örat, förutom om den är böjd riktigt mycket. Jag vill gärna behålla ett reserv örat. Och vanligtvis är det örat som brytar om något går fel, inte en annan del av cyklen.

Senast ändrad:
helt nödvändigt för att få rätt precision. och att rikta växelörat på en mtb är väl en syssla som återkommer åtminstone någon gång per säsong. de är konstruerade att inte överföra oegentlig kraft till ramen.

efter ett antal återböjningar blir växelörat sprött, och det kan bli sprickor. i det läget byter man till ett av de åtminstone några stycken man har på lager.

en förbrukningsvara.

helt nödvändigt för att få rätt precision. och att rikta växelörat på en mtb är väl en syssla som återkommer åtminstone någon gång per säsong. de är konstruerade att inte överföra oegentlig kraft till ramen.

efter ett antal återböjningar blir växelörat sprött, och det kan bli sprickor. i det läget byter man till ett av de åtminstone några stycken man har på lager.

en förbrukningsvara.

Tror att kvaliteten av växelöron skiljer sig rätt mycket. Hur länge den håller berör också på hur mycket den böjs. På min sons förra MTB behövde jag rikta växelörat flera tiotals gånger, gissar mer än 50 gånger, och den funkade fortfarande bra. Men då var den alltid nöjd lite så att drivlinan rasslade men fortfarande funkade.

Många original är gjutna i dålig kvalitet och jag upplever dem svåra att justera. 3e part är annorlunda, antar att det är CNC.
Lättare att rikta men möjligen inte bra för ramen?
För QR då. TA öron ser lite annorlunda ut och jag brukar av oklara anledningar låta bli att böja dem.

Många original är gjutna i dålig kvalitet och jag upplever dem svåra att justera. 3e part är annorlunda, antar att det är CNC.
Lättare att rikta men möjligen inte bra för ramen?
För QR då. TA öron ser lite annorlunda ut och jag brukar av oklara anledningar låta bli att böja dem.

Jag har sista årarna bara riktat TA öron.

Jag har inte koll på hur olika öron jag har riktat var tillverkade. Vet bara att dom på min sons Vpace är lagom mjuk. Lite svårt att böja, men då böjer den inte för snabbt när bakväxeln får kontakt med något. Har också sett öron av mjukost, och värre, öron som är så styva att man är lite rädd att man kommer att böja ramen.

Jag har sista årarna bara riktat TA öron.

Jag har inte koll på hur olika öron jag har riktat var tillverkade. Vet bara att dom på min sons Vpace är lagom mjuk. Lite svårt att böja, men då böjer den inte för snabbt när bakväxeln får kontakt med något. Har också sett öron av mjukost, och värre, öron som är så styva att man är lite rädd att man kommer att böja ramen.
Ja, det är mjukosten som jag själv tycker är svårt att justera. Eftersom jag inte brukar böja dem så har jag inte tränat så mycket

Nu har du ju fått massa tips och förhoppningsvis löser verkstaden problemet så smidigt som möjligt. Men du har långtgående juridiska rättigheter om saker skiter sig när du lämnat in din cykel för reparation. Googla konsumentköpslagen och verkstad och bil så får du mkt kul att läsa :). Det är rätt vanligt att verkstäder fakkar upp (kidzen hävdar att det heter så).

Enligt bilden har cykeln ett växelöra av typen Syntace X-12 eller en kopia därav. Dessa är väl ändå designade specifikt så att det som offras vid en smäll medvetet är skruven och inte örat? Alltså hade skruven antagligen gjort sitt jobb och anledningen till att en var svår att få loss att den redan var trasig.

problemet är att använder du ditt enda reservöra har du inget kvar sedan. ingen bra situation om du är en bit bort.

minst två med på turen är min melodi. dvs jag brukar ha med två, plus ett universal som med lite trix passar alla cyklar.

för stoppet kan lika gärna drabba någon optimistkamrat som kör utan reservöra :(

problemet är att använder du ditt enda reservöra har du inget kvar sedan. ingen bra situation om du är en bit bort.

minst två med på turen är min melodi. dvs jag brukar ha med två, plus ett universal som med lite trix passar alla cyklar.

för stoppet kan lika gärna drabba någon optimistkamrat som kör utan reservöra :(
Två på varje cykeltur? Hur många gånger har du behövt det första?

Enligt känd förebild?

3BC8A75C-80CE-4574-9B7E-68AA1D39F56E.png

När det är så pass känsligat med alu-växelöra och närliggande delar borde du, tycker jag att försökt göra det själv. Särskilt när det enbart är en grad som ska försöka att återställas ursprungsläge.

Kostnaden för den lilla detaljen(fast viktig) blir så hög när det ändå är ett litet jobb, ett litet jobb som inte får gå snett och då hade jag hellre skyllt på mig själv än att betala den summan även om de hade lyckats åt dig.

Jag hade med växelöra i reserv jag också förut. Sen köpte jag cykeln med sram udh "universalöra". Det smäller av i lagret i ramen och kräver avdragare för att få ur delen som blir kvar, så nu skippar jag det och nöjer mig med extra slang och vatten ?

"extra" slang?? Kör du med slang i däcken?

Multitool med kedjeverktyg räcker, då kan man konvertera till singlespeed om växelörat går sönder.

Tillbaka
Topp