Verktyg att ha med sig i sadelväskan?

mans

Ny medlem
Jag har tänkt köpa lämpligt multiverktyg för att ha med mig i sadelväskan. Vill ha lite tips på vilka funktioner ett sådant ska ha och gärna förslag på produkter.

Just nu har jag lite lösa prylar som jag tycker funkar alldeles utmärkt. Jag använder mig av en liten ask med lösa bits, separat kedjebrytar, separat ekernyckel, lite laggrejer (däcksavtagare och laglappar mm.). Man kan ju också ha med sig en slang så kan man göra _ett_ lite snabbare byte om man får punktering.

/Måns

En pump är aldrig fel att ha med sig så man kan cykla vidare efter att man använt lagningslaparna...
Växelöra är mycket bra att ha med, speciellt på långturer.

Pump, inte kolsyra! Pumpen kan användas till hur många punkor som helst, förutsatt att man kan laga den!
Är kolsyran slut så är den! Hittade en lagningsats på COOP av alla ställen. Behövs ingen solution till
lapparna, självhäftande. Har provat, håller vad det lovar. 29 spänn, en liten påse som heter Velox. Rekommenderas varmt!
I min sadelväska finns det 1 st slang, punkapåsen, däckavtagare, kedjebrytare, x-tra kedjelås, kedjekrok (en ca 7 cm lång grov ståltråd som är böjd i båda ändar, bra att kroka ihop kedjan med om man behöver länka ihop den), visselpipa (hörs bättre än att ropa...), 2 st insex.

/steen

tja, jag har alltid med en 4" skiftnyckel (biltemas billigaste klarar 15mm+, men håller inte inställningen särskilt bra)+ insexnycklar (de vanligaste), platt skruvmejsel som del av fickkniv, ventil addaptrar
jag har på senaste tiden även alltid haft med ett pack pappersnäsdukar och 50ml fotogen (stort provrör) för att kunna tvätta av det mesta av oljan

märk väl att jag håller mig mest till stadstrafik så lagningslappar etc är mindre nödvändiga (snabbare att ta med hjulet hem och laga i lugn och ro), men det är *lite* osmidigt att gå in någonstans med oljeklibbiga, kolsvarta händer efter obetydligt kjedjestrul

Här kommer en bild på vad jag har med (för tillfället)

mitt_kitt.jpg

(Det är nog lite onödigt både med skruvmejlsel och bits... men man kan ju peta lite mer med skruvmejseln i alla fall.)

Jag skulle vilja ersätta verktygen med ett multiverktyg (tror jag i varje fall). Annars kanske en fickkniv eller en sådan där multitång kanske inte är så tokigt. En multitång typ Letherman Wave kanske skulle kunna ersätta en hel del av dessa verktyg? (En som har bitshållare tillsammans med utvalda bits.)

Jag saknar nog sådan där kjedjekrok (har du gjort den själv eller går den att köpa steen?)

När det gäller utbytbart växelöra så har jag inget sådant. Däremot funderar jag på att införskaffa en så kallad "brytbult" istället (en bult som går av istället, där bakväxeln sitter fast i ramen).

/Måns

hmm... 4:an 6:an insex... laglapp, liten pump, en liten tång.
med det kan man fixa det mesta som händer så att man iaf kommer hem.

mans skrev:
-------------------------------------------------------
> När det gäller utbytbart växelöra så har jag inget
> sådant. Däremot funderar jag på att införskaffa en
> så kallad "brytbult" istället (en bult som går av
> istället, där bakväxeln sitter fast i ramen).
>
> /Måns

tänk bara på att då ta med en bult till...

Har just kommit på att kedjekrok är onödigt. Det är ju bara att lägga kedjan på någon av de minsta kassettklingorna och på vevhuset innanför minsta drevet fram så är kedjan helt slapp. Pinsamt att upptäcka efter några års cykling...

För övrigt är det ju bättre att ta med några extra slangar än lagningslappar. Har själv försökt att hitta hålet i halvmörkret med resutlatet att jag fick leda cykeln hem till det gamla beprövade handfatet.

MD skrev:
-------------------------------------------------------
> Slang och pump. Skippa sadelväskan

skrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeliskrammeli

:-))

Visselpipa var en bra grej! Med lite tur fattar folk att man inte bara vill ha uppmärksamhet med sin pipa, utan även kalla på hjälp. Blåsa i pipan lär vara enklare än att skrika den dagen den behövs.

Tillbaka
Topp