Verktyg för att mäta ekerspänning

• Trådstartare Trådstartare WFD
  • Start datum Start datum
Om du ligger på 80-95 kg på hårda sidan är det både rätt löst och väl stor variation. Och nedåt 40 som minst på lösa sidan är nästan så att det borde kännas som kokt spaghetti även med fingrarna.
Är snarare ca 81,5-91,5.
Var bör jag ligga då, med 2.0 ekrar? Det känns spänt som satan på spända sidan, man måste se upp när man drar åt så man inte rundar DT nipplarna för de är så förbaskat mjuka. Lösa sidan skulle jag vilja spänna men men å andra sidan är ju vinkeln vad den är, för att det ska bli centrerat, och spänner jag dessa så blir det ocentrerat.

Är snarare ca 81,5-91,5.
Var bör jag ligga då, med 2.0 ekrar? Det känns spänt som satan på spända sidan, man måste se upp när man drar åt så man inte rundar DT nipplarna för de är så förbaskat mjuka. Lösa sidan skulle jag vilja spänna men men å andra sidan är ju vinkeln vad den är, för att det ska bli centrerat, och spänner jag dessa så blir det ocentrerat.
Fälgens angiva max eller 120 beroende på vad som är högst har jag byggt mina senaste hjulpar över. Och så blir det vad det blir på andra sidan men oftast någonstans runt 800. Ekrarnas tjocklek spelar ingen roll ur det perspektivet. Men har man mjuka nipplar som inte vill vara med är det förstås svårt, jag har mestadels byggt med mässing.

Fälgens angiva max eller 120 beroende på vad som är högst har jag byggt mina senaste hjulpar över. Och så blir det vad det blir på andra sidan men oftast någonstans runt 800. Ekrarnas tjocklek spelar ingen roll ur det perspektivet. Men har man mjuka nipplar som inte vill vara med är det förstås svårt, jag har mestadels byggt med mässing.
1200 N är max på mina fälgar.
Kör med DT squorx nipplar, avskyr dem. Rundade ett par st rätt fort när jag justerade med fyrkantsfattningen. Vågade inte dra hårdare, men kanske ska prova lite till. Annars får jag kanske byta till mässing.

Men nu ska jag ta tillfället i akt när jag ändå har en tensiometer till låns, att kalibrera örat lite (y)

1200 N är max på mina fälgar.
Kör med DT squorx nipplar, avskyr dem. Rundade ett par st rätt fort när jag justerade med fyrkantsfattningen. Vågade inte dra hårdare, men kanske ska prova lite först. Annars får jag kanske byta till mässing.

Men nu ska jag ta tillfället i akt när jag ändå har en tensiometer till låns, att kalibrera örat lite (y)
Har ändå byggt med squorx en gång med vanlig nyckel och nya var det inga problem tyckte jag. Brickor och en droppe olja på varje. Vad har du för ekernyckel? En bra som t ex Spokey som greppar på alla fyra sidor hjälper.

Har ändå byggt med squorx en gång med vanlig nyckel och nya var det inga problem tyckte jag. Brickor och en droppe olja på varje. Vad har du för ekernyckel? En bra som t ex Spokey som greppar på alla fyra sidor hjälper.
Har nån BBB nyckel med 4 olika öppningar. Kanske den suger helt enkelt. Kanske man skulle ta sig i kragen då och investera i en bättre.

För att svara på trådpostarens fråga. Jag har en sånhär.

Beställd från Aliexpress. Fungerar helt Ok men skalan stämmer knappast. Man kan säkert kalibrera den mot en ParkTools om man går in på en cykelverkstad och frågar snällt.

När jag använde den blev de hjulen faktiskt väldigt bra i ParkTools wheel builder appen. <5% om jag inte minns fel.

Hur hårt dragna ekrarna är får man då bara gissa sig till ändå som sagt, på grund av skalan och hur den skall ränkas upp mot ekertypen.

Finns även dyrare typer med olika sorters mätare på, de ligger på aliexpress.
Finns massa billiga / prisvärda cykelgrejer där.

//K

Det man betalar för med park tools är väl just att den är kalibrerad och att det följer med en tabell för olika ekrar den är kalibrerad mot.

Mätte, konstaterade att det var för lågt. Tänkte att han kanske visste vad han gjorde.

Efter två turer så var alla ekrar jättelösa, lagom så man nästan kunde dra åt med fingrarna
alltså, det tycks helt fullt av även rutinerade cykelmekaniker som inte mäktar med att hantera hjulbyggen eller ekerjustering. helt otroligt hur utbrett detta är, och ett mycket gott skäl att ta hand om dessa projekt själv. och om inte annat lär man sig.

med eller utan tensiometer.

Det man betalar för med park tools är väl just att den är kalibrerad och att det följer med en tabell för olika ekrar den är kalibrerad mot.
Tabellen följer med även till Aliexpress verktyget.

I min mening behöver man kanske bara kalibrera den mot en parktool, och sedan kan man använda parktools tabeller. Men jag är inte säker att fjäderkonstanten är lik på de två verktygen. Om man vill kan man ju testa det.

Det viktiga för mig var att försöka få någon sorts referens, och få möjlighet att mäta så att det blir jämnt och fint runtom utan att plinka på ekrarna.

Man kan även jämföra mellan olika hjul om de har liknande ekrar.

//K

Jag har jämfört mitt Park tools med en bekants och de visar ganska olika; om jag minns rätt 10-20% skillnad. Ingen av oss har ändat fabriksjusteringen. Jag tror att min visar mer rätt (verkar stämma hyfsat när jag mäter fabriksbyggda hjul) men är inte säker. ?

Edit: En vacker dag tänkte jag försöka kolla kalibreringen genom att hänga en känd vikt i en eker. Ska bara lista ut hur det ska gå till praktiskt.

Jag har jämfört mitt Park tools med en bekants och de visar ganska olika; om jag minns rätt 10-20% skillnad. Ingen av oss har ändat fabriksjusteringen. Jag tror att min visar mer rätt (verkar stämma hyfsat när jag mäter fabriksbyggda hjul) men är inte säker. ?

Edit: En vacker dag tänkte jag försöka kolla kalibreringen genom att hänga en känd vikt i en eker. Ska bara lista ut hur det ska gå till praktiskt.
Typiskt. Men det var ändå en rimlig tes. Kvarstår att man betalar för märket då ?

Så länge man alltid använder samma mätare är väl lite skillnad ingen fara men 20% kan ju bli rätt kritiskt om det är åt fel håll…

En sak som inte nämnts är fördelen med att ha en exakt mätning även tidigare i processen. Om spagettin är exakt lika överkokt hela vägen runt på samma sida blir det mycket enklare när det är dags att börja öka spänningen. Och slutresultatet blir mer precist.

Har en billig "Super B Tools" som jag kalibrerade för ett par år sedan. Visade faktiskt helt rätt jämfört mot tabellen. Kalibrerades med en dödviktsmaskin med vikter kalibrerade hos SP(numera RISE).

Att kalibrera med en känd vikt bör ge fel resultat då ekern inte är fixerad i båda ändar, utan den tillåts förkortas utan att spänningen i ekern ökar --> Resultatet blir att tensiometern kröker ekern mer, och på ett hjul kommer man då mäta högre värden än vad som egentligen är. Dvs inte en särskilt bra metod. Det man måste göra är att fixera båda ändar stumt samt köra med en lastcell.

Bara för det gick det ju alldeles utmärkt att spänna upp till 120 på drivsidan. Men nu var jag extremt noga med hur jag placerade ekernyckeln. DT nipplarnas fyrkantsfattning är verkligen jättemjuk, minsta felgrepp och den viker sig som deg.

Men jäklar vad hög tonen är nu. Ska försöka memorera detta. Eller ännu bättre, spela in tonen.

Bara för det gick det ju alldeles utmärkt att spänna upp till 120 på drivsidan. Men nu var jag extremt noga med hur jag placerade ekernyckeln. DT nipplarnas fyrkantsfattning är verkligen jättemjuk, minsta felgrepp och den viker sig som deg.

Men jäklar vad hög tonen är nu. Ska försöka memorera detta. Eller ännu bättre, spela in tonen.
Finns gott om appar som kan spela in och visa frekvensen. Jag har använd SpectrumView till andra projekt och varit nöjd

Skaffa en gitarrstämmarapp på telefonen och referensmät?

Fick tag på en tensiometer och mätte på kul ett av mina hjul byggda med öronen (eller, byggda med händerna alltså ? ). 2 mm runda ekrar. Helt åt fanders, eller ok? Skalan är kgf.

Visa bilaga 565243
Äsch då, jag kollade ju fel i tabellen. Det är 1.8 mm ekrar jag har, intw 2.0, dvs jag låg snarare kring 110-120 på drivsidan - kört efter öronen...

Dvs öron = win! I alla fall i mitt fall ?

Nu är mina hjul överspända för jag litade på mätvärden och tabeller. Får väl backa tillbaka till där det var..

Jag ska fasen fortsätta köra på känn... J*vla tensiometerf*nskap.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp