Verktyg för BB – Ninja Token

Blir galen för 18:e gången. Men kommer alltid ut rikare på kunskap i andra änden. Nåväl:

Har köpt detta vevlager (https://www.tokenproducts.com/bottom-brackets/ninja/bb841t-46a). Vad är det för verktyg, och vilken storlek på verktyget, behöver jag för att installera det? Fattar inte om det är 39, 41 eller 44mm i diameter.

Passar detta månne tro? Biltema

Väl mött!

PS. Om det inte framgår så håller jag gärna ner kostnaden, om det går. DS.

Det står på sidan du länkar till att den är kompatibel med Park Tool BBT-69.2, vilket verkar vara 16 splines och 44mm OD.

Jag älskar dig!
Det står på sidan du länkar till att den är kompatibel med Park Tool BBT-69.2, vilket verkar vara 16 splines och 44mm OD.

Då var det löst. En annan fråga: i deras installationsvideo verkar det som att de bara har en sån hylsa på ena sidan, och inget att hålla emot med. Länk här.

Hur fasen går det ihop?

Skulle ett sådant här fungera som alternativ (ligger i närheten...)? Som jag tolkar det, BR9000 = 44mm OD och 16 splines?

Då var det löst. En annan fråga: i deras installationsvideo verkar det som att de bara har en sån hylsa på ena sidan, och inget att hålla emot med. Länk här.

Hur fasen går det ihop?
Det kanske blir tillräckligt mothåll bara man trycker in andra sidan och håller emot med handen? Annars kanske man får köpa dubbla verktyg.
Skulle ett sådant här fungera som alternativ (ligger i närheten...)? Som jag tolkar det, BR9000 = 44mm OD och 16 splines?
Det borde göra det, du kanske kan ta med vevlagret till butiken för att dubbelkolla innan du köper den? Om verktygets förpackning tillåter det.

PS. Om det inte framgår så håller jag gärna ner kostnaden, om det går. D
Om du vill hålla nere kostnaderna tycker jag faktiskt det kan vara värt att prova med en stor skiftnyckel. Jag lyckades lösa det med en stor skiftnyckel när jag skulle meka med ett Token Ninja-lager. Behövdes inget mothåll. Lagret har funkat kanon och tog inte skada.
Svar i tråden 'Jag vill låna verktyg-tråden...'
https://happyride.se/forum/threads/jag-vill-lana-verktyg-traden.1802155/post-4368788

Om du vill hålla nere kostnaderna tycker jag faktiskt det kan vara värt att prova med en stor skiftnyckel. Jag lyckades lösa det med en stor skiftnyckel när jag skulle meka med ett Token Ninja-lager. Behövdes inget mothåll. Lagret har funkat kanon och tog inte skada.
Svar i tråden 'Jag vill låna verktyg-tråden...'
https://happyride.se/forum/threads/jag-vill-lana-verktyg-traden.1802155/post-4368788
Tack för svar! Blev mest förundrad över att Ninja anger att verktyg med 44mm OD ska passa, men det enl. den bilden ser ut att vara 48mm? Lurigt.

Edit: Testade du med ett 44mm OD-verktyg?

Senast ändrad:
Installerade ett Token lager för ett tag sen på min SystemSix - minnesbilden säger att jag använde mina två vanliga HTii lagerverktyg.
Kragen med splinesen är ju på utsidan och mindre.

Detta?

Bilagor

• 20260402_180141.webp
    20260402_180141.webp
    286.4 KB · Besök: 11
  • 20260402_180131.webp
    20260402_180131.webp
    348.2 KB · Besök: 14
Tillbaka
Topp