Verktyg för intern vajerdragning

TobiasLj

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa verktyg för intern vajerdragning och det finns gott om dem. Allt från några hundra på Amazon till tusenlappen för ett Park Tool IR-1.3.

Någon som har erfarenhet? Vad skall man undvika och vad är bra men inte nödvändigtvis dyrast?

Det som saknas oavsett vilket jag tittar på är info om diametern på de olika adaptrarna, dvs hur små hål i ramen kan de hantera?!?

Jag köpte en sån här:https://www.aliexpress.com/item/100...der_detail.order_detail_item.3.46d6f19c3DWI5h

Ytterst tveksam till äktheten, men kvaliteten verkar bra!
Kopplingarna är marginellt större än slang/hölje.
Har också kollat på den, finns även på Amazon. Vad är marginellt större? Bakgrunden är att jag vill byta bromsar mellan två cyklar och vill då även byta bromsslang (https://happyride.se/forum/threads/allebike-mb31-discovery.3696192/post-4668888).
Problemet är att hålen i ramen är sjukt små och slangen skall i och ur flera gånger för att ta sig från underrör till kedjestag.
IMG20250820090437.webp
IMG20250820090508.webp

Park Tool IR-1.3 var vertyget jag syftade på.
Park Tool är ju alltid ett säkert kort. Nu visade det sig skilja 913:- mellan det billigaste priset för Park Tool och vad jag fick som pris på AliExpress för det som tipsades om tidigare. För 9,76 så kunde jag inte motstå att beställa. Får väl se vad eventuell tull landar på och hur väl det fungerar. Återkommer 👍

I går så anlände paketet från Kina, 9 arbetsdagar efter beställning. 9,76 inklusive frakt fram till dörren 😲Verkar vara lite av dagspris och ibland med, ibland utan frakt men än så länge aldrig över 100-lappen när jag kollat.

Allt snyggt förpackat med en imponerande instruktion (för att vara köpt på AliExpress för ett pris som inte ens Dollarstore kan matcha). Diametern på är som max 5mm, vissa adaptrar mindre så 6mm som anges bör inte vara något problem. Återkommer när den har invigts.

1756918007026.webp
1756918032177.webp

I går så anlände paketet från Kina, 9 arbetsdagar efter beställning. 9,76 inklusive frakt fram till dörren 😲Verkar vara lite av dagspris och ibland med, ibland utan frakt men än så länge aldrig över 100-lappen när jag kollat.

Allt snyggt förpackat med en imponerande instruktion (för att vara köpt på AliExpress för ett pris som inte ens Dollarstore kan matcha). Diametern på är som max 5mm, vissa adaptrar mindre så 6mm som anges bör inte vara något problem. Återkommer när den har invigts.

Visa bilaga 791504
Visa bilaga 791505
En sån har jag i min verktygslåda - den har fungerat klockrent vid två byggen.

När jag skulle byta min internt dragna bakbroms hittade jag tips att använda en Reverb Stealth Barb Connector för att på ett enkelt sätt dra in den nya hydraulslangen med hjälp av den jag monterade av. Funkade sjukt bra, den lilla rackaren gör att de två slangarna skruvas sömlöst ihop, mycket enklare än med mitt Park Tool-verktyg där man behöver dra med en vajer först innan man dra den nya hydraulslangen.

När jag skulle byta min internt dragna bakbroms hittade jag tips att använda en Reverb Stealth Barb Connector för att på ett enkelt sätt dra in den nya hydraulslangen med hjälp av den jag monterade av. Funkade sjukt bra, den lilla rackaren gör att de två slangarna skruvas sömlöst ihop, mycket enklare än med mitt Park Tool-verktyg där man behöver dra med en vajer först innan man dra den nya hydraulslangen.
Det låter som att du tappat bort en del i park tool satsen. Den funkar kanon att skarva ihop hydraulslangar! Eller den kanske inte följer med i kinakopian?
park tool.webp

Tillbaka
Topp