Verktyg på långlopp mm.

pbellehed

Medlem
Verktyg på långlopp mm.
Hej på er,

Skall köra Bockstensturen på söndag, vilket även blir min debut i mtb-sammanhang. Tänkte då ha lite verktyg med mig på turen. Köpte en liten väska med cykelverktyg på Biltema för ett bra tag sedan som jag tänkte ha med.

Här är väskan: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=294&iItemId=78375

Vet dock inte riktigt hur jag skall göra nu. Bör man sträva efter att få fast väskan på cykeln någonstans? Eller bör man ha den i en av ryggfickorna på tröjan? Hittar väl egentligen inget optimalt ställe på cykeln att sätta den på, det jag funderar på är väl att sätta fast den på styrstammen i så fall.

Någon som har några tips/råd eller erfarenhetar att dela med sig av?

// Pierre

Verktyg på långlopp mm.
Vill du ha med dig hela väskan så får den väl plats i ryggfickan.

Men

Kombiverktyget verkar lite bortkastat.
"Kombiverktyget innehåller 5 fasta nycklar, 6 insexnycklar, ekernyckel, hylsa 8 mm, spår- och kryssmejsel."

- Vad skall du med fasta nycklar till?
- 6 insexnycklar? Hur många olika skruvstorlekar har du?
- Ekernyckel, hade du tänkt ställa dig längs spåret och rikta hjul?
- Spår och kryssmejsel, hqar du några sådana skruvar på cykeln, som du kommer behöva justera i tävlingssituation?
- 8 mm hylsa, var på cykeln har du en sådan som du vill justera?

Tänk också på att det är tävling, du kommer inte vilja stanna för några större reparationer.

Det var ingen solution med i paketet, eller? kan vara bra att ha om du skall få fast laglapparna.

Verktyg på långlopp mm.
Jag hänger på på samma tema.
Utöver ett multiverktyg, pump och slang, kommer jag ha med mig bars och två gel. Brukar ni köra med allt detta i ryggfickorna på långlopp? Hoppar det inte omkring ganska obekvämt?
Jag har till 90% uteslutit min ryggsäck, då ombyte inte blir aktuellt, och påfyllning av påse bara blir krångligt.

Andra packtips??

//Erik

Verktyg på långlopp mm.
Jag körde runt med pump, laglappar, däcksavtagare etc förut. Fast jag får i princip aldrig punktering så jag har slutat med det.

Jag tar med mig det jag behöver för de problem som brukar uppstå.

Verktyg på långlopp mm.
Mr Handley (fd Mattias L) skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag körde runt med pump, laglappar,
> däcksavtagare etc förut. Fast jag får i princip
> aldrig punktering så jag har slutat med det.
>
> Jag tar med mig det jag behöver för de problem
> som brukar uppstå.

Men det är ju som paraplyet: har du med dig ett paraply, regnar det inte.

Garanterat om du inte har med slang och pump får du punka. Därför har jag med mig pump å slang, för att inte få punka!

Verktyg på långlopp mm.
> Vill du ha med dig hela väskan så får den väl
> plats i ryggfickan.
>
> Men
>
> Kombiverktyget verkar lite bortkastat.
> "Kombiverktyget innehåller 5 fasta nycklar, 6
> insexnycklar, ekernyckel, hylsa 8 mm, spår- och
> kryssmejsel."
>
> - Vad skall du med fasta nycklar till?
> - 6 insexnycklar? Hur många olika skruvstorlekar
> har du?
> - Ekernyckel, hade du tänkt ställa dig längs
> spåret och rikta hjul?
> - Spår och kryssmejsel, hqar du några sådana
> skruvar på cykeln, som du kommer behöva justera
> i tävlingssituation?
> - 8 mm hylsa, var på cykeln har du en sådan som
> du vill justera?
>
> Tänk också på att det är tävling, du kommer
> inte vilja stanna för några större
> reparationer.
>
> Det var ingen solution med i paketet, eller? kan
> vara bra att ha om du skall få fast laglapparna.

Där väckte du absolut en tanke, tack för det! Vid närmare eftertanke så behövs nog inte ens hälften av det jag tänkt släpa på...
Troligen behöver man väl två eller kanske tre insexnycklar av enstycksmodell, kedjebrytarverktyget, ett kedjelås, en slang, pump-patron, ett däck(plast)järn.

Som sagt...Bra att tänka på att det är race liksom. Av det vanligaste som inträffar så lär jag nog i vilket fall bara vilja stanna för kedjebrott eller punktering skulle jag tro.

Denna gång kanske kan bli den första som jag inte plockar med mig en massa "bra att ha saker" som man ändå aldrig behöver använda...

Tack för hjälpen!

Verktyg på långlopp mm.
Den enda gång jag inte tog med mig mobiltelefon när jag cyklade lvg, så hände följande:

1) haveri på bakväxelreglaget
2) punktering strax efter att jag singlespeedad vände hemåt
3) avbruten ventil på reservslangen

Då hade telefånen varit "bra att ha".

Verktyg på långlopp mm.
> Jag körde runt med pump, laglappar,
> däcksavtagare etc förut. Fast jag får i princip
> aldrig punktering så jag har slutat med det.
>
> Jag tar med mig det jag behöver för de problem
> som brukar uppstå.

OK, OK, men har du allt i ryggficka, eller kompletterar du med sadelväska/ryggsäck??

/Erik

Verktyg på långlopp mm.
Tejpa slang + pump och ev däck-verktyg på cykeln (väl inslaget i plastpåsar - slangen gärna i dubbla påsar så att man kan få bort ev smuts...).
Därefter fyller man ryggfickorna med det som man faktisk VILL använda under loppet såsom bars och gel.

// Mats

Verktyg på långlopp mm.
jag kör med camelbak för att ha plats till en massa dricka och kan dricka bättre med de. I den kör jag med multiverktyg, pump och extra slang och ett par stripes. mer behövs inte verktygsväg tror jag.

Verktyg på långlopp mm.
På mina längre turer brukar jag ha med mig följande:

- Slang. (Och pump, givetvis... *doh*)
- Däcksjärn (öh, plast) x 3.
- Ett vädligt litet (som en cigarettändare) insex-verktyg med sisådär 7-8 olika storlekar.

Hade multiverktyg tidigare. Men jag kom fram till att det enda jag använde på det var just insexorna. Resten var bara extra vikt.

Edit: Glömde nåt...

Senast redigerad av en moderator:
Verktyg på långlopp mm.
> Hade multiverktyg tidigare. Men jag kom fram till
> att det enda jag använde på det var just
> insexorna. Resten var bara extra vikt.

Det är just därför jag alltid dissar jätteverktyg typ Topeak Alien. Kedjebrytare är dock inte dumt att ha med sig.

Verktyg på långlopp mm.
eirisch skrev:
> OK, OK, men har du allt i ryggficka, eller
> kompletterar du med sadelväska/ryggsäck??
>
> /Erik

Kör jag själv på kända stigar har jag mobilen i en plastpåse och lite godis (typ snickers el dyl) o byxfickan.
Kör jag på okända stigar så har jag med mig vattenryggan. Men vet ju aldrig om man är ute 2 eller 8 timmar :)
På tävling (ehhh, har knapt tävlat i år) så blir det samma som med kända stigar numer. Fast CBn är bra att ha som snuttefilt :)

Tillbaka
Topp