Verktyg till gammalt Shimano vevlager?

LASEGAR

Medlem
Försöker få loss vevlagret på min gamla Crescent ( likt dessa http://sscycleworks.com/components/bottom-brackets-shimano.html ),
men antingen sitter det som berget (förmodligen det också), eller så saknas det verkyg/jag gör fel.
Alla videos jag hittat på liknande använder en slags tång för att få lös sidan med hålen, och de börjar alla där också.
Men man borde väl kunna börja med att skruva lös andra sidan först? På den sidan kan man ju använda en vanlig skiftnyckel iallafall.
Men måste man börja på sidan med hålen så skulle jag gärna få tips om vad för verktyg som behövs, en tång som jag sett användas
är jag rädd är för svag, och skulle behöva något stadigare. Har en nyckel till min vinkelslip som är väldigt nära på att passa,
så ev att denna från biltema skulle gå?

Verktyget du behöver är ex. Park Tool HCW-4, i kombination med HCW-5.

En god källa till kunskap om vevlager-meck och annat nyttigt är RJ the bike guy på youtube.

Biltemas cykelverktyg är tyvärr ofta så smäckiga att det inte är värt besväret. Om du har ett cykelkök i närheten så är det en variant, såvida du inte vill bygga upp din arsenal av cykelverktyg vill säga.

Lycka till!

Tack, HCW-5 behöver jag inte, lyckades få lös ringen med hammare och mejsel.
Men, ang HCW-4, ena sidan är ju bara en ringnyckel, är det något speciellt med den?
Eller kan jag som frågat, bara använda en skiftnyckel på den sidan? Går den sidan ens att ta lös innan
sidan med hålen?

Verkar dock som om att jag kommer behöva införskaffa en FR-4 också, så blir väl en sambeställning.

Cykelbutiken i stan kunde inte hjälpa tyvärr.

Tack, HCW-5 behöver jag inte, lyckades få lös ringen med hammare och mejsel.
Men, ang HCW-4, ena sidan är ju bara en ringnyckel, är det något speciellt med den?
Eller kan jag som frågat, bara använda en skiftnyckel på den sidan? Går den sidan ens att ta lös innan
sidan med hålen?

Verkar dock som om att jag kommer behöva införskaffa en FR-4 också, så blir väl en sambeställning.

Cykelbutiken i stan kunde inte hjälpa tyvärr.
Ja, du kan lossa drivsidan först innan du lossar icke-drivsidan med dess låsring och lagerkopp. De flesta börjar med icke-drivsidan då det är där man gör justeringen av lagerspänningen efter att lagret monterats, så den brukar därför inte sitta lika hårt. Dessutom känns det liksom ”rättare” att börja isärtagningen där.

Ringnyckeländan på HCW-4 (och liknande nycklar) är speciell och till för drivsidans lagerkopp, men brukar inte fungera för att ta loss gamla, kärvande lager. Det är lätt att slinta (och det finns en uppsjö olika metoder för att det inte ska hända). Obs: Skiftnyckel är HELT värdelöst där.

Jag använder HCW-4 nästan enbart vid montering. Sitter en lagerkopp riktigt hårt, sätter jag den istället i skruvstädet och använder ramen som hävarm.

Lycka till!

Senast redigerad av en moderator:
På min är den med hål drivsidan, den utan hål är Icke-drivsidan.
Jag hoppas bara jag drar åt rätt håll. Jag drar åt samma håll som låsringen drogs (för att lossa).

Vad för justering är det? Vill bara in och rengöra/smörja.

Jag hoppas bara jag drar åt rätt håll. Jag drar åt samma håll som låsringen drogs (för att lossa).

Lagerförspänning. Lika viktig som fettet! Spänner du för hårt så kan du slänga lagret efter ett par månader..

Låter otroligt märkligt. Bild tack.

Håll till godo

Bilagor

• Photo on 2024-04-20 at 07.51.jpg
    Photo on 2024-04-20 at 07.51.jpg
    128.6 KB · Besök: 93
Lagerförspänning. Lika viktig som fettet! Spänner du för hårt så kan du slänga lagret efter ett par månader..
Tack, men lagret är väl runt 45 år eller så, verkar funka som det ska, men håller på att totalfixa hojen,
så när jag ändå håller på. Är inte superviktigt att jag kommer in där.

Crescent använde franskgängade vevhus på sina racers (förutom toppmodellerna 92319 och 92320 som bytte till BSA hyggligt tidigt). Fransmännen använde högergängat på båda sidor - om det är en ”HCW-4-kopp” på andra sidan har någon satt lagerkopparna fel.

Crescent använde franskgängade vevhus på sina racers (förutom toppmodellerna 92319 och 92320 som bytte till BSA hyggligt tidigt). Fransmännen använde högergängat på båda sidor - om det är en ”HCW-4-kopp” på andra sidan har någon satt lagerkopparna fel.
Tack. Tyvärr är jag dyslektisk när det kommer till gängors höger och vänster. Ska rita bild när jag kommer hem.

Sådärja, vilka två färger följer jag för att lossa?
Jag antar blå grön?

Bilagor

• 1.png
    1.png
    488.5 KB · Besök: 80
Senast ändrad:
Pröva att låna dig fram i ”jag vill låna verktyg-tråden” Det ligger säkert gott om passande gamla nycklar från Campagnolo och Sugino hemma i de små vektygslådorna.

Pröva att låna dig fram i ”jag vill låna verktyg-tråden” Det ligger säkert gott om passande gamla nycklar från Campagnolo och Sugino hemma i de små vektygslådorna.
Yes, tack, såg den tråden. Tyvärr verkar det hela sitta så extremt hårt att vad jag behöver är en skiftnyckel med 1m arm. Grannen min ska nog kunna hjälpa mig med det.

Yes, tack, såg den tråden. Tyvärr verkar det hela sitta så extremt hårt att vad jag behöver är en skiftnyckel med 1m arm. Grannen min ska nog kunna hjälpa mig med det.
Försök blöta ner lagerkopparna med 5-56 och låt det dra nåt dygn först.
Finns kanske ett dräneringshål i vevlagerröret där du kan komma åt inifrån också.

Får du loss ickedrivsidan så räcker det för att kunna rengöra och justera, och du slipper problemet med lossnade högerskål. Jag hade gjort så.

Säger f.ö. samma som redan sagts ovan: om lagret är i bra skick är det det lager att vara mest rädd om på cykeln.

Senast ändrad:
Får du loss ickedrivsidan så räcker det för att kunna rengöra och justera, och du slipper problemet med lossnade högerskål. Jag hade gjort så.

Säger f.ö. samma som redan sagts ovan: om lagret är i bra skick är det det lager att vara mest rädd om på cykeln.
nu sitter ju mitt vevlager bakochfram (högerochvänster), så vevlagrets sida som jag kan få lös är den eg. drivsidan, men den sitter på icke-drivsidan.
Är det mer komplicerat att rengöra från drivsidan?
Men planen är ju annars att bara få lös drivsidan, för för den har jag ju verktyg.

nu sitter ju mitt vevlager bakochfram (högerochvänster), så vevlagrets sida som jag kan få lös är den eg. drivsidan, men den sitter på icke-drivsidan.
Är det mer komplicerat att rengöra från drivsidan?
Ja, det har du rätt i, ser det nu när jag förstorar din bild, ja då hade jag också velat lossa och montera rätt. Får du loss ena sidan så kan du spruta in 5-56 från insidan och lättare få in det i gängorna, kan hjälpa att låta det verka en tid, en vecka eller så.

Ja, det har du rätt i, ser det nu när jag förstorar din bild, ja då hade jag också velat lossa och montera rätt. Får du loss ena sidan så kan du spruta in 5-56 från insidan och lättare få in det i gängorna, kan hjälpa att låta det verka en tid, en vecka eller så.
vad är iden med en driv/icke-driv sida? Hur är de annorlunda?
Häller i lite mer och väntar.

Glöm penetrerande olja. Det kommer ej att lossna. Du behöver värme, men vanskligt p g a lacken på vevhuset. Har du inget skruvstäd?

Alla tips tror jag att du fick redan i trådens början. Bara att jobba på nu!

PS. Du lossar genom att skruva åt vänster på båda sidor, om det är franskgängat vilket det torde vara.

Glöm penetrerande olja. Det kommer ej att lossna. Du behöver värme, men vanskligt p g a lacken på vevhuset. Har du inget skruvstäd?

Alla tips tror jag att du fick redan i trådens början. Bara att jobba på nu!

PS. Du lossar genom att skruva åt vänster på båda sidor, om det är franskgängat vilket det torde vara.
Har skruvstäd, men vet inte hur det ska hjälpa mig.
Hur pass mycket värme behövs, mellan tummen-pekfingret? Har värmepistol. Kan ju rikta på undersidan,
ingen biggie om färg flagnar, den är rätt risig som den är.

Men nån som vill ta titt på bilden med pilar och svara på hur jag ska vrida?
Vill int skruva i onödan.

Får jag lös drivsidan kommer jag nog nöja mig med det, dvs att jag kommer inte försöka få lös andra och vända dom, även om det kommer klia i fingrarna.

Har skruvstäd, men vet inte hur det ska hjälpa mig.
Hur pass mycket värme behövs, mellan tummen-pekfingret? Har värmepistol. Kan ju rikta på undersidan,
ingen biggie om färg flagnar, den är rätt risig som den är.

Jag skrev det i ett tidigare inlägg. Sätt fast vevlagret i skruvstädet (använd städet som en stoooor skiftnyckel alltså) och använd sedan ramen som hävarm. Sedan kan du värma andra sidans lagerkopp med MAPP-brännare från insidan så klarar sig färgen. Lätt som en plätt!

Om man inte har rätt verktyg för att lossa lagerskålen eller om någon klantat sig och skadat greppytorna så finns det en annan, ganska sinnrik metod att lossa utan större risk att skada lagerskålen. har inte testat själv men metoden finns beskriven på Sheldons hemsida och går ut på att använda en genomgående skruv som klämmer åt när man lossar. Förutsätter att man fått av ena sidan förstås.

Hittade sidan:

Senast ändrad:
Om jag bara vet vilka färger jag ska följa kan jag räkna ut efter det.
Jag är lika mycket frågetecken som nisseson, och när jag väl vänt cykeln fyra gånger och fäst den i skruvstädet är allt extra uppochner och bakofram.

Här är bilden igen

Bilagor

• 1.png
    1.png
    488.5 KB · Besök: 71
Om man inte har rätt verktyg för att lossa lagerskålen eller om någon klantat sig och skadat greppytorna så finns det en annan, ganska sinnrik metod att lossa utan större risk att skada lagerskålen. har inte testat själv men metoden finns beskriven på Sheldons hemsida och går ut på att använda en genomgående skruv som klämmer åt när man lossar. Förutsätter att man fått av ena sidan förstås.

Hittade sidan:
Jag har testat detta och det funkade bra. ?

Hittade sidan:
Den är rätt självklar. Finns inget mothåll kommer verktyget att slinta. Oavsett om det är korrekt verktyg eller fullösning.
Greppytan är så liten att minsta snedbelastning får verktyget att tappa greppet.

Om jag bara vet vilka färger jag ska följa kan jag räkna ut efter det.
Jag är lika mycket frågetecken som nisseson, och när jag väl vänt cykeln fyra gånger och fäst den i skruvstädet är allt extra uppochner och bakofram.

Här är bilden igen
Eftersom du sätter fast vevlagret i skruvstädet och lagret är högergängat, ska du vrida ramen moturs. Således åt vänster.

Hade lagret varit vänstergängat, hade du skruvat ramen medurs. Således åt höger.

succe!
Men, sitter andra sidan lika hårt kommer jag aldrig få bort den. Fick snurra cirka 2 varv i skruvstädet innan jag kunde använda skiftnyckeln.
Kommer montera bort rubbet senare idag, men ser redan väldigt mycket smuts odyl i gängorna.

Har tagit en titt på sheldons lösning, men är inte helt hundra att jag hajjar.
Jag antar att jag måste få ut kullagret från andra sidan först?
Plasttuben eller vad den nu heter, verkar sitta fast en del, hur mycket kan man vålda lös den utan den går sönder?

Senast ändrad:
Tänker jag rätt öht?
Frågetecknet bakom kopp är för jag vet int vad det heter.

Lösningen på bild två är för att jag har ingen hylsnyckel djup nog.

Bilagor

• Photo on 2024-04-21 at 08.00 #2.jpg
    Photo on 2024-04-21 at 08.00 #2.jpg
    51.5 KB · Besök: 57
  • ny.jpg
    ny.jpg
    48.7 KB · Besök: 62
Senast ändrad:
Lyckades skrapa ihop lite delar, men jag är rädd för hur hårt jag kan dra (hittade en bra hylsnyckel dessutom) utan att ha sönder något? Den lilla brickan kröktes och fastnade på insidan av koppen, fick slå ut den efter första försöket. Ev. får jag köpa en grövre.

Bilagor

• IMG_6698.jpg
    IMG_6698.jpg
    384.6 KB · Besök: 62
Tillbaka
Topp