Verktyg till låsring DT swiss nav Stockholm

Hej!
Någon som känner till en cykelverkstad i Stockholmsområdet som har verktygen till låsringarna som hör till DT swiss 3 pawl och ratchet systemen? Har köpt delar för att uppgradera mitt baknav. Länkar till verktygen i fråga:

Tack på förhand!

Enklast är väl att ringa din närmsta (inte typ Urban recycling utan någon som håller på med finare cyklar) och fråga. De rör en ganska standard grej att ha.

Enklast är väl att ringa din närmsta (inte typ Urban recycling utan någon som håller på med finare cyklar) och fråga. De rör en ganska standard grej att ha.
Provade med Cykloteket Västberga som sägs ska kunna göra det mesta men fick svar att de inte kunde. Tänkte att det är enklast att höra om nån här vet så slipper jag ringa runt...

De är inte så vassa i Västberga. Jag har tyvärr inte det verktyget, men kolla här:

Annars i Stockholm så kan du lyckas bättre med TCM, ettettsex eller Cykelcity

Borde finnas 50 happyiter i sthlm som har att låna ut.
Se till att ha ett rejält skruvstycke monterat i nåt stadigt bara.
Montera verktyget i skruvstycket och vrid på hjulet, ev med hjälp av ytterligare en person.

Hej!
Någon som känner till en cykelverkstad i Stockholmsområdet som har verktygen till låsringarna som hör till DT swiss 3 pawl och ratchet systemen? Har köpt delar för att uppgradera mitt baknav. Länkar till verktygen i fråga:

Tack på förhand!
Är detta ett standard verktyg för dtw swiss hjul 29 tum? Behöver köpa ett sådant då kullagerrn är helt slut och måst bytas. Bata det är rätt modell? Hur vet man vilket verktyg som passar? Behöver även köpa verktyg för att trycks ur kullager samt teyck i de? Npgra tips?

@cubefritzz Är du säker på att det behövs? Jag har slagit ut lagret utan att ta bort ringen innan. Tror att lager efter 2018 eller något sånt inte behöver det verktyget.

Angående det andra verktyget har jag sett att man kan använda typ park tools kassettavdragare (alltså själva hylsan passar av en slump) plus värmepistol. Finns lite klipp på youtube.

@cubefritzz Är du säker på att det behövs? Jag har slagit ut lagret utan att ta bort ringen innan. Tror att lager efter 2018 eller något sånt inte behöver det verktyget.

Angående det andra verktyget har jag sett att man kan använda typ park tools kassettavdragare (alltså själva hylsan passar av en slump) plus värmepistol. Finns lite klipp på youtube.
Förklara gärna hur man gör? Jag har verktyg för att få loss kassett och hubben. Samt bromsskivan. Allt detta har jag fått loss. Men att slå ut axeln har jag försökt med en träplanka emellan axeln och hammaren. Men den rubbar sig inte. Har inte lyckats få loss kullager skyddet på den sidan som inte har hubben och kasett. Har dock inte vågat ta i för mycket med hammaren då jag inte vill skada axeln. Har följt denna video:
och även kollat denna:
sista videon är verktygen jag behöver för att underlätta min vinter(det vill säga nu) = no go = ingen cykelsässong ?

IMG_3857.JPG

En sån här har jag.

Det har aldrig slagit dig att du kan googla typ ”dt swiss special tool”, ”dt swiss verktyg” eller något liknande? ??
jo då, vill dock helst köpa den med snabb leverans också vill jag inte att
det skall bli
fel. Därför ber jag
om hjälp från HR forum först och deras expertis. Jag antar att detta verktyg bara finns i en storlek? Just för att det inte skall bli fel?

Förklara gärna hur man gör? Jag har verktyg för att få loss kassett och hubben. Samt bromsskivan. Allt detta har jag fått loss. Men att slå ut axeln har jag försökt med en träplanka emellan axeln och hammaren. Men den rubbar sig inte. Har inte lyckats få loss kullager skyddet på den sidan som inte har hubben och kasett. Har dock inte vågat ta i för mycket med hammaren då jag inte vill skada axeln. Har följt denna video:
och även kollat denna:
sista videon är verktygen jag behöver för att underlätta min vinter(det vill säga nu) = no go = ingen cykelsässong ?
Skydden kan du ta loss om du fäster dom i ett skruvstäd med mjuka käftar och sen drar upp hjulet. Dra inte åt för hårt bara. Axeln är det en gummiklubba/plastklubba och slå hårt.

7FC1E842-6875-49BE-A2D0-D72A000E0515.jpeg

Bilagor

• 9894BF93-1BC6-4729-BC1E-7D399E2310AC.jpeg
    9894BF93-1BC6-4729-BC1E-7D399E2310AC.jpeg
    679.1 KB · Besök: 48
  • D715A2DC-D037-4A9A-B9BF-1016D89CCE3A.jpeg
    D715A2DC-D037-4A9A-B9BF-1016D89CCE3A.jpeg
    674.2 KB · Besök: 39
Lyckades få loss ett kullager och axel genom att följa denna video:
väntar dock på verktyget också… frö andra sidan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp