Verktyg till montering

Verktyg till montering
Hejsan,

Skulle behöva hjälp med en lista på verktyg som behövs för att kunna demontera min cykel. Utgå från att jag inte har något. Vill lära mig vårda cykeln på riktigt + att jag kommer göra mig på ett försök till att customizera min hoj. För att förenkla... vilka verktyg behövs för att montera en racercykel?

Dunder

Verktyg till montering
För att demontera en cykel krävs det ofta en del specialverktyg, typ för att demontera vevlager mm. Ge oss en hint om vilken cykel det gäller, fabrikat, modell och komponenter, så blir det lättare att ge svar.

Verktyg till montering
pump
däckjärn
Insexor
kedjeverktyg
momentnyckel om man inte är bekväm med att dra åt saker
vajeravbitare
fett

detta borde räcka rätt långt, sen för att hålla den i skick:

kedjepiska
kasettverktyg
kedjeslitagemätare
luftningskitt om det är hydrauliska bromsar

verktyg för lager beror väldigt mycket på vad det är för lager. gängat, pressfit os.v.

Verktyg till montering
Beroende på vad det är för cykel så kan en dedikerad verktygssats för cykel vara bra. Jag köpte en billig på Biltema som hade kedjepiska, hylsa för vevlager, kassett osv. Halvtaskig kvalité men duger för mig som endast använder det för en cykel

Verktyg till montering
Pepperazzi sa:
Köpte rose bikes verktygsväska, helt överkomligt pris, och har det mesta jag behövt för amatörmekande hemma.

https://www.rosebikes.se/rose-all2gether-pro-ii-bike-tool-box-867809

Jag har kompletterat med en wiretång, annars har det funnits allt jag behövt (och lite till) för ett cykelbygge och en ramtransplantation.

Köpte en liknande (likadan?) fast min var av märket "red" på bikester. Trodde det var Biltema i inlägget ovan men minnet svek mig. Har också kompletterat med vajertång, går att använda för att knipsa av höljen med också om man är försiktig

Verktyg till montering
Jag har köpt verktyg efter hand jag behövt dom, ibland billiga (tex biltemas kedjepiska) som varit dåliga och ibland prisvärda, men oftast har jag lagt lite extra då enstaka verktyg inte är så dyra.

Verktyg till montering
min biltema kedjepiska har hållt i hittills 8år.
Även deras avdragare för kassett, samt kedjebrytare har fungerat fint under dessa 8år.

edit : dock så var biltemas ekernyckel inget bra, den passade inte bra. och hylsan för att ta ur vevlager var inget bra, då den inte kom in ordentligt i vevlagret.

Senast ändrad:
Verktyg till montering
Verktyg till montering
Pfaff sa:
Pepperazzi sa:
Köpte rose bikes verktygsväska, helt överkomligt pris, och har det mesta jag behövt för amatörmekande hemma.

https://www.rosebikes.se/rose-all2gether-pro-ii-bike-tool-box-867809

Jag har kompletterat med en wiretång, annars har det funnits allt jag behövt (och lite till) för ett cykelbygge och en ramtransplantation.

Men kör man Campagnolo är det rätt mycket i den väskan som kan avvaras alt behöver kompletteras. ;-)

Säkert sant, men jag har inte gett mig in på italienska uddastandarder i mitt hobbymekande än. :)

Tillbaka
Topp