Verktygsfråga för sketgammalt monarklager

floff

Ny medlem
Hej alla glada!

Jag håller på med ett evighetsprojekt som då och då avstannar för att man måste hitta på egna verktyg, men här har jag gått bet. Det är veven på en gammal Monark (där hela vänstersidan är i ett stycke och högersidan endast är klinga & vev), och jag vill ju få av den för att kunna göra rent å smörja om. Men skiten sitter som limmad! Går inte att se om det är omvänd gänga eller vanlig, och varje gång jag ska försöka räkna ut det kommer jag fram till olika saker. Har försökt lite halvnätt att banka ut det med hammare & skruvmejsel, men nä, det går åt skruvmejslar bara.
vev.JPG ht=544

Vad FAN ska jag göra för att få av den?

med hopp om frälsning, samt vackrare frisyr. HILFE!

På vänster sida är lagerskålen vänstergängad och på höger sida högergänga. Bara att klappa på med dorn och hammare :)

Helt sjukt att det kom ett rätt svar så där på en gång. Det enda som går att anmärka på är väl att det ska vara punkt efter hammare där i andra meningen.

Fantastico!

och, ehrm... vänstergänga, det är det samma som vanlig? Eller är det höger?

Höger, det är där tummen sitter till vänster. Fan, jävla tyskar. Varför kan inte allting ha bajonettfattning?!

floff skrev:
-------------------------------------------------------
> Fantastico!
>
>
> och, ehrm... vänstergänga, det är det samma som
> vanlig? Eller är det höger?
>
> Höger, det är där tummen sitter till vänster.
> Fan, jävla tyskar. Varför kan inte allting ha
> bajonettfattning?!

Högergänga är den "vanliga" gängen... dvs som på de allra flesta skruvar och muttrar. Vänstergänga är den ovanliga...

Tillbaka
Topp