Vertikal cykelställ för inomhus.

Vincentt

Medlem
Har flyttat och upptäckt att cykeln tar förbaskat mycket plats. Kom på en snilleblixt att ställa dem vertikalt *dööh*. Har försökt i några dagar att googla fram något och har även ringt till olika cykelbutiker, men har ej hittat något.

Någon som har kolla på vilka modeller, ev. butiker i STLHMs, eller nätbutiker som har sånt säljer sånt?

Cykelstället ska stå på golvet, ej förankrat ill en vägg eller tak tack.

//V

IKEA Stolmen stolpe med krokar fungerar utmärkt för mig. Bara en cykel upphängd för tillfället men ska hänga upp en till på den.

xuhao.truong@gmail.com skrev:
> Jag vill ha den vertikalt.
> men har inte lust

I tråden nedan finns min numera pensionerade vertikala hängning, utan borr, två cyklar.
Funkade utmärkt i ett par år, även om det såklart var lite fippel att ta den inre cykeln.
Tog bort den för att cyklarna inte längre bor på den platsen, annars hade den fått vara kvar.

När väggen sedan målades vit ställde jag en skiva mellan däck och vägg som skydd.

filename=krokhall.jpg

bruce skrev:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/483001

Fu*king sh*t... vilken getup!

Det där ser ju... stiligt ut och jävlig fyndigt... Självtillverkade saker?

En annan fråga. När man "hänger" cyklar med fram eller bakdäcket som fästläge, utsätts inte fälgen för tung vikt och riskerar att bli skev? Har alltid undrat det, å andra sidan är det ju lätta cyklar men vi pratarom ca-15-20kg som fälgen hänger i....

Undrar V

xuhao.truong@gmail.com skrev:
> Självtillverkade saker?

Inte så mycket. En IKEA Stolmen och ett kit för galghängar-stång. Borrade hål mitt i stången och satte båda klämmorna på den ensamma stolpen och drog en skruv genom fästhålen och genom det borrade hålet. Då kan stången vippa i sidled en del, praktiskt ibland men jag hade hellre haft den helt stilla.

> utsätts inte fälgen för tung vikt och riskerar att bli skev? Har alltid undrat det

Jag med. Någon borde räkna på hur 10-15 kilo vikt står sig mot ekerspänningskrafterna.
Dock tror jag att skogscykling gör hjulen skeva snabbare. Luft i bromssystemet tror jag är en större risk, lite sådana konstigheter upplevde jag ibland första minuterna när cyklarna hängt ett tag.

Ahh, tänkte väl att stolmen såg bekant ut ^^. Du har i alla fall gett mig lite ideér samt inspiration.

Jag får helt enkelt docka in cykeln med en krok som håller fast den. Dvs, cykel kommer ej att hängas i luften utan endast framhjulet spänns fast och bakhjulet åker in i någon sort docka (ingen spänning på ekrarna då =).

Håller er uppdaterade om projektet...

//Vincent

Hoh oh... projektet närmar mot sitt slut. Pallar inte att dokumentera så ni får nöja er med närbilder och stolpen in action...

Kommer snart...

Hmm, hur laddar man upp bilder...

Ahh.. BLIND man e!

Iaf, varsågod. Cyklen befinner sig i hallen just nu. Dem två första bilderna. Fick problem att ta bilder pga vinkel... men ni fattar nog.

Enjoy.

Bilagor

• SAM_0301.JPG
    SAM_0301.JPG
    79.7 KB · Besök: 427
  • SAM_0293.JPG
    SAM_0293.JPG
    66 KB · Besök: 726
  • 5905464800_9e6b8cb0e7_b.jpg
    5905464800_9e6b8cb0e7_b.jpg
    33.5 KB · Besök: 149
  • 5904897215_b4ef2af50b_b.jpg
    5904897215_b4ef2af50b_b.jpg
    44.3 KB · Besök: 163
Ser bra ut, blir inspirerad! Gillade anläggningarna mot hjulen, vart har du fått tag i dem eller har Mr Handy Man varit framme och fixat? :)

Yo!
Om du menar hela hänganordningen så kan jag ge dig 3 svar. Bauhaus, IKEA och forvara.se.

Kroken kommer från forvara.se.

http://www.forvara.se/se/art/cykelkrok.php?grp=259351

Tog ett tag för mig att hitta rätt krokanläggning. Finns ett flertal där ute. Stora orsaken till att jag valde den är för att den får cykeln att sitta stadigt. Den har en V-vinkel som tvingar hjulet sitta still (är gummerad) utan påfrestningar trots att man stöter till den.

Bauhaus: Distansmutter M6 storlekar (kan ge dig en lista med även mått och sånt), låsbrickor, gängstav (såga till egna storlekar) + annat

IKEA: Stolme heter stolpen, man får med an massa saker, vilket gör att man kan återanvända flesta muttrar och diverse.

Den är enkel, men fen trixigt det var att få till med rätt komponenter och rätt lösning. Ville återanvända så mycket som möjligt utan att behöva tjacka en hel del prylar. Plattan är dock fabrikerade själv.

Finns säkert fler som vill kunna bygga den, ska hitta en lämplig lösning på plattan som en vanlig konsument kan köpa...

//V

Kom på att jag skulle göra en lista på muttrar och grejs... whoops. Den kommer snart... måste till bauhaus och leta rätt på vad jag köpte (--).

Har ett påbyggnadprojekt med att göra min cykel mer kompakt. Målet är igen att spendera så lite pengar som möjligt med så lite ingrepp som möjligt och utan något som helst spill (För andra less-handy där ute). att den ska vara praktisk utan hinder är primär uppgift.

Lägger upp ett inlägg eftersom då får då får jag mitt finger ur röven då. hahah!

To be continued...

Tillbaka
Topp