Veterancyklar

Michos Miche

Ny medlem
Veterancyklar
Hej på er alla, hoppas att det är fler än jag som uppskattar veterancyklar här inne(Även om man är en riktig mountainbike och enhjulingstok också). Om du har någon så är det bara att posta den i den här tråden. Jag lägger upp några av mina här med lite info och kuriosa. :)

Vissa bilder är väl inte top quality, men hoppas ni ser ändå. :)

Enjoy! :)

Jag börjar med cyklarna som fick mig att gilla veterancyklar på allvar:

Senvåren 2008 gjorde jag och en kompis en tur djupt in i Dalaskogarna på moped, i för oss rätt kända trakter. Vi skulle åka till en gammal folkabuss som stod ute i skogen. Men på vägen dit hittade vi den här skönheten på ett kalhygge; en cykel av fabrikatet Hermes som låg ute på ett kalhygge. Jag fattade genast fattning för den, och bestämde mig för att bärga den. Sagt och gjort, väl hemma blev den stående i ett år innan jag kom för mig att bygga ihop den, och det var i jakt på delar jag snubblade över en massa fina objekt som jag tog hem, och sen var beroendet igång.

PICT7694.jpg

DSC02129.jpg

Fyndskicket, på plats i skogen.

20091202049.jpg

Skogsvraket i nuvarande mundering. Bilden tagen för några dagar sen hemma på uppfarten.

20091202048.jpg

Parkerad brevid en senare kompis från Nymans Verkstäder utanför skolan.

Cykeln är tillverkad mellan 1943 och 1947 av AB Nymans Verkstäder, i Uppsala.

Sen under samma tur genom skogen besökte vi ett ödetorp, där denna skönhet bärgades:

P1010549.jpg

På bilden hemma på gården, med framskärmen avplockad

Idag håller jag på att bygga ihop den, eftersom jag använde den som donator till tidigare nämnda Hermes. Om man kollar noga syns det att framgaffeln från den här cykeln sitter på Hermescykeln.

Eftersom jag nu lyckats knacka loss trampor och vev, så är den under uppbyggnad:

P1040655.jpg

Med mopedhjul

P1040783.jpg

Fabrikatet är okänt, men den är troligtvis tillverkad under 1930-talet.

Nästan färdig:

IMG_0010.jpg

IMG_0002.jpg

IMG_0006.jpg

IMG_0013.jpg

Helt färdig:

20100117186.jpg

20100117187.jpg

20100117188.jpg

20100117191.jpg

Rust is not a crime :)

P1000155.jpg

Nästa ut är min Husqvarna från 1926. Den är bestyckad med de ökända däcken 28 x (37-642), som idag är extremt svåra att få tag i, vilket bilderna illustrerar. Ett hyfsat framdäck har jag lyckats fått tag i, och ett blankslitet bakdäck med torrsprickor som jag fått laga med Liquisole och cykelslang.

Om någon har ett (Gärna två) däck liggande i bra skick så hör av dig! Troligen är det stämplat Biltema, efter deras felbeställning på 90-talet.

P1000957.jpg

Nummerplåt!

P1000952.jpg

Med felaktigt bakhjul

P1000959.jpg

Smörjnippel

P1000954.jpg

Återfinns på nästan alla mina cyklar!

P1000953.jpg

Frontmärke

P1000968.jpg

Årtalet instansat!

Det var perfekt fotoväder idag, så jag plockade fram Sation och fotograferade lite :)

Jag tog lite bilder på Husqvarnan i dagens framträdande:

20091213073.jpg

20091213075.jpg

20091213074.jpg

Tyvärr saknas sadeln, eftersom min mamma håller på att montera en ny klädsel på den, då hönsfjädrarna tittade ur den gamla. Och framskärmen har jag bara halva av, och den ska jag försöka skarva ihop med en till del om jag får tag i en, alt en hel skärm om jag får tag i en.

Sedan om någon riktar ramar är det bara att höra av sig, den är ramsne som sjutton!

Nästa cykel ut är min första veterancykel; Rex Guldserie Duomatic. Den är nämligen tvåväxlad, via bakåttramp! En mycket trevlig kamrat, som i nuläget är nerplockad i delar under renovering. När den kommer ut i vår kommer den glänsa, och bara anänvad fina dagar.

P1040385.jpg

Den kommer ursprungligen från en släkting som dog under 1980-talet.
Eftersom jag är född på 90-talet så var det mamma som räddade den.
Jag är andra ägaren, då den första köpte den ny 1968.

20091119001.jpg

Framfälgen polerad.

P1050455.jpg

Rex Duomatic-cykeln nerplockad i smådelar för tvätt, puts och färgbättring. :)

Det här är min cykel av fabrikatet Brage:

P1030484.jpg

Den är tillverkad mindre än 1 km från mitt hus, och tillverkning på denna ägde rum omkring 1948-1952. Den är av lättviktsmodell. Den saknade framhjul, baklyse, sadel, bakdäck och lite annat nödvändigt vid bärgning. Idag en mycket bra cykel.

Nu berättar jag vidare, men då är cyklarna inte i någon speciell ordning efter betydelse eller när jag dragit hem dem.

20091213066.jpg

Det här är min riktiga oldie i samlingen:

20091213067.jpg

En velociped, tillverkad troligen mellan åren 1905-1915, enligt Åke Stenqvist.
Den här cykeln vill jag ha tag i ett drev, eller allra helst ett helt bakhjul till.

20091213068.jpg

Nästa ut blir min Hermes damcykel, från åren sent 20-tal till tidigt 30-tal

20091213070.jpg

Det är en riktig kanoncykel, som fyller fullt i alla kriterier utom en, och det är att även den är ramsne. Annars finns allt bevarat, till och med en namnskylt från tidigare ägare! Eftersom den här tillhörde top of the line, så var det nog ingen dålig dam som åkte på den här.

Skylten lyder: "Fröken Anna Hästberg, Leksand"

20091213071.jpg

Kedjeskydd i gjuten aluminium.

20091213069.jpg

Det enda jag har gjort med den är, bytt bakdäck och slang, justerat och smort upp den, och plockat av kjolskyddet som inte passade riktigt. Samt sprayat obligatoriska HoodRideloggor ;)

Det har blivit en slump att jag har så många Hermescyklar, och här är en till, av mig mer känd som Fingal Olsson:

20091213077.jpg

20091213078.jpg

20091213080.jpg

P1040368.jpg

Kuriosa över den här cykeln, är att jag köpte den bara för att ha på lager. Men så bara råkade jag ha nödvändiga delar över, så jag provmonterade den, och upptäckte att det var en riktigt bra cykel! Hur skön som helst att åka på, och perfekt utväxling för varierande landskap. Sadeln är dock lånad från min Rex Duplex, som jag sätta ihop någon dag när jag har tid också.

Tillverkad 1934-1947

20091213082.jpg

Detta är min enda cykel av fabrikatet Frej, som är en cykel tillverkad i Gävle. Årtal ligger runt 1940-1945

20091213083.jpg

Det är den mest ruttna cykel jag har ägt hittills. Framdäcket som satt på var så äckligt att jag knappt ville ta i det utan handskar! Men efter lite mek och bytta däck så var den här ready to roll.

Det roligaste med den här cykeln, tycker jag är att den saknade kedja när jag plockade hem den. Den var helt komplett, förutom kedjan. Kedja brukar alltid finnas kvar, bara kolla skogsvraket ovan. Den saknade väldigt många delar, men kedja fanns kvar!

Eftersom jag inte hade någon 28"-kedja liggande, så blev det att förlänga en 26"a.

Sen så råkade jag bara snubbla över en ramsne Monark, från 1939;

20091213064.jpg

20091213065.jpg

Erftersom att det inte är någon bra cykel, så kommer den att donera hjulen till någon bättre behövande cykel, i det här fallet en Rambler från 1937.

P1040406.jpg

Den här råkade jag bara ramla över på skroten. Bara klippa låsen och laga punktering bak. Eftersom det är en 26" så värderas den ganska lågt av mig. Numera är den utlånad till en kompis, som upptäckte att belysningen fungerade.

P1030490.jpg

En Monark damcykel 26". Den skänkte jag till min syster när hon flyttade hemifrån, och skådas idag på Norrköpings gator.

P1030498.jpg

Här har vi min andra Hedemoracykel; Sven J Andersson! Inte så mycket att säga om den, väldigt komplett förutom baklyse och hjul. Hög utväxling med godstågskänsla!

P1040430.jpg

P1040411.jpg

Som det såg ut på baksidan en dag i somras. Numera finns allt under tak.

P1040421.jpg

Min enda Rex Duplex i fyndskick.

P1040433.jpg

Mammas första cykel från 1960.

P1040428.jpg

Uppfarten någon gång i höstas.

Shoppingtur innan jul:

20091222113.jpg

Det blev tre cyklar, en Husqvarna från 1930-talet, och två Hermescyklar från 1943-1947 :)

20091222114.jpg

20091222115.jpg

Stabil framskärm!

20091222119.jpg

20091222121.jpg

20091222120-1.jpg

20091222122.jpg

Den röda Hermescykeln kommer det troligen att stå "Feuerwehr" eller "Brandchef" på :)

20091222123.jpg

20091222124.jpg

Tveksamt om den här cykeln kommer att räddas av mig, iallafall har den fått donera styre och styrhals till andra projekt.

20091213086.jpg

20091213087.jpg

20091213084.jpg

Bara för att vara dryg så har jag ventilhatt och muttrar från 1920-1930-talet på min mountainbike ;) Helt allvarligt, vad är det som gör att de så kallade "raceventilerna" är så mycket bättre än gamla hederliga?

Jag tröttnade då iallafall och borrade upp fälgarna, för att få plats med ventiler man kan lita på att de håller när man pumpar.

Jag har fler cyklar än de jag har laddat upp, men jag har inte allt på bild. och så utökas ju samlingen konstant.

Kul att få presentera sig! :)

20091210063.jpg

(Detta inlägg finns även på ett annat forum, men lite jobbigt att göra om allt igen ;) )

// Michos Miche

Veterancyklar
simpish skrev:
-------------------------------------------------------
> tl;dr: Skryt över antal skruvmejslar

Haha, det finns två tavlor till om det skulle krisa med verktyg ;) (För att inte tala om lådor med ouppackade verktyg efter farfar som var elektriker till yrket, mekade och snickrade mycket på fritiden)

Veterancyklar
Oj :) Jag är mållös! Och välkommen till Happy, här finns flera ambitiösa veteran-mekare.

Senast redigerad av en moderator:
Veterancyklar
Gillade verkligen dina bilder av dina fynd, speciellt i sno... grym upplevelse av fordon som har
varit alskade och omskotta en gang. Har tyvarr inte tillgang till min mammas ckelbilder fran 50:talet. Alla de resor som foretogs pa dessa cyklar...

Min mammas gamla bla monark var helt perfekt nar jag och brorsan fick den som forsta "stora hoj)
Den var tillverkad runt 1948-50... jag borjade med motorcyklar och min hedniska lillebror
totalhottade denna hoj... sag ut som en taskig pundarhoj...

Veterancyklar
Kul rus-tas att du gillar mina fynd :) När jag var runt 10 år hottade jag själv barncyklar, och vet att resultatet blev rätt taffligt. Men jag har faktiskt dem kvar, vilket är lite roligt :)

Det vore roligt att få se bilderna från din mammas cykels glansdagar, sånt uppskattas alltid. :)

Veterancyklar
Kul att se, lycka till! Jag samlar på lite nyare cyklar, helst skall dom vara misslyckade på något sätt. Så jag har bland annat en Bickerton Classic och en Chaino kardancykel. Båda behäftade med underbara feltänk i konstruktionen. Ett annat typ av feltänk finns i min Puch-räser, som inte är en Puch, utan en förklädd dansk räser av okänd rambyggare. Den svenska importören ville göra reklam för Puch:s cyklar och mopeder, men det fanns ingen tillräckligt bra Puch-cykel...

Veterancyklar
Fasen vad roligt att se!

Nu måste jag hem och fota veteranerna i stallet, senast in är en "Raleigh" från 40-talet(?) med orginal Brookssadel inkl sadelväska.

Veterancyklar
Kul att höra att det finns fler här som uppskattar gamla trotjänare. :)

Peter, kul att du samlar på misslyckade cyklar som inte så många uppskattar. Jag ratade en gång i tiden en Puchcykel, som var i rätt fint skick. Och en annan risig Puchcykel plockade jag delar ifrån och skeppade resten till återvinningen. Idag hade jag nog behållt båda två, men det blir fler tillfällen. :) Skulle kunna tänka mig att ha en Itera, just för att de failade så hårt.

Mer bilder från andra, det låter mycket bra. :)

Veterancyklar
Kvisten skrev:
> Många cyklar det där.
> Jag gillar räsercyklar bättre. Typ den här som
> är min fincykel.
>
>

Oj, en gammal fin Alanram. Kan inte vara många sådana kvar som rullar. Muffarna limmades och ramen kunde upplevas som flexig efter en tid. Märker du av något sådant på din fina hoj?

Veterancyklar
Michos miche frågade
> Kul att se en guldfärgad cykel! Vilken årgång har din fina racer? :)

Vet inte säkert men tror att den är från slutet på 70-talet eller början på 80-talet. Nån som har lite historik om den här modellen?

Motvind skrev
>Oj, en gammal fin Alanram. Kan inte vara många sådana kvar som rullar. Muffarna limmades och ramen kunde upplevas som flexig efter en tid. Märker du av något sådant på din fina hoj?

Jepp, en Alan är det. Såld av ECI. Nån flexighet märker jag inte av men så använder jag den bara för glidaråkning också. :-) Tyvärr har däremot fått ett problem med de rörliga delarna i mitten. Verkar inte vara vevlagret utan nån form av glapp mellan vevlager och vevarm som jag inte kunnat få ordning på. Hjälper inte med att dra åt så hårt jag kan, och vette tusan hur jag ska få till det.:-(

Veterancyklar
Kvisten skrev:
> Många cyklar det där.
> Jag gillar räsercyklar bättre. Typ den här som
> är min fincykel.
>

Va? Finns det en kopia av fnasket?

Eller är fnasket en kopia av "damen" på din bild?

Eller har du snott fnasket och guldpläterat den därefter?

/Fedde

Senast redigerad av en moderator:
Veterancyklar
> Märker du nått av flexet som Motvind skrev om?

Har faktiskt aldrig cyklat på den, än. Gungar man den fram och tillbaka med nypt frambroms flexar gaffeln litegrann, kanske lite mer än på en stålhingst.

> Eller är fnasket en kopia av "damen" på din bild?

Min är fnaskets uppkäftiga storebror.

Veterancyklar
Nu blev jag nyfiken på Alan-cyklarna. Kommer jag över en blir det väl att ta med den hem. :)

@bollen, jag antar att det är dags att fixa lite utrustning för sånt nu. :)

Kul med alla bilder som kommer in! :)

Veterancyklar
fedde skrev:
> Kvisten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Många cyklar det där.
> > Jag gillar räsercyklar bättre. Typ den här
> som
> > är min fincykel.
> >
>
> Va? Finns det en kopia av fnasket?
>
> Eller är fnasket en kopia av "damen" på din
> bild?
>
> Eller har du snott fnasket och guldpläterat den
> därefter?
>
>
> /Fedde

Fnasket är inget att bry sig om. Är en stel och hård typ som inte alls är trevlig att ligga på. Hon är ganska svår faktiskt.

Veterancyklar
Ger denna tråd en nystart med vad jag cyklar på då jag är mycket förtjust i lite äldre cyklar.
Tycker det känns ganska skönt i dagen läge då det lätt blir lite hysteri med att det mesta skall vara det absolut senaste.
Gör detta med att lägga upp min Mustang från tidigt 80 tal.
Det som blivit bytt är axel och lager i bakdäcket, kassett, kedja, sadel och linda.
Dessutom har korgar istället för klickpedaler satts på, passar både mig och cykeln bättre.

Bilagor

• Mustang.jpg
    Mustang.jpg
    110.5 KB · Besök: 99
  • Korg.jpg
    Korg.jpg
    133.9 KB · Besök: 93
Veterancyklar
Thomas.B sa:
Ger denna tråd en nystart med vad jag cyklar på då jag är mycket förtjust i lite äldre cyklar.
Tycker det känns ganska skönt i dagen läge då det lätt blir lite hysteri med att det mesta skall vara det absolut senaste.
Gör detta med att lägga upp min Mustang från tidigt 80 tal.
Det som blivit bytt är axel och lager i bakdäcket, kassett, kedja, sadel och linda.
Dessutom har korgar istället för klickpedaler satts på, passar både mig och cykeln bättre.

80-talet? Det är ju nästan nytt...

Bilagor

• playmemoriesonline_1467580371590.jpg
    playmemoriesonline_1467580371590.jpg
    176.7 KB · Besök: 83
Veterancyklar
Fy tusan vilken fin hobby, även bra "nekro-letande" Thomas.

Jag hade nog inte klarat av det då jag verkligen avskyr den där rostiga hinnan man får på händerna när man rör något rostigt :{ Men några lager klarlack så hade det blivit riktigt grymt om man har en helrostig cykel

Veterancyklar
ang gamla 642 däck kan ja tipsa om att ringa o kolla med cykelexpo i järvastan i sthlm hittat en hel del gamla guldkorn hos dom dock vet gamla gubben expo va saker e värda i vissa fall.. en del har han inget som helst koll på e guldkorn så e lite kul o gå dit o ibland kommer man ut med fina prylar för en spottstyver eller så kommer man ut me fina prylar för marknadsvärdet ;) (brukar va dit o snoka lite då o då som ombud för en norrlänsk exetrisk samlare)

Veterancyklar
Min som är jobbigare att cykla hemmavid än att cykla racer på Gran Canaria. Motorn funkar inte så det är 8 kg barlast. Notera strut och läderhuva. :)

20170701_092747.jpg

Veterancyklar
Jävlar så trevlig den ser ut.
Grymt trevliga att cykla på såna gamla hojar.

Länge sedan ja haft någon veterancykel, men får bli att hålla ögonen öppna nu efter lämpliga objekt.

Veterancyklar
Min nuvarande pendlingshoj, en Crescent från cirka 1952. Min pappa, som är första ägaren, monterade den extra baklampan på åttiotalet när han cyklade till jobbet på denna. Inte direkt den rappaste hojen i uppförsbackarna men väldigt behaglig att cykla på, den korta sträcka jag har till jobbet.

Bilagor

• DSC_0738.JPG
    DSC_0738.JPG
    381.2 KB · Besök: 294
Veterancyklar
IMG_7308.JPG
IMG_7309.JPG
IMG_7310.JPG

Min stolthet : original i 99% ( nya däck och slang ) . Original låsnyckel och belysning funkar också !!!
Jag tror det är REX DUPLEX ca 1955 ...

Veterancyklar
Väcker tråden med ytterligare en Rex Duplex (tycker jag det ser ut som - ni som postat tidigare). Köpte på blocket och fixat bromsen så den tar aningen bättre och vevlagret sitter numera ordentligt på plats

Bilagor

• 7836E00C-DC0B-4CAD-B968-6B03DC7D0EFF.jpeg
    7836E00C-DC0B-4CAD-B968-6B03DC7D0EFF.jpeg
    596.4 KB · Besök: 407
Tillbaka
Topp