Vettig begagnad på budget?

Zeido

Medlem
Har en 10+ år gammal Merida Woodland men gillar att vara ute och cykla. Har därför börjat fundera på att uppdatera mig med något kul inför sommaren. Tyvärr gör det ekonomiska läget att jag behöver sätta en budget på 5-6000 så tittar mest på begagnat.
Är 186cm och cyklar mest på asfalt och grus. Hittade en Scott aspect 960 från 2020 som verkade intressant. Men är det ett bra val? Vad bör man leta efter?

Ska du ha en cykel med framdämpare så är Suntour XCR32 Air den billigaste som funkar helt ok på stig. Suntour Raidon är ännu bättre. Dom är båda bättre än RockShox Recon/Judy.

Suntour XCE/XCT/XCM är tungt skräp.

Framdämpare är dyrt att uppgradera så jag tycker fokus på filtreringen ska ligga där. Däck och drivlina billigare att ändra.

Är det dock så att asfalt och grusväg kommer vara fortsatt fokus så kanske en cykel helt utan framdämpare är fortsatt bäst. Och kanske att en cykel med framväxel också fortsatt är bäst för att inte ligga för mycket på de minsta kuggarna i bak på kassetten med väldigt lokalt slitage.

Om du jämför med vad du har nu, vad skulle du vilja ändra? Är det att allt är slutkört eller något specifikt du vill åt?

Är det ett alternativ att uppgradera din nuvarande cykel? För ca 2000:- kan man få fin ny drivlina och goa däck om man gör jobbet själv.

Många cykelhandlare har massor med cyklar på lager just nu och priserna har på vissa ställen sänkts en del. Kan vara värt att gå runt och prata och kolla med olika cykelhandlare om du har några i din närhet.

Jag anser att en Scott Aspect 960 är en rätt dålig cykel, men mest för att kalibrera dina begagnatpriser så kan man köpa den *ny* för 5100:- inkl frakt här:

Känns dock fortfarande som bortkastade pengar på skräp.

Senast ändrad:
För cykling på asfalt och grus hade jag även kollat på gravelbike/ grusräcer med bockstyre. Jag cyklar själv grus/asfalt med helstel grusräser och trivs med det.

Tyvärr såg jag inget vettigt till salu i din storlek. Men fortsätt leta. Våren är snart här och begagnatmarknaden borde ha flera fynd.

Jag hade också tänkt att begagnat inte alltid är i bra skick och man kan riskera behöva byta eller serva t.ex. drivlina/växlar, vilket kan slå på budget.

Jag hade prioriterat i ordningen
- låg vikt, under 11kilo är jättebra (rappare och roligare cykelkänsla)
- låg vikt (onödiga "features" slipper du, som t.ex. tung dämpad framgaffel, flera drev fram)
- bra sittställning du trivs med.

hur är skicket på nuvarande cykel?

med den budgeten kanske du får mest kul per krona genom att unna din nuvarande cykel en rejäl översyn. byta vajrar, höljen och kanske nya slitdelar i drivlinan, om det behövs. sen nya findäck, latexslang/slanglöst och vaxkonverterad kedja.

jag tror inte att en scott aspect 2020 är roligare än din nuvarande på mest asfalt och grus. troligtvis sitter det tråkiga däck på en sådan cykel också. i grunden har du redan en bra allt-i-allo-hoj.

edit: tre skrev samtidigt :) jag kom sist :(

Hej igen,

ska du köpa nytt och på budget föreslår jag den här:

Klart bättre än alla Scott/Trek/Specialized... som du hittar för liknande priser hos svenska cykelhandlare.

Det jag skulle fundra på är framgaffeln. Den är helt OK i funktionen, har haft en sån själv, men den är litet onödigt tung för hur du sagt att du vill använda cykeln. Men gaffeln är helt OK och dämpar bra.

Kanske att du kan hitta en stel okej framgaffel på Ali express eller begagnat, om du tycker att du vill ha en litet lättare cykel. Då kan cykeln bli kanske 1,5-2kg lättare. Skulle gissa att Rockshox-framgaffeln som sitter på väger ca 2,5kg.
Prova dig fram och bestäm senare om du vill lätta nya cykeln eller behålla den som den är.

Senast ändrad:
Rätt storlek är viktigast. 56 - 57 tum kanske. Föreslår att du tuggar igenom Blocket-annonser i den kategori som passar dig. I och med att du redan har en cykel ska du inte hasta. Cykelmeken granngårds kanske har fått in en inbytes? Du får säkert betala litet mer, men så får du något som funkar, och kan ångra i värsta fall.

Rätt storlek är viktigast. 56 - 57 tum kanske. Föreslår att du tuggar igenom Blocket-annonser i den kategori som passar dig. I och med att du redan har en cykel ska du inte hasta. Cykelmeken granngårds kanske har fått in en inbytes? Du får säkert betala litet mer, men så får du något som funkar, och kan ångra i värsta fall.
56” är rätt stort, det

Fräscha upp vajrar Jagwire el likn, däck(fetare?), kedja kanske sadel. Tvätta och smörj. Har du trista hjul kanske du kan hitta på något i den änden mha K&S. För den budgeten får du förmodligen bara något där du åndå måste göra det jag precis listade.

Hej igen,

För under 7000:- inkl frakt håller jag med om att den är en bra instegscykel för lättare stig!

Om personen mest kör asfalt och grusväg så blir det där dock som en halvkass treväxlad typ. Tveksamt om det går att få dit tillräckligt stort kedjedrev i fram för att använda en större del av kassetten…

Dessutom har den där reats ut och jag är tveksam om den kommer komma in i lager någonsin igen, åtminstone till det bra priset.

Senast ändrad:
För under 7000:- inkl frakt håller jag med om att den är en bra instegscykel för lättare stig!

Om personen mest kör asfalt och grusväg så blir det där en dock som en halvkass treväxlad typ. Tveksamt om det går att få dit tillräckligt stort kedjedrev i fram för att använda en större del av kassetten…

Dessutom har den där reats ut och jag är tveksam om den kommer komma in i lager någonsin igen, åtminstone till det bra priset.
Sant, kedjedrevet fram blir en begränsning när det går fort på asfaltsrakorna.

Hej igen,

Klart bättre än alla Scott/Trek/Specialized... som du hittar för liknande priser hos svenska cykelhandlare.

Det jag skulle fundra på är framgaffeln. Den är helt OK i funktionen, har haft en sån själv, men den är litet onödigt tung för hur du sagt att du vill använda cykeln. Men gaffeln är helt OK och dämpar bra.

Kanske att du kan hitta en stel okej framgaffel på Ali express eller begagnat, om du tycker att du vill ha en litet lättare cykel. Då kan cykeln bli kanske 1,5-2kg lättare. Skulle gissa att Rockshox-framgaffeln som sitter på väger ca 2,5kg.
Prova dig fram och bestäm senare om du vill lätta nya cykeln eller behålla den som den är.

Mycket cykel för pengarna, helt klart.

Tyvärr tagit mig lite tid att svara då jag varit utomlands, men tack alla för era svar. En hel del intressanta synpunkter jag får fortsätta fundera på.
Som sagt blir det mycket asfalt/grus på väg till jobb/affärer. Men jag kände i höstas att jag gärna skulle vilja kunna cykla mer i naturen. Dessutom känns min nuvarande lite sliten, tung och liten. Det är storlek 55 på ramen vilket kändes rätt när jag köpte den, men som @Batavus var inne på kanske 56-57 hade varit bättre.

Har nu också blivit ombedd att hitta en svart eller röd 24" cykel till lillkillen så det kanske är bättre för i år att satsa pengarna på den och rusta upp min nuvarande så långt budgeten räcker.

att mäta storlek på cyklar utifrån längden på sadelröret är ganska utdaterat, även om det fortfarande lever kvar inom landsvägscykling. men du
skulle vilja kunna cykla mer i naturen
så då är det mer längden på cykeln som avgör storlek. terrängcyklar i storlek xl och större har numer kortare sadelrör än 55 cm.

men som sagt så går det förmodligen att med enkla medel att få din nuvarande cykel att kännas fräsch. eftersom du dessutom vill kunna ställa cykeln utanför affären skulle nog de flesta här säga att man inte gör det med en ny och fin cykel, med tanke på stöldrisken. din befintliga är egentligen perfekt i det avseendet, inte så stöldbegärlig, men går fortfarande att använda till den mesta terrängen.

du kommer få hjälp här om du frågar om specifika saker som behöver fixas. särskilt om du lägger upp bilder på cykeln och problemen.

ja med din budget i tankarna är det nog din egen cykel i uppsnofsat skick som är din 'roliga' cykel?

ser förresten att du kan skaffa ett andra ex av den för under 3000. då skulle den ena cykeln kunna utrustas mer dugligt för grus och asfalt, t ex med fetare däck och eller skärmar.

Tillbaka
Topp