Vettig MTB insteg XL / XXL i lager?

Montahue

Medlem
Hejsan,

- 195 cm / 90 kg man
- Nybörjare
- Grusväg och enklare stigar
- Hardtail 29"
- Budget 10 - 15 000 kr max, endast ny hoj

Men köpa nytt nu verkar nästan hopplöst. Alla de modeller som tidigare verkat intressanta har nu lååång leveranstid för passande storlekar.

Alla tips mottages tacksamt!

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
XXL scott scale i XL. Garanterar inte att den är stor nog men fördelen är att du kan testa.
Fanns kvar i några butiker för några dagar sen.

jonte987

Aktiv medlem
Tackar, får ringa närmaste XXL och kolla lager.
xxl.PNG

HåkanC

Aktiv medlem
Ja, jag tror Scott även gör en ram i XXL men det blev väl för mycket för XXL som stannar på XL som största storlek
En hemsidan skall Scott Scale med aluram även finnas i XXL och då ha en reach på 49,2 cm
Scott Scale med kolfiberram finns bara upp till XL som största, men har då en lite annorlunda geometri jmf med alu-Scale i XL

freddag

Aktiv medlem
bikester verkar ha flera xl-almor i lager

edit: och två xl-honzoer

Senast ändrad:

Montahue

Medlem
bikester verkar ha flera xl-almor i lager

edit: och två xl-honzoer
Är H30 värd en 1000 lapp extra mot H50? Tycker specen ser närmast identisk ut, men det kanske är viktiga nyanser man missar när man inte har vanan...

freddag

Aktiv medlem
har h50 luftgaffel? om inte så är det värt.

edit: jag skrev halvt obegripligt. jag ser inte att bikester skriver huruvida det är luftgaffel eller ej på h50. men på nån annat ställe på nätet står det att det är luftgaffel även på den. om det bara är 11 vs 12 växlar som skiljer skulle jag inte tycka det var värt.

jag har en 10% rabattkod på bikester som verkar funka på orbea om du vill ha också.

Senast ändrad:

Montahue

Medlem

edit: jag skrev halvt obegripligt. jag ser inte att bikester skriver huruvida det är luftgaffel eller ej på h50. men på nån annat ställe på nätet står det att det är luftgaffel även på den. om det bara är 11 vs 12 växlar som skiljer skulle jag inte tycka det var värt.

jag har en 10% rabattkod på bikester som verkar funka på orbea om du vill ha också.
Lutar åt en H50 då...
Om du känner att du vill dela med dig av rabattkod så vore det ju väldigt najs :) Går det skicka på PM?

Berk

Aktiv medlem

Ja, H50 och H30 har samma luftgaffel. Det är växlar och hjul som skiljer sig. 11 eller 12 växel är ingen stor skillnad. Det är oklart hur hjul skiljer sig.

Montahue

Medlem

Det blev en H50 + pedaler + stänkskärmar. Tack för råd och STORT tack till freddag för kod 🥳

Montahue

Medlem
Hoppas att du blir nöjd med den och att den passar dig
Enl geometritabellen verkar även XL vara i underkant för en person på 195cm
...
Men verkligheten är långtifrån alltid likadan som på internet....
Hmm ja det får vi hoppas. :)

Kollade Orbeas rekommendationer på deras webb med längd och innerbensmått. Enligt deras kalkylator ligger jag precis mellan L och XL. (195/89) och då hade jag fått för mig att man ska hålla sig till större storlek.

allmajty

Ny medlem
Hejsan,

- 195 cm / 90 kg man
- Nybörjare
- Grusväg och enklare stigar
- Hardtail 29"
- Budget 10 - 15 000 kr max, endast ny hoj

Men köpa nytt nu verkar nästan hopplöst. Alla de modeller som tidigare verkat intressanta har nu lååång leveranstid för passande storlekar.

Alla tips mottages tacksamt!
Varför endast ny hoj? Har varit nybörjare i många prylsporter, och går alltid in med nåt begagnat med lite bättre komponenter än helt nya instegsgrejer. Det är antagligen ingen jätteskillnad egentligen, men gör rätt mkt mentalt för mig att inte ha enklaste komponenterna. Har både racer, mtb och grushoj nu, alla beg. och har jäkla kul med dem. Man får kanske inte alltid det senaste, men går ju oftast att uppgradera om man stör sig på nåt särskilt. Och du får nog en jäkla bra hardtail beg. för 10-15k!

Montahue

Medlem
Varför endast ny hoj? Har varit nybörjare i många prylsporter, och går alltid in med nåt begagnat med lite bättre komponenter än helt nya instegsgrejer. Det är antagligen ingen jätteskillnad egentligen, men gör rätt mkt mentalt för mig att inte ha enklaste komponenterna. Har både racer, mtb och grushoj nu, alla beg. och har jäkla kul med dem. Man får kanske inte alltid det senaste, men går ju oftast att uppgradera om man stör sig på nåt särskilt. Och du får nog en jäkla bra hardtail beg. för 10-15k!
Mest för att jag inte skulle ha den blekaste aning om vad jag köper, i vilket skick sakerna är, eller om jag ens faktiskt köper det som säljaren påstår sig sälja.

allmajty

Ny medlem
Mest för att jag inte skulle ha den blekaste aning om vad jag köper, i vilket skick sakerna är, eller om jag ens faktiskt köper det som säljaren påstår sig sälja.
Fair enough, har nog säkert lagt mer tid på research än faktisk cykling, men också haft tur med säljare som varit inbitna och haft riktigt bra grejer. Kunde ju vart tvärtom. Litar förvisso själv mer på andra happyriders inbitna nog att köpa dyrare cykel än min budget än på en säljare i butik...:P (även om jag inbillar mig att just i cykelbutiker vill de en mer väl än valfri annan butik, måste älska cykel-communityn alltså)

Montahue

Medlem
Fair enough, har nog säkert lagt mer tid på research än faktisk cykling, men också haft tur med säljare som varit inbitna och haft riktigt bra grejer. Kunde ju vart tvärtom. Litar förvisso själv mer på andra happyriders inbitna nog att köpa dyrare cykel än min budget än på en säljare i butik...:P (även om jag inbillar mig att just i cykelbutiker vill de en mer väl än valfri annan butik, måste älska cykel-communityn alltså)
Håller med i sak - men om man får tips på bra grejer här och köper från butik så levereras förhoppningsvis iaf det man har beställt. Men nästan säkert får man ju mer för pengarna om man vet vad man gör och kan köpa begagnat.

Man kanske är så pass insnöad så man vågar göra det när det blir dags att uppgradera... :)

freddag

Aktiv medlem
jag tror alman blir jättebra. jag är 193 cm och har en omodern xl-ram från affären xxl som har 430 mm i reach. den är inte optimal när det är riktigt teknisk cykling, men duger till det mesta.

alman har 474 mm reach. det borde funka fint på grusväg och enklare stigar för en 195 cm person. den borde också vara lättsåld om du känner att du vill ha något annat.

om du tycker sittställningen blir för framåtlutad är inte s.k. riser-styren speciellt dyra. 4 eller 6 cm högre styre kan göra mycket för hur trygg cykeln känns på stig.

begagnatmarknaden tycker jag verkar svår just nu. många vill ha nypris för begagnat, utan reklamationsrätt.

HåkanC

Aktiv medlem
jag tror alman blir jättebra. jag är 193 cm och har en omodern xl-ram från affären xxl som har 430 mm i reach. den är inte optimal när det är riktigt teknisk cykling, men duger till det mesta.

alman har 474 mm reach. det borde funka fint på grusväg och enklare stigar för en 195 cm person.
Det blir lätt fel att rekommendera, eller jämföra reach utifrån endast kroppslängd.
Dessutom skiljer det mycket mellan de personliga preferenserna om hur man vill sitta
TS är 195cm, men har korta ben för sin längd; 89 cm
Det är en hel del mindre än medelvärdet för män på 195cm

Inseam-v-Height-Graph.jpg

freddag

Aktiv medlem
Det blir lätt fel att rekommendera, eller jämföra reach utifrån endast kroppslängd.
Dessutom skiljer det mycket mellan de personliga preferenserna om hur man vill sitta
TS är 195cm, men har korta ben för sin längd; 89 cm
Det är en hel del mindre än medelvärdet för män på 195cm

Visa bilaga 483981
håller helt med. men det blir nog bra.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer