Vettig stigcykel(ram) för 9-årig tjej?

SalkinL

Aktiv medlem
Lilla damen börjar växa ur sin cykel. Har ägnat många timmar åt internetcykling för att hitta något vettigt och prisvärt. Det har gått sådär bra.
Tycker att 27,5 känns för stort, hon är trots allt bara ca 132cm. Växer väl några cm extra till våren dock, men jag tror ändå mer på 26.
Budget vet jag inte, beror mycket på spec. Men helst inte över 10000kr.
Tänker ht 26, modern trailgeo, singelklinga, luftgaffel (funkar bra med t.ex en äldre SID), sub 12kg åtminstone.
Kan mycket väl tänka mig att bygga ihop något runt en ok ram, behöver inte heller vara nytt.

Några spännande förslag?

Från 135 cm borde en liten 26a funka, från 145 cm en liten 27.5:a. Sätt på 45 mm stam så funkar det bra ur ett avstånd-till-styret-perspektiv. Kortare sadelrör gör det tryggare att grensla cykeln. Cube har fina 3000-kronors kolfiberramar att bygga på i 26" https://www.bike-discount.de/en/buy...-frame-carbon-n-white-n-red-642555/wg_id-8669 och 27.5" https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-gtc-pro-27.5-frame-blue-n-kiwi-650466/wg_id-8672

Vad man också skulle kunna göra är att köpa 26" ram/bakhjul men 27.5" gaffel/framhjul. För att sedan vid >150 cm bara byta ramen och bygga om bakhjulet med större fälg.
3600 kr RS Reba RL 100 mm https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=134611 120 mm https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=134608
4000 kr RS SID RCT3 100 mm https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=134912 120 mm https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=134916

M7000-11 bakvxl https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=164561 och Sunrace 11-46T kassett https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=213742, lämpligt och billigt 1x vevparti med lagom långa vevar, MT500 bromsar för 900 kr funkar utmärkt https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=234332 och lätta skivor https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=27638 som spar 150 gram mot billigast tänkbara Shimanoskivorna. Etc. En sådan cykel hamnar på 9 kg komplett, men det drar ändå iväg mot 15000 kr.

Lite geo, alla cyklar har fått 45 mm stam.
(min son är 10 år / 150 cm och kör en sub 10 kg Scale 26" i Medium med 45 mm stam och 120 mm RS Reba RL gaffel)

Bilagor

• Jr-HT.png
    Jr-HT.png
    21.3 KB · Besök: 147
Senast ändrad:
Tanken med kort styrstam har jag redan tänkt. Räknar kallt med att ramen är för stor i början, har en 35mm liggandes som kan användas.
Vill gärna ha en gaffelvinkel på 68 grader eller flackare men har insett för längesedan att det nog kan vara kört.

Specen i övrigt är jag inte särskilt orolig för om jag bygger själv. Har god koll på komponenter.

Med 27,5 så är faktiskt den hetaste Commencal Meta JR även om den är tung. Möjligtvis även Vitus Sentir VRS. MEN jag tror det blir för stort så det faller bort ändå.

Doc Wagga sa:
Btr fabrication i England bygger en ram efter dina önskemål, kanske kan det vara ett alternativ.

Då spräcker jag nog budgeten bara på ramen ;)

Det är ändå en cykel till ett barn som kanske kan ha den i några år, får inte bli föööör dyrt. Men visst, tanken på Marino har slagit mig. Lite tyngre men geon går att lösa som man vill.

SalkinL sa:
Tanken med kort styrstam har jag redan tänkt. Räknar kallt med att ramen är för stor i början, har en 35mm liggandes som kan användas.
Vill gärna ha en gaffelvinkel på 68 grader eller flackare men har insett för längesedan att det nog kan vara kört.

Specen i övrigt är jag inte särskilt orolig för om jag bygger själv. Har god koll på komponenter.

Med 27,5 så är faktiskt den hetaste Commencal Meta JR även om den är tung. Möjligtvis även Vitus Sentir VRS. MEN jag tror det blir för stort så det faller bort ändå.

Tryck dit en 120 mm gaffel på en lätt XC-ram som har 100 mm gaffel i geometritabellen så får du en dryg grad flackare gaffelvinkel. Då barn är lätta och låga kommer cykelns relativt långa hjulbas göra cykeln stabil och OTB-okänslig utan att gaffelvinkeln behöver vara jätteflack. Jag hade nog byggt på 2900-kronors 27,5" Cuberamen i CF stl 16" som väger 1150 gram, har modern X-12 axel och koniskt styrrör etc. Bild nedan på cykel moddad med 120 mm gaffel och sänkt sadel. Ser väl inte så dum ut i hejasverigefärgsättning?
2016ReactionGTCPro2.png

Edit: En annan tanke är att initialt sätta 26" hjul på cykeln ovan vilket sänker cykeln 12,5 mm. Höjningen med 20 mm extra slag i gaffeln och gärna 165 mm vevar bidrar till att bb-höjd och pedafrigång räcker till. Ramen har 51,5 mm bb-drop i originalutförande vilket är lågt och bra.

En gubbhuckram som Sentier är onödigt tung/kraftig för 25-40 kg tjej kan jag tycka.

Senast ändrad:
SalkinL sa:
Peter78 sa:
26” dotter 9år o 130cm. 8,2kg.

Ser fin ut. För referens mot andra ramar, hur långt är sadelröret? Kan hon grensla överröret?

Kollade på deras (Allebike) hemsida häromdagen men dom verkar bara ha 27,5 och 29 numera.
.

Har inte cykeln tillhands just nu men hon grenslar ramen. Bor ni i närheten av Nyköping är det bara komma förbi o ta en sväng. Många barn som provat den när vi vart runt på tävlingar o cykeln får mycket bra betyg. Mvh

Senast ändrad:
heiler sa:

Inte helt tokig. Lite saker ser man naturligtvis direkt (eftersom jag är skadad av allt internetcyklande). Föredrar Shimano bromsar, lite brant gaffel, lite tung. Svårt att se vad för styrlager det är, om det är semiintegrerat kanske det går att få dit ett slackset. Verkar dock vara helintegrerade och då blir det svårt. Bromsar är lätta att byta. Vikt går säkert att kapa en del till låg kost.

Har tittat på Islabikes men kan inte hitta någon geo på den. Hennes första cykel var en Cnoc 16, riktigt bra barncykel.

SalkinL sa:
Några spännande förslag?

Jag byggde ihop en Giant XTC 26" åt dottern när hon var knappa 130 cm. Byggd av nya grejer precis när 26"-döden satte in, vikt från 9,3 med tre klingor fram så det finns mer att plocka om man vill köra singel. Den har gått i tre säsonger men är precis urvuxen (och till salu...). Mycket låg ståöverhöjd så det funkade kanon från start.

IMG_2222.JPG

Den låga vikten har uppskattats av piloten, som vägrat "byta upp" sig till 27,5" FS med vad det innebär i högre vikt, så det fick bli att bygga en 26" FS...

Vippen sa:
SalkinL sa:
Några spännande förslag?

Jag byggde ihop en Giant XTC 26" åt dottern när hon var knappa 130 cm. Byggd av nya grejer precis när 26"-döden satte in, vikt från 9,3 med tre klingor fram så det finns mer att plocka om man vill köra singel. Den har gått i tre säsonger men är precis urvuxen (och till salu...). Mycket låg ståöverhöjd så det funkade kanon från start.

Den låga vikten har uppskattats av piloten, som vägrat "byta upp" sig till 27,5" FS med vad det innebär i högre vikt, så det fick bli att bygga en 26" FS...

Scickat PM :)

Hörde idag om nya regler upp till p/f 13-14 att cykel inte får väga under 10kg (mtb) och att en lvg inte får väga under 8kg. Tydligen har även Norge såna regler? Nån annan som hört liknande?

Mvh Peter.

Mina efterforskningar har resulterat i dessa alternativ för färdiga cyklar:
Islabikes Creig 26. Lätt men okänd geo och tveksam gaffel och hjul.
Whyte 405. Lite tung, tveksam gaffel, bra geo, tveksamma bromsar, lite väl dyr.
Trek Superfly 26. Lite tung, brant gaffelvinkel och oklart om gaffeln är bra, tveksamma bromsar och hjul.
Merida Matts J Team. Lite tung, kass gaffel, väldigt brant gaffelvinkel. Tveksamma bromsar och hjul.

För alla gäller säkert att däcken är av bakelit och aptunga med tunga slangar.

Ingen känns helt rätt.

Andra alternativ är:
Beggad 26" ram/cykel
Kinaram
Annan ram från ickeKina

Det finns en Islabikes Creig Pro också. Lite högre inköpspris dock. Tycker inte du skall fördjupa dig så mycket på gaffelvinklar, det är en barncykel...

Jag anser att gaffelvinkeln är viktig. Det ger en trygghet över rötter och sten, tryggheten gör att det blir roligare och lättare att utvecklas. 71 grader som vissa har är helt galet brant, kombinerat med en ganska lång styrstam så hamnar vikten väldigt långt fram.

Creig Pro är för dyr. Räknar inte med att hon kan ha den mer än några år. Visserligen kan lillasyster ärva sedan...

Jag inser att alla kraven inte kommer gå att uppfylla utan att lätta på lädret alldeles för mycket men på något vis så ska jag nog hitta en lagom kompromiss ;)

Peter78 sa:
Hörde idag om nya regler upp till p/f 13-14 att cykel inte får väga under 10kg (mtb) och att en lvg inte får väga under 8kg. Tydligen har även Norge såna regler? Nån annan som hört liknande?

Mvh Peter.
Är det för att hålla kostnaderna nere för tävlande barn/undom? Galna regler, en liten HT är billigt att få under 9 kg och fälgbromsad lvg under 7 kg. Kan jag tycka.

Behöver småungar verkligen proffsgaffel för att gå med på att använda cykeln? Luktar overkill lång väg. Det här är ett projekt som är till för pappanörden, inte för barnet.

jonja sa:
Behöver småungar verkligen proffsgaffel för att gå med på att använda cykeln? Luktar overkill lång väg. Det här är ett projekt som är till för pappanörden, inte för barnet.
Jag borde inte bry mig, men jag håller med. "Aptunga" slangar lixom. Hallå :)
Gaffelvinkel o styrstam däremot är ju helt avgörande för hur cykeln beter sig.

Om något borde barn ha mer glädje av några kapade kilon än föräldern eftersom det utgör en mycket större delen av hela ekipagets vikt..

skogsvakt sa:
jonja sa:
Jag borde inte bry mig, men jag håller med. "Aptunga" slangar lixom. Hallå :)
Gaffelvinkel o styrstam däremot är ju helt avgörande för hur cykeln beter sig.

Vikten är om något viktigt på en barncykel. Tänk procent av kroppsvikt. Skulle du vilja cykla på en 25kg cykel? Om man för säg 150kr kan minska den roterande vikten med 200g så känns det som en nobrainer, speciellt för ett barn.

jonja sa:

I viss mån har du rätt, jag är skadad av mitt eget cyklande. Jag tycker att en enkel fungerande gaffel är ok för henne, i nivå med en Reba vore trevligt men i verkligeheten kanske det hamnar närmare en Recon. Är gaffeln av sämre kvalitet är det bättre med en stel gaffel och det är så hon har det nu. Min tveksamhet till Suntour och den troligtvis billiga X-fusion gaffeln beror på att jag inte har den blekaste om vad dom presterar. Dom kanske är ok, eller så är det 2kg oanvändbar gaffel som bara tynger ned cykeln.

Men icke desto mindre är det så att jag vill göra det jag kan (inom rimliga gränser) för att mitt barn skall tycka att det är roligt att cykla i skogen. Ger jag henne en Yosemite på 15kg med en dämpargaffel som är helt värdelös så kommer det inte vara lika roligt.

Hennes förra cykel byggde vi tillsammans, hon valde färg och vi skruvade isär och skruvade ihop den gemensamt. Den är hyffsat lätt och har vettiga komponenter men bäst av allt hon är stolt över den och tycker om att cykla på den.

Än viktigare för barn är att helt skippa framväxel, barn under typ 12 har svårt att hantera tom gripshift korrekt och då försöka använda 7 delat bak och 3 fram blir omöjligt. Dessvärre är väl dylika gruppset gratis från Shimano eftersom de sitter på de flesta sorgliga märkescyklar.

Sixten Fors sa:
Peter78 sa:

Mvh Peter.
Är det för att hålla kostnaderna nere för tävlande barn/undom? Galna regler, en liten HT är billigt att få under 9 kg och fälgbromsad lvg under 7 kg. Kan jag tycka.

Japp för o hålla ner kostnader. Håller med dig i det du skriver köpte allebiken för billiga pengar. Men klart, kanske lättare för mig som har cykel som intresse att läga lite extra för o få min dotter tycka det är ännu roligare att cykla. Mvh Peter

Nu är en viss mängd delar beställda till slut. Massor med velande och funderingar.

Målvikt på bygget blir sub 10kg, budgeten är satt till 10000kr men i vanlig ordning kommer det nog inte hålla. Med det som är specat så ligger det just nu på nästan exakt 7000kr.

Kvarstår gaffel, styre, sadel, sadelstolpsklämma, nav, ekrar, nipplar samt bromsar. Blir tufft att få ihop det för 3000kr...
Hoppas på fatt i en begagnad Recon med MoCo dämpare och Deore bromsar. Styre och sadel löser sig nog.

Specen blir:
Ram: Cube 27,5 13,5". 69grader gaffelvinkel får vara ok, svårt att hitta flackare som passar för någon som är kort.
Kassett: Lätt begagnad Sunrace 11-42 från bra att ha lådan..
Bakväxel: Beggad XT-växel med rad-cage.
Reglage: Beggat XT från bra att ha lådan.
Kedja: Shimano CN-HG95 från bra att ha lådan.
Sadelstolpe: Beggad Aerozine stolpe.
Däck: Beggade RoRo 2,25 däck.
Handtag: Ritchey foam.
Hjul: Inte klart än, men fälgarna blir WTB Kom i23. Rimligt lätta och inte jättesmala. nav lutar åt SLX p.g.a. priset.
Vevar: Sram NX 155mm.
Pedaler: Någon lätt plattformspedal
Skivor: Ashima Ai2 180/160mm
Styrstam: Spank Spike Race 35mm från bra att ha lådan.
Bakaxel: KCNC X12.
Styrlager: FSA Orbit nånting.
Vevlager: Sram PF92 GXP.

Känns som specen blir helt ok. Klart overkill för en snart 10 år gammal tjej.
Cykeln kommer börja byggas på juldagen. Hon kommer få den som massvis med paket så gör vi det tillsammans.

Tillbaka
Topp