Vettiga höst däck med grepp.

implor

Aktiv medlem
Har kört rocket ron bak och fram (29x2.25”) i sommar och det har funkat utmärkt när det varit torrt.

Nu är det höst och blött så det blir bra sketchy med rocket ron oavsett tryck i stökig Stig.

Köpte mig nya däck i veckan. Shorty 2.5” fram och minion DHR 2.4” bak. 1bar fram och 1.2 bar i bakhjulet.

Just kört första testrundan och det var verkligen traktor känsla så blev inte riktigt nöjd (känner vibrationer i styre av mönstret).

Finns det något vettigt mindre grovt framdäck med bra grepp i blött väder?

Kör shorty fram forekaster bak som höst, vinter o ler däck. Helt ok tycker jag men smaken är olika

Ja alltså att gå från RR till Shorty är ju ett rätt stort hopp, det finns ju några varianter där i mellan. ?
Blev lite begränsad av vad dom hade på LBS. Men finns inte super mycket där i mellan. Maxxis motsvarighet till RR måste väll vara Ardent. över det så blir det DHF/DHR och sedan Shorty.

Lättare att få en översikt på Schwalbe då de har en "hierarki tabell".

1601667564615.png

Kanske Hans Dampf i Addox soft och 2.6"?

Blev lite begränsad av vad dom hade på LBS. Men finns inte super mycket där i mellan. Maxxis motsvarighet till RR måste väll vara Ardent. över det så blir det DHF/DHR och sedan Shorty.

Visa bilaga 445856

Inte mycket mellan RR och shorty? Alltså det finns väl massor av däck däremellan?..

Jag begränsar mig inte till endast Maxxis, det finns ju många tillverkare. MM/NN, butcher/purgatory, MM/damphasse osv. Shorty är väl det taggigaste du kan klämma dit? Klart det durrar lite

Inte mycket mellan RR och shorty? Alltså det finns väl massor av däck däremellan?..

Jag begränsar mig inte till endast Maxxis, det finns ju många tillverkare. MM/NN, butcher/purgatory, MM/damphasse osv. Shorty är väl det taggigaste du kan klämma dit? Klart det durrar lite
Tror nog det finns ett antal värre däck. På rak arm kommer jag på Dirty Dan.

Men ska nog testa och byta till något annat.

Precis!

En annan fråga är grepp på vad? På lera är natt som shorty bra. På blötta häll gör mönstret inte mycket och kan man köra snabb mönster med greppig gummiblandning. På blötta rötter hjälper ingenting mot sladd i sidled. I fartriktning hjälper stor ytrumme mellan dobbarna lite med att få grepp på små rötterna.

Varför inte gå på nåt emellan? Magic Mary (soft) fram och Hans Dampf (eller DHRII) bak är en omtyckt vätväderskombo som rullar ok. DHRII fram och HD bak funkar också.

Visa bilaga 445856

Om du ska köra Maxxis så välj 2,3" istället för 2,5". De är väsentligt lättare och dessutom bekvämare för folk som inte cyklar som tokstollar. Bättre rull också. Mönstret är nog det som bidrar minst till trögrullade däck faktiskt, vilket inte är så lätt att veta.
Visst kan man gå på fetare däck också. Betänk dock att de automagiskt blir lite tyngre än ett mindre däck med något sånär liknande egenskaper.

DHR II 2,3" EXO MaxxTerra fram (825 gram) och Forekaster 2,35" EXO Dual (735 gram) bak rullar fint och är betydligt lättare än din nuvarande kombo, men ger tillräckligt grepp för de flesta underlag. Dock får du inte vara alltför klantig med Forekaster för då blir det punkafest. Det är ganska tunt.

Att jag säger DHR istället för DHF är för att det förstnämnda är något lättare och mindre styvt, och därför lite bekvämare samt rullar något bättre. Har du klarat dig med RR förut så tror jag inte du behöver ha så köttiga däck.
Schwalbes senaste däck verkar väldigt tunga och dessutom med rejäl övervikt mot vad de specar, så dem hade jag undvikit i nuläget.

Om du ska köra Maxxis så välj 2,3" istället för 2,5". De är väsentligt lättare och dessutom bekvämare för folk som inte cyklar som tokstollar. Bättre rull också. Mönstret är nog det som bidrar minst till trögrullade däck faktiskt, vilket inte är så lätt att veta.
Visst kan man gå på fetare däck också. Betänk dock att de automagiskt blir lite tyngre än ett mindre däck med något sånär liknande egenskaper.

DHR II 2,3" EXO MaxxTerra fram (825 gram) och Forekaster 2,35" EXO Dual (735 gram) bak rullar fint och är betydligt lättare än din nuvarande kombo, men ger tillräckligt grepp för de flesta underlag. Dock får du inte vara alltför klantig med Forekaster för då blir det punkafest. Det är ganska tunt.

Att jag säger DHR istället för DHF är för att det förstnämnda är något lättare och mindre styvt, och därför lite bekvämare samt rullar något bättre. Har du klarat dig med RR förut så tror jag inte du behöver ha så köttiga däck.
Schwalbes senaste däck verkar väldigt tunga och dessutom med rejäl övervikt mot vad de specar, så dem hade jag undvikit i nuläget.

Dina förslag verkar väldigt vettiga så beställde dom från TCM. Förhoppningsvis blir det bättre rull med liknande grepp :).

Har dock en träning innan jag hinner få dem så kommer bli ett jobbigt pass!

Jag ska köra Nobby Nic 2,35 trail soft fram och bak i höst/vinter. Går från DHF/Agressor som jag har varit ganska nöjd med också..Visa bilaga 445930

Ja det är nog ett alternativ. Har du möjlighet att väga dom?

Sedan är det nog mycket att testa sig fram tills man får en kombo som funkar till sin cykling. Målet är att ha två hjulpar så man kan byta om det är torrt och fint eller lera och blött.

EDIT: Nobby Nic 29 x 2,35 Super Trail ADDIX Soft var riktigt tunga. 1124 gram/st. Hur känns rullet på platt mark?

Är det inte fortfarande mycket av de äldre versionerna från Schwalbe som finns ute i handeln/näthandeln? Jag köpte nyligen ett MM från Bike24 som ska på nu till höstrusket.

Ja det är nog ett alternativ. Har du möjlighet att väga dom?

Sedan är det nog mycket att testa sig fram tills man får en kombo som funkar till sin cykling. Målet är att ha två hjulpar så man kan byta om det är torrt och fint eller lera och blött.

EDIT: Nobby Nic 29 x 2,35 Super Trail ADDIX Soft var riktigt tunga. 1124 gram/st. Hur känns rullet på platt mark?
Jo de är lite tunga tycker jag, men känns ändå ok för höst och gegga, lär ju inte sätta några KOM ändå. Har testat de tidigare NN där rullat var påtagligt bättre än DHF/DHR, har inte hunnit testa dessa med nya mönstret och gummit ännu..

Har kört rocket ron bak och fram (29x2.25”) i sommar och det har funkat utmärkt när det varit torrt.

Nu är det höst och blött så det blir bra sketchy med rocket ron oavsett tryck i stökig Stig.

Köpte mig nya däck i veckan. Shorty 2.5” fram och minion DHR 2.4” bak. 1bar fram och 1.2 bar i bakhjulet.

Just kört första testrundan och det var verkligen traktor känsla så blev inte riktigt nöjd (känner vibrationer i styre av mönstret).

Finns det något vettigt mindre grovt framdäck med bra grepp i blött väder?
Byt plats på dom. Shorty ger grymt grepp bak när man ska uppför över blöta rötter. Du kan även testa att vända på dhr (fram).

Byt plats på dom. Shorty ger grymt grepp bak när man ska uppför över blöta rötter. Du kan även testa att vända på dhr (fram).
Även om DHR är ett utmärkt framdäck (åtminstone i MaxxTerra eller MaxxGrip) så verkar det meningslöst med mer grepp bak än fram. Och varför skulle man vända på DHR? För att få sämre bromsgrepp?

Varför skulle d va meningslöst me bra grepp bak? Det beror väl på var man cyklar. Skogsstigar brukar gå både upp o ner, o man vill väl komma upp oxå? Inte behöva kliva av för att däcken slirar.

Varför skulle d va meningslöst me bra grepp bak? Det beror väl på var man cyklar. Skogsstigar brukar gå både upp o ner, o man vill väl komma upp oxå? Inte behöva kliva av för att däcken slirar.
Då du har mest vikt på bakdäcket vid klättring så blir det ganska bra grepp och när du åker nerför är greppet inte lika viktigt som fram.

Jag vet hur man cyklar ?. Vikt hjälper föga med ett grepplöst däck som dhr. Gissa varför lastbilar numera måste ha vinterdäck på drivhjulen?
Om du tycker att DHR är ett "grepplöst däck" så får du ursäkta om jag betvivlar att du vet hur man cyklar. En lastbil är ungefär lika relevant som en ångbåt att jämföra med en cykel. Inte alls, alltså.

Anledningen till att ha ett greppigare däck fram är att det är meningslöst med grepp bak om du inte har grepp fram. Det är ganska lätt att rädda ett släpp bak, men inte fram. Det mesta av rullmotståndet kommer dessutom från bakdäcket, varför det är rimligt att köra ett mindre köttigt däck bak. Dock med den uppenbara nackdelen att man oftare punkar bak eftersom bakdäcket får mer stryk.

Jag är fortfarande nyfiken på varför du tänkte att man skulle kunna vända på ett DHR fram, och vad det skulle ge för effekt förutom sämre bromsgrepp och sämre rull (eftersom fasningen på dobbarna då kommer åt fel håll). Bak däremot, skulle man kunna tänka sig att vända på det för bättre klättergrepp (men sämre bromsgrepp och sämre rull).

High roller 2 tycker jag annars är ett rätt bra höst däck och med Exo så väger dom inte bly heller rensar lera rätt bra med lite glesare mellan dubbarna. Själv ska jag i år köra Wild enduro front fram och bak siktar på grepp iår då det ändå rullar piss i leran

Om du tycker att DHR är ett "grepplöst däck" så får du ursäkta om jag betvivlar att du vet hur man cyklar. En lastbil är ungefär lika relevant som en ångbåt att jämföra med en cykel. Inte alls, alltså.

Anledningen till att ha ett greppigare däck fram är att det är meningslöst med grepp bak om du inte har grepp fram. Det är ganska lätt att rädda ett släpp bak, men inte fram. Det mesta av rullmotståndet kommer dessutom från bakdäcket, varför det är rimligt att köra ett mindre köttigt däck bak. Dock med den uppenbara nackdelen att man oftare punkar bak eftersom bakdäcket får mer stryk.

Jag är fortfarande nyfiken på varför du tänkte att man skulle kunna vända på ett DHR fram, och vad det skulle ge för effekt förutom sämre bromsgrepp och sämre rull (eftersom fasningen på dobbarna då kommer åt fel håll). Bak däremot, skulle man kunna tänka sig att vända på det för bättre klättergrepp (men sämre bromsgrepp och sämre rull).
Det verkar lite som att du bara läste vissa delar av mitt första inlägg och följande. Dhr e värdelöst bak vid uppför (uppför som i uppförsbacke, inte rakt över, ts söker ftr ett höstdäck) blöta rötter, eller blött underlag öht, när man behöver trampa. cyklar man bara nerför så ere säkert ett bra däck. Vidare skrev jag "testa att vända på d", jag skrev inte att d va bättre så - jag e själv nyfiken pga av fasningen (ftersom det e värdelöst grepp på dhr bak).
Har satt shorty bak på mina pojkars hojar o d va som natt o dag, från att halka omkring o slira på värdelösa Aspen till att klara varenda backe.

Kul med olika upplevelser. Jag har DHR II WT 2.4 3C maxterra bak och fram och jag har hur mycket grepp som helst även uppför . Sitter på fälgar med 30mm innerbredd. Bakdäcket börjar få rundade dubbar men greppar ändå riktigt bra på både häll och kletig stig. Har haft HD 2.35, Bontrager se4 2.4 team occh dissector 2.4 3c maxterra bak innan och alla de har sämre grepp enligt mig.

Kul med olika upplevelser. Jag har DHR II WT 2.4 3C maxterra bak och fram och jag har hur mycket grepp som helst även uppför . Sitter på fälgar med 30mm innerbredd. Bakdäcket börjar få rundade dubbar men greppar ändå riktigt bra på både häll och kletig stig. Har haft HD 2.35, Bontrager se4 2.4 team occh dissector 2.4 3c maxterra bak innan och alla de har sämre grepp enligt mig.

Du tycker inte DHR 2.4” blir tungt i väldigt branta uppförsbackar? Var något jag reagerade på iallafall. Segment som gått tidigare orkade man inte riktigt upp för.

Det verkar lite som att du bara läste vissa delar av mitt första inlägg och följande. Dhr e värdelöst bak vid uppför (uppför som i uppförsbacke, inte rakt över, ts söker ftr ett höstdäck) blöta rötter, eller blött underlag öht, när man behöver trampa. cyklar man bara nerför så ere säkert ett bra däck. Vidare skrev jag "testa att vända på d", jag skrev inte att d va bättre så - jag e själv nyfiken pga av fasningen (ftersom det e värdelöst grepp på dhr bak).
Har satt shorty bak på mina pojkars hojar o d va som natt o dag, från att halka omkring o slira på värdelösa Aspen till att klara varenda backe.
Vilket däck har enligt dig grepp bak då?
Större delen av världseliten i enduro och dh verkar ju tycka greppet räcker och personligen tycker jag klätgergreppet är bra men kanske handlar om teknik och inte däck?

Följer tråden. Jag tänkte testa med mina XR4 i 2,6” som följde cykeln som höst däck. Fungerar änsålänge bra i det lite fuktiga underlaget vi har. Dock gör lufttrycket stooor skillnad på greppet...

Det verkar lite som att du bara läste vissa delar av mitt första inlägg och följande. Dhr e värdelöst bak vid uppför (uppför som i uppförsbacke, inte rakt över, ts söker ftr ett höstdäck) blöta rötter, eller blött underlag öht, när man behöver trampa. cyklar man bara nerför så ere säkert ett bra däck.
Jag har läst dina inlägg noga och även TS inlägg. TS klagar inte på bakdäcket, utan framdäcket och/eller båda däcken generellt. Att använda samma däck men byta plats på dem kommer ge MER sketch-känsla och sämre rull. Verkar dumt.

Vidare skrev jag "testa att vända på d", jag skrev inte att d va bättre så - jag e själv nyfiken pga av fasningen (ftersom det e värdelöst grepp på dhr bak).
Du skrev: "Du kan även testa att vända på dhr (fram)."
Varför i hela friden skulle man vända på det fram? Det ger ju bara nackdelar då.

Okej, så för att ni bytte från nästan släta XC-däck till det köttigaste som finns, så är alla mellanting också värdelösa? Du kan läsa vilken däcktråd som helst på valfritt forum. Alla som har den minsta aning om vad de snackar om, vet att däck är kompromisser. Ska du ha grepp på allt så kommer du också att få värdelöst trull. TS tycker uppenbarligen inte att det är en bra lösning, så dina förslag om att göra det ännu värre är inte relevanta.

Bara så att alla andra förstår skillnaden...

Screenshot 2020-10-04 at 10.25.02.png
Screenshot 2020-10-04 at 10.25.27.png

DHR II är ju typ det säkraste baksdäcksvalet all-around man kan välja (superbra fram också). Däck med bra rensning av lera och lägre tryck är ju a och o på hösten.

Har köpt nytt framgick bakdäck enligt tidigare förslag i tråden men tänkte börja med att byta framdäcket och sedan se hur DHR2 funkar. Kan vara så att det räcker att ersätta det väldigt köttiga Shorty framdäcket med något med bättre rull.

Shorty/DHR2 funkade utmärkt när jag körde på Lugnet igår men då är det ju lift upp till toppen. Säkert en bra setup beroende på hur man cyklar.

Tillbaka
Topp