Vettiga höst däck med grepp.

Ok tack @TEAM TRAMADOL @Makten !
Här sitter man på gammal info tydligen....
Ja det lät riktigt tungt! Fick med ett Big Betty på nyhojen men eftersom det var monterat och bara kört en tur (dessutom ny på 29" och mycket dämpare) så kan jag inte säga så mycket om det. Tuggade bra i lera/blött gräs iaf! ?

Senast ändrad:
Förklarar förövrigt varför XXL kastade bort dom "nya gamla" för 289balubas förra veckan. Försvann fort men jag fick ett!

Hmm, MMs grepp i blötan är inte hailat som bäst i världen? Fekk osså, jag skrotade hårt i helgen, mitt mm försvann som en avlöning under mig. har inte känt stort förtroende för det i blötan men mest tänkt att jag är kass.

När Maxxis gummi inte är bra vid kyla, då är bara pirelli och vittoria kvar för mig, hör ni hur det låter, däck för kyla, två italienare, ha ha. Men på lvg är vittorias tubisar med graphene i grymma i blötan, så det är nog dit jag får titta kanske? . Spesh bojkottar jag.

Hmm, MMs grepp i blötan är inte hailat som bäst i världen? Fekk osså, jag skrotade hårt i helgen, mitt mm försvann som en avlöning under mig. har inte känt stort förtroende för det i blötan men mest tänkt att jag är kass.

Ja nu var det inte MM bak utan BB som är ett nytt 2021. Märk även att vi pratar ren lösmark där jag tror alla däck med större klackar klarat sig. Som sagt, övriga känslan på blöta rötter/sten kan jag inte uttala mig om då jag hade fullt upp med annat!

Mina Magic Mary Super Gravity (förra modellen) som jag bara kör i bikepark väger ~1190g styck, är ju sjukt om nya Super Trail väger snarlikt.

OT: Kan rekommendera Vee Flow Snap, bra all-around däck för alla underlag. Sjukt nöjd.

Detta är ett Wild AM 29x2,35. Tror det är den komplett värdelösa Muc Off-guckan vi får skylla på, för det där läckaget är efter flera dygn och en lång cykeltur. Var tvungen att pumpa fyra gånger på några timmar och sen var det helt tomt efter en natt. Guckan har inte lämnat tillstymmelse till rester i däcket efter att jag bara spolat ur det med vatten.

Däcket som sådant avskydde jag fram, men det känns funkis bak. Vettigt mönster och bra rull men för hårt gummi och för odämpat för min smak.
Muc offs gillade jag inte heller, hade iofs inte just det problemet men den torkade fort och tätade dåligt typ.
Jag tycker det har en rätt skön välbalanserad känslan. Greppar lagom och släpper förutsägbart. Tycker det brukar stanna där jag sätter ner det och hålla kursen över rötter bra. Inte lidit någon brist på grepp hittills i vätan faktiskt. Men ganska lätt, inget däck som säger "tjoff" som ett dh-däck när man landar direkt. Men såna orkar jag inte trampa runt på. Tyckte ju Spuren jag provade med inserts kändes rätt slö pga den extra vikten i däcken liksom. Lite anonymt, på ett positivt sätt. Kör nu 2,5an fram och 2,3an bak.

Det var lite så jag tänkte också. Jag är kass som inte klarar ett bra däck. Men då får det vara så. Jag tänker också att man vill känna förtroende för däcket. Det har jag inte med MM på snorhala rötter och hällar på skrå. Där känns Maxxis tryggare, både HDF, HDRII och Beaver som jag kör på min HT är alla bättre (enligt mig).

Muc offs gillade jag inte heller, hade iofs inte just det problemet men den torkade fort och tätade dåligt typ.
Jag tycker det har en rätt skön välbalanserad känslan. Greppar lagom och släpper förutsägbart. Tycker det brukar stanna där jag sätter ner det och hålla kursen över rötter bra. Inte lidit någon brist på grepp hittills i vätan faktiskt. Men ganska lätt, inget däck som säger "tjoff" som ett dh-däck när man landar direkt. Men såna orkar jag inte trampa runt på. Tyckte ju Spuren jag provade med inserts kändes rätt slö pga den extra vikten i däcken liksom. Lite anonymt, på ett positivt sätt. Kör nu 2,5an fram och 2,3an bak.
Jag upplevde det som sämre på alla sätt utom rullmotstånd, jämfört med ett helt vanligt DHF 2,3 EXO MaxxTerra. Det säger verkligen "tjoff" trots att det bara är ett litet uns tyngre. Michelindäcket väger 880 gram vilket är tyngre än specat (840). Skillnaden mot DHR 2,4" MaxxGrip som jag kör för tillfället är som natt och dag.

Om du kör 2,5" fram så är det ju möjligt att det är ett bättre däck. Behöver inte vara särskilt likt 2,35 bara för att de heter samma sak i övrigt.

Edit: Det lilla jag hann prova innan det åkte av på grund av att inte kunna hålla luften så kändes det dock som ett vettigt bakdäck. Nu visar det sig att ett beprövat Maxxis Aggressor inte heller håller luft, så det måste vara guckan som är helt överjävligt värdelös.

Jag bytte från forekaster till dissector. Först fram, sen bak också. Tyckte det blev mycket bättre, bakdäcket slirade väl mycket innan på klättringar över blöt sten. Dissector rullar bra nog också tycker jag. Men det beror ju på vad man prioriterar, forekaster rullar ju lite bättre, är lite lättare och har liksom dissector glesa dobbar = blir inte igenpackade lätt.
Precis beställt dissector 2.4 fram. Har kört med det bak och tycker det även funkar bra när det är lite blött, så nu blir det dubbelt dissector.

Jag upplevde det som sämre på alla sätt utom rullmotstånd, jämfört med ett helt vanligt DHF 2,3 EXO MaxxTerra. Det säger verkligen "tjoff" trots att det bara är ett litet uns tyngre. Michelindäcket väger 880 gram vilket är tyngre än specat (840). Skillnaden mot DHR 2,4" MaxxGrip som jag kör för tillfället är som natt och dag.

Om du kör 2,5" fram så är det ju möjligt att det är ett bättre däck. Behöver inte vara särskilt likt 2,35 bara för att de heter samma sak i övrigt.

Edit: Det lilla jag hann prova innan det åkte av på grund av att inte kunna hålla luften så kändes det dock som ett vettigt bakdäck. Nu visar det sig att ett beprövat Maxxis Aggressor inte heller håller luft, så det måste vara guckan som är helt överjävligt värdelös.
Vi har nog bara helt olika preferenser. Jag körde 2,3an fram hela våren och försommaren fram till resesäsongen och var väldigt nöjd med det också. Det är just rullmotståndet jag vill åt. Tycker egenskaperna i övrigt är tillräckligt bra men det är kanske inget jag skulle åka till alperna med. Körde en dag i Åre med 2,3an fram tidigt på säsongen och där kändes det att det inte riktigt orkar med sån åkning.

Jag kör gärna DHF i EXO men tycker det rullar lite trögt för hemmabruk.

Nu har jag premiäråkt Maxxis Dhf 2,5 fram och Dhr II 2.4 bak. Båda i Maxxgrip. Greppet är det inget fel på men jävlar vad trögt. Nu kör ju jag för motion så det är ju bara bra att man får jobba lite. DHF är bra mycket trevligare än Magic Mary på blöta rötter och hällar. Det sistnämnda knäpper liksom till i sidodobbarna och sedan släpper det på ett lite obehagligt sätt. Kan bero på att sidodobbarna sitter i par om tre eller något annat.
DHF släpper också, om du lutar och har det bak. DHR2 känns mycket tryggare bak.

Är det Muc-Off No Puncture sealant ni pratar om? Jag köpte på mig en flaska i somras efter att läst några tester, bland annat detta:

Tycker det har fungerat väldigt bra.
Japp. Verkar fylla ungefär samma funktion som vatten. Ingen alls alltså.
Dock har den funkat fint i vissa däck som är täta i sig själva. Då märker man ju inte om guckan suger eller inte. Men den kunde inte täta ett hål som var så litet att jag knappt såg det, och det formligen pyser rakt genom porerna i gummit på Michelindäcket utan att göra ett skvatt. Det borde täta på nån minut bara. Icke. Även Aggressor som funkat hur bra som helst är helt lufttomt bara en natt efter montering. Inga spår av gucka på utsidan. Skummet på bilden är för övrigt såpvatten, inte gucka.

Japp. Verkar fylla ungefär samma funktion som vatten. Ingen alls alltså.
Dock har den funkat fint i vissa däck som är täta i sig själva. Då märker man ju inte om guckan suger eller inte. Men den kunde inte täta ett hål som var så litet att jag knappt såg det, och det formligen pyser rakt genom porerna i gummit på Michelindäcket utan att göra ett skvatt. Det borde täta på nån minut bara. Icke. Även Aggressor som funkat hur bra som helst är helt lufttomt bara en natt efter montering. Inga spår av gucka på utsidan. Skummet på bilden är för övrigt såpvatten, inte gucka.
Ok! Då får jag vara lite uppmärksam. Fick två hål i framdäcket förra veckan efter ett rejält genomslag, men det tätade vätskan utan problem.

Jag vill slå ett slag för Nya Nobby Nic soft trail (29" 2,35), kommer från DHF 2,3 DHR2/Agressor 2,3 och tycker att greppet är likvärdigt men NN rullar markant lättare även vid lägre tryck kör ca Fr 1,4 Bak 1,6

Ok! Då får jag vara lite uppmärksam. Fick två hål i framdäcket förra veckan efter ett rejält genomslag, men det tätade vätskan utan problem.
Uppdatering: Bytte till en annan gucka (avsedd för bildäck). Tätt direkt och inget som helst läckage under cykling. Mätte före och efter. Nu en dag senare tror jag att trycket är liiiite lägre, men förra gången var det alltså 100% tomt efter en natt. Det var inget fel på däcket, bara på guckan.

Jag vill slå ett slag för Nya Nobby Nic soft trail (29" 2,35), kommer från DHF 2,3 DHR2/Agressor 2,3 och tycker att greppet är likvärdigt men NN rullar markant lättare även vid lägre tryck kör ca Fr 1,4 Bak 1,6
Vägde du dem innan montering? 1045 gram är rätt tungt redan innan Schwalbes slumpmässiga viktpåslag. ?

Edit: Nu ser jag att du redan gjort inlägg om det på första sidan. 1125 gram är riktigt jäkla tungt för stigdäck. :oops: Då kör jag lätt hellre Cush Core med lättare däck.

Monterade på hr2 exo 3c, 2.5 wt på 30 innermått fälg med den helt odugliga muc off smörjan, jag har kört den i 2 år, noll problem, noll problem igår, det var helt tätt från första sekund, men det är nog så att däcket själv hade tätat utan gucka alls.

Vad är sensmoralen? Den gör det den ska, den klarar av punkor, inte porer för såna som köper däck som inte är gjorda att köra tubeless.

En punka är ett lite större hål än en por i ett däck, det tror jag är skillnaden. guckan är ju lite tjock för att kunna täta större hål och glipor. Porer är nog för små, för lite "flöde" för att tjocka guckan ska fixa det, är min teori, köp däck för applikationen är lösningen.

Åter till däck, hade tänkt vittoria mazza bak, men 2.6 som är 2.5 bred typ, på 30 innerfälg går inte att få tag i. suck.
2.4 går att få tag i. För 29 tum då.

Igår i mörkret och lite blött så hade 1.04 bar fram, mätt med kallt däck, och 1.11 bak.
Men, det går inte superfort i mörkret och fäste är prio den här årstiden.

0.75 fixar jag inte :) Men det beror ju på däcken också, det här är ett enkilos maxxis hr2 på 29 fälg, 2.5.
Precis smackat på, how low can you go? Vi får se.

Jag drog ut med 1.10 bar fram, men då var det lite taskigt fäste på rötter, pös ut lite till 1.04, tyrewiz är bra ibland, och då började jag få förtroende. Kan nog droppa lite till, vet att jag kört 0.9 förr, men inte 0.75, men det är med typ köttiga trail däck, inte "enduro" eller dh versioner. Tyrewizen mäter hundradels bar, så du får utlopp för din däckstrycksöverfixering.

Monterade på hr2 exo 3c, 2.5 wt på 30 innermått fälg med den helt odugliga muc off smörjan, jag har kört den i 2 år, noll problem, noll problem igår, det var helt tätt från första sekund, men det är nog så att däcket själv hade tätat utan gucka alls.

Vad är sensmoralen? Den gör det den ska, den klarar av punkor, inte porer för såna som köper däck som inte är gjorda att köra tubeless.

En punka är ett lite större hål än en por i ett däck, det tror jag är skillnaden. guckan är ju lite tjock för att kunna täta större hål och glipor. Porer är nog för små, för lite "flöde" för att tjocka guckan ska fixa det, är min teori, köp däck för applikationen är lösningen.
På vilket sätt anser du att Michelin Wild AM inte är gjort att köra slanglöst? Eller hur jag i så fall skulle kunna veta det?
Maxxisdäcket jag monterade därpå har hållit tätt tidigare och bara stått i ett hörn sen förra gången. Det tätade skitguckan inte heller. Bytte gucka och det blev tätt direkt.

Antingen har jag lyckats få en flaska Muc-Off av synnerligen dålig batch, eller så funkar den helt enkelt inte i vissa fall. Att ett helt flång nytt Maxxis-däck håller tätt är inga konstigheter. Det gör de ju även utan gucka. I flera dagar.

PS. 1,0 bar fram och 1,5 bak för mig. Samma med och utan CC. DS.

Visst är det så att olika tryckmätare kan visa väldigt olika tryck? Jag väger iofs nästan 100kg, men kör 1.65BAR bak och 1.55BAR fram, vågar inte gå mycket lägre då jag inte vill ha genomslag. 1BAR är nog att glömma. Beror väl på hur man kör också tänker jag. Så att jämföra med andra cyklister som har andra förutsättningar känns ganska meningslöst.

Senast ändrad:
Ja, tortt på sommaren, då kör jag 1.25-1.35 fram, runt 1.5 bak för stig. Väger 20 kg mindre än dig, kör 145 mm bak, 160 fram.
Tyrewizen påstår sram är riktigt bra, jag har bara mätt mot en separat digital topeak, och de mäter helt lika, förutom att tyrewizzen mäter en siffra till, hundradelar mot tiondelar.

Jag kör en huck norris bak.

Makten, du måste ha haft satans otur. Jag har kört den med maxxis sulor, för slanglöst, och schwalbe för slanglöst utan problem i flera år. När du skrev att det läckte ur däcksidorna, det var då jag antog du körde "ghetto"tubeless, mitt misstag. Kör du några däckkorvar i? Jag har för mig du kör cushcore? Kan de nöta sönder däcket från insidan tro?

Sen kör du väl ganska lätta däck, de kanske läcker mer, nöts lättare av cushkorven. Vad vet jag, men med minion, trail versioner, och schwalbe, hd mm har jag haft noll problem.

Nu har jag varit ute och provat Hans Dampf 2,35 snakeskin i soft som framdäck. Cyklade på teknisk stig med mycket rötter och sten. Första intrycket var positivt när jag märkte hur mycket lättare det rullade än Trail King 2,4. Det dröjde dock inte länge innan jag kunde konstatera att greppet inte var det bästa. Det kan vara kul när det driftar bak men jag tycker inte om när det gör det fram. Face plant är inte mitt favorittrick. Jag körde slanglöst och provade olika däcktryck. Började med lite högre och sänkte sedan efterhand. Det kan vara ett OK däck på snälla stigar om man prioriterar lågt rullmotstånd. Vid teknisk stigcykling så studsade det som en studsboll och jag blev märkbart tröttare än vanligt av allt studsande I stöket. Jag har en bra gaffel med fantastisk dämpning men det var nästan som att åka 20 år tillbaka i tiden. Är det Schwalbe som levererar pingisbollarna till VM i bordtennis? Det var synd för jag tycker om däckets runda profil på 30 mm fälg och tror att det hade kunnat fungera bra som ett bakdäck. Jag förmodar att både Trail och SG versionerna är betydligt bättre.
Inför nästa tur så ska jag installera ett Maxxis Dissector.

Senast ändrad:
0.75 fixar jag inte :) Men det beror ju på däcken också, det här är ett enkilos maxxis hr2 på 29 fälg, 2.5.
Precis smackat på, how low can you go? Vi får se.

Jag drog ut med 1.10 bar fram, men då var det lite taskigt fäste på rötter, pös ut lite till 1.04, tyrewiz är bra ibland, och då började jag få förtroende. Kan nog droppa lite till, vet att jag kört 0.9 förr, men inte 0.75, men det är med typ köttiga trail däck, inte "enduro" eller dh versioner. Tyrewizen mäter hundradels bar, så du får utlopp för din däckstrycksöverfixering.

Ja, det berör mycket på däcket.

Jag körde 0.9 fram 1.3 bar med Specialized Grid däck som var 61 mm breda. Har nu bytt till Grid Trail som har mycket styvare sidoväggar och kör nu 0.75 och 1.1 bar med nästan samma känslan och utan genomslag. Grid Trail känns fortfarande lite styvare och lite bättre dämpad med den lägre tryck än Grid med högre tryck.

Makten, du måste ha haft satans otur. Jag har kört den med maxxis sulor, för slanglöst, och schwalbe för slanglöst utan problem i flera år. När du skrev att det läckte ur däcksidorna, det var då jag antog du körde "ghetto"tubeless, mitt misstag. Kör du några däckkorvar i? Jag har för mig du kör cushcore? Kan de nöta sönder däcket från insidan tro?

Sen kör du väl ganska lätta däck, de kanske läcker mer, nöts lättare av cushkorven. Vad vet jag, men med minion, trail versioner, och schwalbe, hd mm har jag haft noll problem.
Michelindäcket var helt nytt. Hade suttit en endast tur på framhjulet innan jag monterade det bak istället. Maxxis Aggressor var välanvänt men aldrig använt med Cush Core och det har som sagt aldrig läckt förut.
Ett aber med Cush Core är att det kan hindra guckan att nå sidoväggarna, men det var inte problemet den här gången. När jag tog bort Michelindäcket var inlägget helt indränkt i gucka. Och varje kvadratmillimeter av däcket var smetigt på insidan. Det är det som är så enormt underligt; hur kan det läcka luft genom guckan utan att guckan tätar? ?
Samtidigt har jag samma gucka i framdäcket, ett DHR II 2,4 EXO MaxxGrip, och det håller tätt. Men då har det använts med annan gucka tidigare för inte så länge sen.

Innan jag körde Michelin och sen Aggressor så hade jag ett Maxxis Forekaster på. Där punkade jag en mikroskopiskt hål i sidoväggen som samma Muc-Off-skit inte tätade. Det kvar knappt så hålet syntes. Hände inte ett skit, bara sprutade gucka.

Det sista tecknet på att guckan är kass är att den går att spola bort helt med bara vatten. Finns inte tillstymmelse till spår av torkad gucka i däcket efteråt. Det fäster liksom inte. Alls. Nånstans.

Nu har jag varit ute och provat Hans Dampf 2,35 snakeskin i soft som framdäck. Cyklade på teknisk stig med mycket rötter och sten. Första intrycket var positivt när jag märkte hur mycket lättare det rullade än Trail King 2,4. Det dröjde dock inte länge innan jag kunde konstatera att greppet inte var det bästa. Det kan vara kul när det driftar bak men jag tycker inte om när det gör det fram. Face plant är inte mitt favorittrick. Jag körde slanglöst och provade olika däcktryck. Började med lite högre och sänkte sedan efterhand. Det kan vara ett OK däck på snälla stigar om man prioriterar lågt rullmotstånd. Vid teknisk stigcykling så studsade det som en studsboll och jag blev märkbart tröttare än vanligt av allt studsande I stöket. Jag har en bra gaffel med fantastisk dämpning men det var nästan som att åka 20 år tillbaka i tiden. Är det Schwalbe som levererar pingisbollarna till VM i bordtennis? Det var synd för jag tycker om däckets runda profil på 30 mm fälg och tror att det hade kunnat fungera bra som ett bakdäck. Jag förmodar att både Trail och SG versionerna är betydligt bättre.
Inför nästa tur så ska jag installera ett Maxxis Dissector.
Du tycks tyvärr ha påvisat sambandet mellan bra rull och dålig dämpning. Tror inte man kan komma förbi det. :cry:

Edit: Men spara det som bakdäck! Bak är det inte lika obekvämt med studsiga däck, och där tjänar man desto mer på bra rull. ?

Du tycks tyvärr ha påvisat sambandet mellan bra rull och dålig dämpning. Tror inte man kan komma förbi det. :cry:

Edit: Men spara det som bakdäck! Bak är det inte lika obekvämt med studsiga däck, och där tjänar man desto mer på bra rull. ?
Jag är inte särskilt sugen på att prova det som bakdäck i Snake Skin vetsionen. Jag tror inte att jag kommer uppskatta ett så pass studsigt däck bak heller, även om det inte märks lika myket där. I ärlighetens namn så är det ett av de sämsta däcken jag provat.

Jag är inte särskilt sugen på att prova det som bakdäck i Snake Skin vetsionen. Jag tror inte att jag kommer uppskatta ett så pass studsigt däck bak heller, även om det inte märks lika myket där. I ärlighetens namn så är det ett av de sämsta däcken jag provat.
Hoppas du gillar dissector då, jag tycker dom är grymma!

Visst är det så att olika tryckmätare kan visa väldigt olika tryck? Jag väger iofs nästan 100kg, men kör 1.65BAR bak och 1.55BAR fram, vågar inte gå mycket lägre då jag inte vill ha genomslag. 1BAR är nog att glömma. Beror väl på hur man kör också tänker jag. Så att jämföra med andra cyklister som har andra förutsättningar känns ganska meningslöst.
Det ska du nog vänta dig. Speciellt såna på pumpar. Generellt gäller att om ett mätinstrument inte kommer med redovisade siffror för noggranhet så kan du inte lägga större vikt vid vad dessa visar. Förhoppningsvis visar det iaf konsekvent fel.

Känner du till om Maxxis Forekaster är lika studsigt som Schwalbe Snake Skin?
Det finns massa olika Schwalbe med Snakeskin, så det går inte att svara på. Men Forekaster är ett lätt och flimsigt däck, så gillar du inte Hans Dampf så lär du inte heller gilla det.

De lättaste Maxxisdäcken som fortfarande är relativt väldämpade är DHR II 2,3 EXO (825 och 855 gram i MaxxTerra respektive Dual) och Minion SS 2,3 EXO (800 gram i Dual).

Nu har jag varit ute och testat Dissector 2.4 Maxx Terra som framdäck på 30 mm fälg. Samma tekniska bana med mycket rötter och sten. Det var lite blötare (lite småfuktigt) mot när jag testade Hans Dampf så jag kan inte uttala mig om hur Dissector fungerar i geggan. Första intrycket är mycket positivt. Mycket mer väldämpat (betydligt mindre studsboll) och bättre grepp överallt. Sidodubbarna är mjuka och greppar bra. Ett förtroendeingivande däck med lite rundad profil som jag tror kommer fungera bra som bakdäck också.
Dissector rullar mycket bra med tanke på komforten och mönstret. Märkte inte direkt någon skillnad mot Hans Dampf. Volymen är i mitt tycke perfekt för bekväm stigcykling.
Jag tror att jag kommer att använda Dissector som framdäck på sommaren också om det greppar bra när det är snustorrt också. Så hittills är jag helnöjd.

Nu har jag varit ute och testat Dissector 2.4 Maxx Terra som framdäck på 30 mm fälg. Samma tekniska bana med mycket rötter och sten. Det var lite blötare (lite småfuktigt) mot när jag testade Hans Dampf så jag kan inte uttala mig om hur Dissector fungerar i geggan. Första intrycket är mycket positivt. Mycket mer väldämpat (betydligt mindre studsboll) och bättre grepp överallt. Sidodubbarna är mjuka och greppar bra. Ett förtroendeingivande däck med lite rundad profil som jag tror kommer fungera bra som bakdäck också.
Dissector rullar mycket bra med tanke på komforten och mönstret. Märkte inte direkt någon skillnad mot Hans Dampf. Volymen är i mitt tycke perfekt för bekväm stigcykling.
Jag tror att jag kommer att använda Dissector som framdäck på sommaren också om det greppar bra när det är snustorrt också. Så hittills är jag helnöjd.

Däcket är inte taggad som ”Wet” på maxxis hemsida så tror det försvann ur höst däck kalkylen för mig direkt.

får gärna lämna en rapport hur det fungerar i regn/väldigt blöta förhållande.

Däcket är inte taggad som ”Wet” på maxxis hemsida så tror det försvann ur höst däck kalkylen för mig direkt.

Deras taggar är oftast rätt knäppa. De verkar inte ha en tanke på att blött inte måste innebära mjuk lera, utan kan handla om blöta hällar och rötter.

Edit: Jag menar, enligt Maxxis själva så är Ardent lämpligt i väta. :oops: Det är nog det sista jag skulle rekommendera i en blöt, svensk skog. Fullständigt värdelöst.

Jag går på känsla och erfarenhet, inte på vad som står på en tagg. Jag får se hur det fungerar när det blir grisigt och återkommer. I värsta fall så bytar jag till DHR II.

Deras taggar är oftast rätt knäppa. De verkar inte ha en tanke på att blött inte måste innebära mjuk lera, utan kan handla om blöta hällar och rötter.

Edit: Jag menar, enligt Maxxis själva så är Ardent lämpligt i väta. :oops: Det är nog det sista jag skulle rekommendera i en blöt, svensk skog. Fullständigt värdelöst.
Ja Ardent (2.25) är det sämsta Maxxisdäcket som jag testat. Otroligt slirigt som bakdäck.

Ardent 2.4 är det sämsta däcket jag provat punkt. Körde 1 månad med Thunder Burt 2.25 när jag jobbade i Skåne och det var bättre. Man visste iaf ungefär när det släppte till skillnad från Ardent 2.4 som släppte hip som happ.

Jag var ute med min HT o sladdade i leran i Rosersberg idag. Kör Magic Mary (addix soft) bak o dissector (maxterra Exo+) fram, låter kanske lite bakvänt. Men det känns som en riktigt bra kombo. Bra grepp i bakdäcket i leriga uppförsbackar och grymt grepp och förtroende nerför och på hala rötter. Dissector fram känns förtroendeingivande trots att det kanske inte är bäst på att rensa lera. Funderar på att byta ordningen på dem men tror att greppet i bakdäcket kommer bli sämre i uppförsbackar i denna årstid.

Tillbaka
Topp