Vettiga höst däck med grepp.

Nu har jag varit ute och provat Hans Dampf 2,35 snakeskin i soft som framdäck. Cyklade på teknisk stig med mycket rötter och sten. Första intrycket var positivt när jag märkte hur mycket lättare det rullade än Trail King 2,4. Det dröjde dock inte länge innan jag kunde konstatera att greppet inte var det bästa. Det kan vara kul när det driftar bak men jag tycker inte om när det gör det fram. Face plant är inte mitt favorittrick. Jag körde slanglöst och provade olika däcktryck. Började med lite högre och sänkte sedan efterhand. Det kan vara ett OK däck på snälla stigar om man prioriterar lågt rullmotstånd. Vid teknisk stigcykling så studsade det som en studsboll och jag blev märkbart tröttare än vanligt av allt studsande I stöket. Jag har en bra gaffel med fantastisk dämpning men det var nästan som att åka 20 år tillbaka i tiden. Är det Schwalbe som levererar pingisbollarna till VM i bordtennis? Det var synd för jag tycker om däckets runda profil på 30 mm fälg och tror att det hade kunnat fungera bra som ett bakdäck. Jag förmodar att både Trail och SG versionerna är betydligt bättre.
Inför nästa tur så ska jag installera ett Maxxis Dissector.

Tappa lite vikt och kör med 0.46 bar som min son! Då blir det mindre studsig för att dämpningen inte blir mindre. Jag, och även vandrare vi mötte idag, är fortfarande förvånad att min son verkar köra som det är torrt på sin Nobby Nic SpeedGrip däck. Jag vågar nu också köra med nästan normalfart över blöta röttmattor, men är fortfarande lite rädd på trixiga ställer när det är blöt.

Finns ett däck fram jag alltid återvänder till i höstföre. Specialized Hillbilly. Förutseende, rensar lera mästerligt och har en fantastisk känsla. Kör alltid maxxis sommartid men de har inget med samma kvalitet.

Shorty är ju ett lerdäck för dh så att det vibrerar på hårt underlag säger mer om att däcket används fel än att däcket är dåligt. I lera släpper greppet, men det ska vara med carvande känsla och inte packa igen.

Jag går på känsla och erfarenhet, inte på vad som står på en tagg. Jag får se hur det fungerar när det blir grisigt och återkommer. I värsta fall så bytar jag till DHR II.
Hur är skillnaden i grepp/rull mellan DHR2 och Dissector? Älskar mitt DHR2 och har svårt att se att jag skulle vilja köra med något annat (bak). Kör DHF fram men det kanske blir DHR2 fram också vid nästa byte.

Tappa lite vikt och kör med 0.46 bar som min son! Då blir det mindre studsig för att dämpningen inte blir mindre. Jag, och även vandrare vi mötte idag, är fortfarande förvånad att min son verkar köra som det är torrt på sin Nobby Nic SpeedGrip däck. Jag vågar nu också köra med nästan normalfart över blöta röttmattor, men är fortfarande lite rädd på trixiga ställer när det är blöt.
Jag sänkte trycket gradvis och gick så lågt att det blev sladdrigt men det var fortfarande studsigt. Uppriktigt sagt är jag förvånad att inte fler uppmärksammar detta med HD i SS versionen. Jag tror att det enda sättet som HD kan vara OK att använda är med Cushcore eller liknande. Det var inte min första besvikelse med Schwalbe. Efter att ha testat första versionen av NN (som var livsfarligt i minsta väta), så sa jag till mig själv att aldrig mer köpa Schwalbe. Efter alla fina recensioner av HD så tänkte jag att jag inte ska vara så inskränkt och gav Schwalbe en ny chans.

Hur är skillnaden i grepp/rull mellan DHR2 och Dissector? Älskar mitt DHR2 och har svårt att se att jag skulle vilja köra med något annat (bak). Kör DHF fram men det kanske blir DHR2 fram också vid nästa byte.
Har inte testat DHR 2 2.4 ännu men det ser ut att ha ett lite öppnare mönster som borde rensa bättre. Jag har beställt ett som jag tänkte prova.

Dissector är inget bra lerdäck. Det packar igen. Det är ett torrdäck även i beskrivningen.
Dhr2 är ett klassisk allrounddäck men personligen gillar jag dhf som bakdäck i lera bättre. Dhr2 sladdar mer än dhf.

Ganska rejäl skillnad. Sett några som rekommenderar MM som bra blöt däck. Rimligt rull och fantastiskt grepp var domen. Men har aldrig testat NN så kanske värt att göra först.

MM rullar.... jääääääääättedåligt. Iaf om man jämför med däck som rullar bra. Monterade av mitt nu ikväll... Blir Renegade istället.
Folk säger bara att MM rullar bra för att de rullar bättre än Maxxisdäcken som de hade tidigare. Men det betyder inte att de rullar lätt.
Stalle

Fast dhf med sina längsgående mittdubbar sladdar ju mindre än dhr med tvärgående enligt min cykels beteende iaf.

Många i denna tråd verkar resonera som om de hoppas hitta ett däck som inte släpper i lera. Nått sånt finns inte. Handlar ju om hur mkt och på vilket sätt det släpper. Kanske tolkar vissa resonemang konstigt men känns som vissa aldrig kommer bli nöjd med cykeln uppträdande på hösten. Sladdsäsongen!

Fast dhf med sina längsgående mittdubbar sladdar ju mindre än dhr med tvärgående enligt min cykels beteende iaf.

Många i denna tråd verkar resonera som om de hoppas hitta ett däck som inte släpper i lera. Nått sånt finns inte. Handlar ju om hur mkt och på vilket sätt det släpper. Kanske tolkar vissa resonemang konstigt men känns som vissa aldrig kommer bli nöjd med cykeln uppträdande på hösten. Sladdsäsongen!

För mig får det gärna släppa i lera, det är väl bara sköj. Det är på skrå på hala rötter och stenhällar man vill ha förtroende för däcket.

Beror på hur man kör. Kör man snabbt med DHF och lutar halvmycket så släpper det. Den sladdfåran finns inte på DHR2.

Kör DHR 2.3” som framhjul och det är ganska kompetent. Släppt någon enstaka gång på våta rötter men då har det verkligen varit sämsta möjliga förutsättningar. Tror att man kommer gilla DHR om man kör fort då man fort flyger över de få ställen där det blir dåligt grep.

Många i denna tråd verkar resonera som om de hoppas hitta ett däck som inte släpper i lera. Nått sånt finns inte. Handlar ju om hur mkt och på vilket sätt det släpper.

Schwalbe Dirty Dan kommer då rätt nära måste jag säga. Stort lyft att köra på ett riktigt lerdäck när det är lerigt. Till råga på allt funkar det över förväntan när det är torrt också. Men det rullar trögt.

Det är främst allround däck som jag letar efter. Ett par till vinterhalvåret och ett par till sommarhalvåret (däck för ren utförsåkning inte inkluderade) Har tidigare kört på Bontrager Mud X på vintern. De tillverkas inte längre men de var mycket bra i geggan men de var extremt hala över rötter och sten. Därför söker jag däck för vinterhalvåret som har mer grepp på sten och rötter men då får man ge upp lite av egenskaperna när det är som kladdigast.
Sen så är det inte jättegeggigt under hela vintern här i Skåne och när det torkar upp så vill jag inte åka på lerdäck. Happy medium, he he

Senast ändrad:
Kör DHR 2.3” som framhjul och det är ganska kompetent. Släppt någon enstaka gång på våta rötter men då har det verkligen varit sämsta möjliga förutsättningar. Tror att man kommer gilla DHR om man kör fort då man fort flyger över de få ställen där det blir dåligt grep.
Jag kanske uttrycker mig lite otydligt men jag upplever en stor skillnad mellan DHF och DHR2. DHR2 har samma grepp över hela mönstret medan DHF har ”grepp-sladd-grepp” över sitt mönster. DHR2 släpper såklart också om förutsättningarna är riktigt dåliga.

Jag sänkte trycket gradvis och gick så lågt att det blev sladdrigt men det var fortfarande studsigt. Uppriktigt sagt är jag förvånad att inte fler uppmärksammar detta med HD i SS versionen. Jag tror att det enda sättet som HD kan vara OK att använda är med Cushcore eller liknande. Det var inte min första besvikelse med Schwalbe. Efter att ha testat första versionen av NN (som var livsfarligt i minsta väta), så sa jag till mig själv att aldrig mer köpa Schwalbe. Efter alla fina recensioner av HD så tänkte jag att jag inte ska vara så inskränkt och gav Schwalbe en ny chans.

Skojade. Man måste går när till 25-30 kg för att köra med 0.46 bar. Sista gång jag själva körde Schwalbe Snakeskin var på min gammaldags 26" HT med hög tryck (för att lägre tryck var problematiskt med 19 mm breda fälgar).

Efter att ha testat första versionen av NN (som var livsfarligt i minsta väta), så sa jag till mig själv att aldrig mer köpa Schwalbe. Efter alla fina recensioner av HD så tänkte jag att jag inte ska vara så inskränkt och gav Schwalbe en ny chans.

Vad är problemet med NN i väta? Att den sladdar i lera för att alla dobberna sitter på råd? Frågar för att min son nästan inte sladdar als nu har kör NN. Men det finns inte många kurvor med lera i Hellas och tror att NN (och andra däck) blir helt annorlunda när man kör dom med 0.46 bar.

Vad är problemet med NN i väta? Att den sladdar i lera för att alla dobberna sitter på råd? Frågar för att min son nästan inte sladdar als nu har kör NN. Men det finns inte många kurvor med lera i Hellas och tror att NN (och andra däck) blir helt annorlunda när man kör dom med 0.46 bar.

Sladdar han inte, eller är han bara jäkligt bra på att parera? En viss skillnad på ynglingar och medelåldersmän när det gäller reaktionsförmåga och agilitet...

Sladdar han inte, eller är han bara jäkligt bra på att parera? En viss skillnad på ynglingar och medelåldersmän när det gäller reaktionsförmåga och agilitet...

Svårt att säga, jag kör inte tillräckligt nära för att se. Min verkat jäkligt bra på allt i stigcykling. Själva sladdar jag inte (kör Specialized Butcher/Eliminator med 0.75/1.10 bar), men jag lyfter framhjulet över hala rötter. Tror att min son gör samma. Enda gångar jag ser att min sons däck glider är på skrå på våta häll som är för branta eller när han drar bakhjulet över en blött rött eller gren och han misbedömde att han inte skulle sladda för mycket.

Ja nu skojar du igen. Första generationens NN var ökända för sitt grepp. Som att cykla på is vid minsta fukt. Jag har inget behov av att testa nyaste versionen heller men är glad att de fungerar för någon. PS Om din son inte sladdar så kör han inte tillräckligt fort men det kanske är betryggande:cool:

Ja nu skojar du igen. Första generationens NN var ökända för sitt grepp. Som att cykla på is vid minsta fukt. Jag har inget behov av att testa nyaste versionen heller men är glad att de fungerar för någon. PS Om din son inte sladdar så kör han inte tillräckligt fort men det kanske är betryggande:cool:

Nya versionen verkar intressant med bättre mönster, liknar Eliminator som jag, och många, tycker om och den har bättre casing. Övervägde den också till min son, men tror att det blir för tyngd till en cyklist under 30 kg.

Klart kör han inte tillräckligt fort för att sladda. Men vad är tillräckligt fort för en 7-åriga?

Det finns minst tre generationer av Nobby Nic. Jag gissar att herr Tramadol syftar på detta med "första generationen". Det är alltså i så fall inte samma däck som det som Berks son kör.

nn.jpeg

Nya versionen verkar intressant med bättre mönster, liknar Eliminator som jag, och många, tycker om och den har bättre casing. Övervägde den också till min son, men tror att det blir för tyngd till en cyklist under 30 kg.

Klart kör han inte tillräckligt fort för att sladda. Men vad är tillräckligt fort för en 7-åriga?
Med en vikt på 30 kg så borde det kanske fungera med ett lättare däck eftersom han kan köra så lågt tryck. Är man sju år så ska man ta det lungt för man har hala livet framför sig men man blir smått chockad när man ser vissa knattar komma farande i Åre.

Med en vikt på 30 kg så borde det kanske fungera med ett lättare däck eftersom han kan köra så lågt tryck. Är man sju år så ska man ta det lungt för man har hala livet framför sig men man blir smått chockad när man ser vissa knattar komma farande i Åre.

Menade du verkligen "hala" livet framför sig?

Vi köra bara kring Stockholm, så det ingen seriösa utförsloppor. Skulle också inte riskera det med min son. Snabba utförslöpor är enda situationer där han inte har full kontroll. Min son tar det nästan aldrig lugnt, det är därför han lär sig så snabbt.

Menade du verkligen "hala" livet framför sig?

Vi köra bara kring Stockholm, så det ingen seriösa utförsloppor. Skulle också inte riskera det med min son. Snabba utförslöpor är enda situationer där han inte har full kontroll. Min son tar det nästan aldrig lugnt, det är därför han lär sig så snabbt.
Hela livet så klart, he he.

Nedan är väl inget särskilt facit på däck för blöt höståkning men tror nog de flesta av däcken som nämnts i denna tråd representeras. Inspiration kanske?
Sammanlagda bilden är att det inte är frågan om XC däck utan både i länken och här så pratar vi rätt grovt mönster och mycket enduro/DH.

Nu har jag varit ute en runda igen. Denna gång var det blött men inte kladdigt och
jag är fortfarande jättenöjd med Dissector Maxxterra som framdäck. Gummiblandningen fungerar bra vid 10 grader och greppet är bra. Varken Continental Trail king Black Chilli eller Hans Dampf Soft greppar lika bra. Jag är mycket tacksam för tippsen i tråden som gjorde att provade detta trevliga däck (y). Jag tycker att det är mer givande att läsa vad andra tycker i forum än att läsa recensioner. Det är kul när man hittar något man är nöjd med, särskilt i däckdjungeln. Det ska bli kul att testa Dissector bak också fast då i dual compound för bättre hållbarhet.

Senast ändrad:
Nu har jag varit ute en runda igen. Denna gång var det blött men inte kladdigt och
jag är fortfarande jättenöjd med Dissector Maxxterra som framdäck. Gummiblandningen fungerar bra vid 10 grader och greppet är bra. Varken Continental Trail king Black Chilli eller Hans Dampf Soft greppar lika bra. Jag är mycket tacksam för tippsen i tråden som gjorde att provade detta trevliga däck (y). Jag tycker att det är mer givande att läsa vad andra tycker i forum än att läsa recensioner. Det är kul när man hittar något är nöjd med, särskilt i däckdjungeln. Det ska bli kul att testa Dissector bak också fast då i dual compound för bättre hållbarhet.
Det är väl primärt ett bakdäck så det lär ju gå bra.

Ganska rejäl skillnad. Sett några som rekommenderar MM som bra blöt däck. Rimligt rull och fantastiskt grepp var domen. Men har aldrig testat NN så kanske värt att göra först.

Jo jag har kört MM addix soft fram på tre hojar mkt bra grepp och helt ok rull (alla i 2,35 addix soft snakeskin, ca 950g i 29). Tyvärr finns dessa inte att köpa i snakeskin längre utan bara i jättetunga varianter som jag tycker passar klart sämre för stigcykling. Samma med Hans Dampf tyvärr. Själv har jag därför gått över till Maxxis Dissector bak vilket jag tycker känns rätt bra, men inte bättre än HD addix soft.

Jo jag har kört MM addix soft fram på tre hojar mkt bra grepp och helt ok rull (alla i 2,34 addix soft snakeskin, ca 950g i 29). Tyvärr finns dessa inte att köpa i snakeskin längre utan bara i jättetunga varianter som jag tycker passar klart sämre för stigcykling. Samma med Hans Dampf tyvärr. Själv har jag därför gått över till Maxxis dissector bak vilket jag tycker känns rätt bra, men inte bättre än HD addix soft.

Vilken gummiblanding på Dissector kör du då, Maxxterra?

Jo jag har kört MM addix soft fram på tre hojar mkt bra grepp och helt ok rull (alla i 2,35 addix soft snakeskin, ca 950g i 29). Tyvärr finns dessa inte att köpa i snakeskin längre utan bara i jättetunga varianter som jag tycker passar klart sämre för stigcykling. Samma med Hans Dampf tyvärr. Själv har jag därför gått över till Maxxis Dissector bak vilket jag tycker känns rätt bra, men inte bättre än HD addix soft.
Intressant. Ska var MM i 2.3” på nya hojen när den levererad men modellen verkar vara OEM only då den inte finns på hemsidan. Är jag inte supernöjd med det så blir det 2.4” DHR2 bak och 2.5” Assegai fram.

tänkte ha ett andra hjulpar med rocket ron på för dom gånger man vet det inte blir så köttigt.

Vill du förtydliga lite? Vad är bra? Hur känns sidoväggarna? Greppet? Tröga?
Jag är sugen på ett par Pirelli Scorpion Enduro S i 29x2.6 på min SSHT . Jag gillar greppiga däck och har DHRII som referns vad som är bra.

Grymt grepp, väldigt tåliga sidor. Jag har bara kört som framdäck men med tanke på hur däcket är finns inget att klaga på ang rull. Dom känns odödliga mer eller mindre.

Sjukt nöjd med nya, tunga MM fram (SuperTrail Addix Soft) och nya, också tunga, NN bak (Supertrail Addix Speedgrip) för rådande förhållande i Stockholm. Klättergreppet i NN är grymt, och trots fler genomslag än jag lan räkna till (pga lågt tryck utan inserts) så har jag inte fått en enda punka, så någon nytta verkar den adderade vikten göra.

Maxxterra som bakdäck känns som det inte blir så långlivat. Jag har inte kört just Dissector i Maxxterra, men andra mönster, och de slits snabbt. Jag kör Dissector i DC och tycker det funkar bra.
Jag har kört 40mil med mitt DHR2 Max Terra och det börjar redan bli lite slitet. Ett jäkla grepp har det däremot.

Spelar nog väldigt stor roll var man kör. Där jag kör är det (i alla fall så här års) ofta mjukt och geggigt. Inte särskilt mkt sten. Då håller däcken bra.
Jag kör aldrig transport annat än 10min grus/runda. Dock hällar. Blir nog ett DHR2 i DC nästa gång, tror jag. Men håller det 100 mil så är det en säsong för mig så då är det ju typ värt ett däck/säsong. Framdäcket ser knappt använt ut efter 150 mil (Maxterra även det).

Senast ändrad:
Sjukt nöjd med nya, tunga MM fram (SuperTrail Addix Soft) och nya, också tunga, NN bak (Supertrail Addix Speedgrip) för rådande förhållande i Stockholm. Klättergreppet i NN är grymt, och trots fler genomslag än jag lan räkna till (pga lågt tryck utan inserts) så har jag inte fått en enda punka, så någon nytta verkar den adderade vikten göra.

Har du vägt dina?

Tillbaka
Topp