Vevaramar. 170 vs 175

0range

Aktiv medlem
Vevaramar. 170 vs 175
Jag lyckades beställa 170mm vevar istället för 175mm vevar.
Vad är för och nackdelarna?
Rekommenderas att jag byter till 175mm då det är det jag har på mina andra cyklar?

Vevarna kommer att sitta på en lite mer lekinspirerad hoj som kommer att nävndas både för DH, trappor och stigåkning.

Vevaramar. 170 vs 175
Hoppas du inte kör singlespeed för det lilla jag har kört med 170-vevar så kändes det larvigt menlöst och helt utan vridmoment... (iofs på racer, där jag brukar ha 172,5)

Vevaramar. 170 vs 175
Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Känner man verkligen skillnad?

Yup. 180 på mtb:n, 175 på övriga. Tekniken är lite lurig när man går till längre vevar, men det löser sig efter ett tag. Tillbaks till kortare går utan att jag märker det.

När jag bytte till längre på mtb:n så kändes det iaf som jag fick mer drag. Även om det bara är några procents mer moment så känns det mer än så. Fast markfrigången suger drakballe nu :-)

Vevaramar. 170 vs 175
Vad gäller för CX då? Funderar på nytt vevparti. I dag sitter 170mm's Elita på min CrossExpert. Funkar väl bra, men man får ju teoretiskt sett mer vrid med längre armar.

/kwb

Vevaramar. 170 vs 175
Hmm, funderar på kortare vevar nästa gång vevpartiet skall bytas, fast jag vet inte vad jag har för längd nu..

Riktigt trött på att smacha pedalerna i stenar, med mera. Frågan är om det är värt det?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp