Vevarm lossnade, fixbart?

frender

Ny medlem
Hejsan!

Igår när jag körde mitt trainerpass så lossnade helt plötsligt vänster vevarm. Hade varit tacksam om någon kunde ta en titt på bilderna här http://imgur.com/a/5LDdh för att kunna ge mig en bedömning på om det är något man själv kan fixa och hur man i så fall går till väga.

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Av det som syns på bilderna är ska det inte vara några större problem att sätta tillbaka vevarmen. Troligtvis har 2 delar gått sönder, centrumskruven samt brickan med låssprint som sitter i slitsen i vevarmen. Dessa kan eventuellt gå att köra utan men då får man hålla betydligt mer koll på vevarmen innan/under/efter rundorna och vara beredd på att åtgärda samt alltid ha med verktyg (eller så köper du bara ersättningsdelar).

Som sagt lite svårt att se på bilderna pga all smuts.

Undrar faktiskt om något ens gått sönder, ser iaf inga brott bland all skit :)
Gissar på dåligt åtdraget, och trillat isär.

Gör rent båda vevarmarna grundligt och skruva ihop så här:
Du behövs en insexnyckel (5mm?) och helst en sån här, finns på alla cykelbutiker

Ålrajt. Har rengjort lite nu och jag får nog hålla med om att det inte ser ut att vara något brott.

http://imgur.com/a/n8asz

Om jag nu skulle skruva dit den själv, vad ska jag använda för något att smörja med? Det var rysligt mycket klet på plats nu och jag antar att det var av ett syfte. :)

Tack för alla svar!

frender skrev:
-------------------------------------------------------
> Ålrajt. Har rengjort lite nu och jag får nog
> hålla med om att det inte ser ut att vara något
> brott.
>
> http://imgur.com/a/n8asz
>
> Om jag nu skulle skruva dit den själv, vad ska
> jag använda för något att smörja med? Det var
> rysligt mycket klet på plats nu och jag antar att
> det var av ett syfte. :)
>
> Tack för alla svar!

Den ser rätt dålig ut både i vevarm och på axel. Prova att sätta ihop det och cykla lite i trainern. Kanske funkar det ett tag till. Byt hela vevpartiet innan utesäsongen om du är det minsta tveksam till om det håller.

Svårt att se på bilderna av vevaxeln, kan du ta en från sidan så man ser hur långt ut den går från vevhuset? Det ser annars ut som att det bara är några millimeter av vevarmen som har suttit fast på axel, vilket skulle förklara varför den lossnade och varför splinesen ser så slitna ut.

Om du bortser från att det är andra splines så ska det normalt vara ungefär såhär långt utstick att fästa vevarmen på:

vevaxel.jpg

Senast ändrad:
Jag tycker det ser ut som din vevarm bara suttit halvvägs monterad. Halva splinesen i vevarmen är skadade ungefär halvvägs in och axelutsticket på vevarmen ser väldigt kort ut. Det ser även ut som det sitter en distans på axeln utanpå vevlagret.

Vem har monterat det där?

JT skrev:
> Jag tycker det ser ut som din vevarm bara suttit
> halvvägs monterad. Halva splinesen i vevarmen är
> skadade ungefär halvvägs in och axelutsticket
> på vevarmen ser väldigt kort ut. Det ser även
> ut som det sitter en distans på axeln utanpå
> vevlagret.
>
> Vem har monterat det där?

+1

Jag tycker också att det ser ut att vara felaktigt monterat. Sticker det ut någon axel på andra sidan, mellan dreven och vevlagret? Annars har nog vevlagret monterats med för många distanser.

Jag skulle tro att du behöver köpa ett nytt vevparti, eller åtminstone vevarm. Om det är någon butik som monterat vevarm eller vevlager så är det dem som ska stå för de nya delarna.

Senast ändrad:
Felmonterat och nu sönderkört.

emmer skrev:
> Du lär behöva dra åt de två skruvarna i överfallet så hårt du vågar.

Det kommer inte hålla särskilt länge. Skruvarnas funktion är att hindra vevarmen från att glida i sidled. De är inte gjorda för att säkra ett friktionsförband i rotationsriktningen. Splajnsen skall ta hela den lasten.

s skrev:
> Splajnsen skall ta hela den
> lasten.

Och för att det ska funka måste det vara glappfritt. Och så som dom såg ut så får man dra åt utav helvete för att få det glappfritt mer än några tramptag.
Så visst är det sönderkört, men inte nödvändigtvis totalkört.

emmer skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Splajnsen skall ta hela den
> > lasten.
>
> Och för att det ska funka måste det vara
> glappfritt. Och så som dom såg ut så får man
> dra åt utav helvete för att få det glappfritt
> mer än några tramptag.

Men hur länge har TS kört med ett så stort glapp UTAN att märka det ????????

Efter att ha tappat skruven som håller fast vänsterveven på ett fsa-vevparti och därför pajat splinesen delvis gjorde jag ett fulmek som funkade bra: tog en låsbar snabbkoppling för ett framhjul som höll ihop det hela. Filade ner ändarna så det inte tog i fötterna.
Vet inte om det kan vara ett tips till TS, eller om allt redan funkar alt är bortom räddning.

emmer skrev:
> s skrev:
> -----
> > Splajnsen skall ta hela den
> > lasten.
>

> Så visst är det sönderkört, men inte
> nödvändigtvis totalkört.

Jo, det är kört.
Där det finns splines på axeln finns det inga motsvarande på armen och motsvarande, vid rätt montage.

emmer skrev:
> s skrev:
> > Splajnsen skall ta hela den lasten.
>
> Och för att det ska funka måste det vara glappfritt.

Framförallt måste det finnas splajns kvar. =D
De små antydningar till splajns som är kvar i vevarmen räcker inte till mer än ett friktionsförband är jag rädd. Kanterna är för rundade helt enkelt.

> Och så som dom såg ut så får man
> dra åt utav helvete för att få det glappfritt
> mer än några tramptag.

Skruvarna är för klena för att det skall lyckas. De kommer gå av eller vevarmen missta sina gängor innan man uppnår tillräcklig klämkraft.

Om man nu inte bara skall fistrampa vill säga. Då kan det duga men att stå upp och bända i en uppförsbacke, njae det skulle jag jämställa med självmord.

> Så visst är det sönderkört, men inte nödvändigtvis totalkört.

Jag gissar på 99% sannolikhet för totalkört.

Jag hoppas att ni grabbar är medvetna om att armen aldrig har haft splines hela vägen igenom. Utan det är en cylindrisk yta (som nu har lite märken från splinsen i axeln) närmast vevlagret. Däremot är det säkerligen för mycket distanser mellan lagret och vevarmen.

Edit: Nu förutsatte jag att det var en väghoj. Det kanske är fel?

Senast ändrad:
emmer skrev:
> Jag hoppas att ni grabbar är medvetna om att
> armen aldrig har haft splines hela vägen igenom.
> Utan det är en cylindrisk yta (som nu har lite
> märken från splinsen i axeln) närmast
> vevlagret. Däremot är det säkerligen för
> mycket distanser mellan lagret och vevarmen.
>
> Edit: Nu förutsatte jag att det var en väghoj.
> Det kanske är fel?

Tjena!

Det är en Tiagravev så du har helt rätt. Men precis som S skriver så är splinesen rökta.
Osäker på om det är för mycket distanster, axeln kan lika gärna har tryckts in när armen hoppade av.

Hej hej alla!

Tack för alla era svar. Här kommer en sista bild lite mer från sidan: http://imgur.com/Jezww6C

Och ja, det är en LVG. :)

Så vitt jag vet så har vevpartiet varit orört sen inköp. Om någon har ändrat på något som har med vevpartiet att göra, så måste det ha skett när jag lämnat in cykeln då den fick nytt framdrev.

Antar att det bästa jag kan göra är att lämna in cykeln hos närmaste lämpliga reparatör. Någon som har tips på sidan? Jag bor i Malmö och misstänker att Cykelcity i Lund är bästa i närheten?

Tack än en gång, alla som svarat, för er feedback!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp