Vevarm som fastnat, Truvativ Descendant/DUB

Albino

Medlem
Hej,
Tänkte att jag skulle byta framdrev och fick efter en del om och men av bulten på driv-sidan men där efter var det stopp.
Trodde först att jag skulle använda en vevarms-avdragare, som på min gamla cykel, men efter lite googling så har jag kommit fram till att vevarmen skall lossna så snart jag fått loss bulten. Men så är icke fallet, den sitter som berget.
Har ni några tips? Jag tryckte på lite 5-56 som är universal "go-to" lösningen i hushållet men den sitter allt jämt.
Jag antar att jag inte kan använda någon form av vevarms-avdragare eller vad säger den samlade klokskapen här på forumet? Banka loss med en kil? Bända med kofot? Slägga?
Vill ju inte pajja några lager eller ramen i sig, men att bara dra i vevarm/klinga har inte funkat så här långt.

Bilagor

• 20211102_164811.JPG
    20211102_164811.JPG
    419.4 KB · Besök: 126
Tack för återkopplingen!

@Berk hmm, det där ser ju bara ut som muttern som jag lossat, plus ett lock och lagerskydd eller något åt det hållet. Förstår inte hur det skall hjälpa mig få av armen?
@weldion , nix. Det var bara en mutter vad jag kunnat se, jag lossade på den mutter som satt i centrum på driv-sidan.
Sedan har jag lossat på den lilla insex, på andra sidan, den som hör till "förspänningsskruven" eller om det är en "efterspänningsskruv" kanske? Hade väl inga större förhoppningar gällande den lilla insex men jag ville ha testat allt jag kunde komma på innan jag ställde frågan.

Tack för återkopplingen!

@Berk hmm, det där ser ju bara ut som muttern som jag lossat, plus ett lock och lagerskydd eller något åt det hållet. Förstår inte hur det skall hjälpa mig få av armen?
@weldion , nix. Det var bara en mutter vad jag kunnat se, jag lossade på den mutter som satt i centrum på driv-sidan.
Sedan har jag lossat på den lilla insex, på andra sidan, den som hör till "förspänningsskruven" eller om det är en "efterspänningsskruv" kanske? Hade väl inga större förhoppningar gällande den lilla insex men jag ville ha testat allt jag kunde komma på innan jag ställde frågan.
Du måste ha skruven monterad, brickan och sedan muttern monterad. Du skruvar ur skruven och rör ALDRIG muttern. Skruvskallen trycks mot muttern och drar då ut vevarmen.
Saknar du muttern, beställ då det kit som det länkades till längre upp.
Besök även tillverkarens hemsida och leta fram en instruktionsbok när du skruvar. De är allt som oftast väldigt utförliga.

Ah, men! Nu är jag med er!
Jag hade sett videon innan, men lyssnade väl bara med ett halvt öra, jag saknar alltså "locket"/muttern som det står Dub på, tjena. Då löser jag nog det.
Tack så mycket för hjälpen ?

Tillbaka
Topp