Vevarm

robban73

Ny medlem
Vevarm
nä snart ger jag upp..hårt kan vevlagret sitta? eller drar jag åt fel håll , jag har cykeln uppochner står bakom cykeln ,tittar mot styret vilken sida ska dras vart?...blir galen snart ,och ja det e första ggn jag ska ta bort vevlagren,,verktyg har jag!!

Vevarm
BÅDA sidorna av vevlagret ska dras mot BAKHJULET om du ska ha loss dom, från där du står och tittar om du sätter verktyget så det står och pekar klockan 12, alltså direkt i motsatt riktning mot sadelröret. Drivsidan är alltså den felgängada.

Vevarm
Ett tips om det sitter fast är att värma på vevhuset med värmepistol. Ett annat gött tips är att du sätter fast vevlagerverktyget i ett skruvstäd och försöker vrida ramen/vevlagret runt verktyget i skruvstädet. Då får du betydligt bättre hävarm än att stå och dra med verktyget för hand.

Vevarm
DSC005533.jpg ht=480

DSC005544.jpg ht=480

DSC005522.jpg ht=480

Fick bort det igår, tog min ena del till vattenpasset som hävarm, men @£!*/( va det satt!!

Senast redigerad av en moderator:
Vevarm
robban73 skrev:
-------------------------------------------------------
> nä snart ger jag upp..hårt kan vevlagret sitta?
> eller drar jag åt fel håll , jag har cykeln
> uppochner står bakom cykeln ,tittar mot styret
> vilken sida ska dras vart?...blir galen snart ,och
> ja det e första ggn jag ska ta bort
> vevlagren,,verktyg har jag!!

Nu gick det ju bra ändå men ett enkelt sätt att lista ut hur vevlager och pedaler är gängade är att komma ihåg att när man trampar framåt så hjälper rotationen till att dra åt allt och om man trampar baklänges så lossnar det.

Vevarm
s skrev:
> Nu gick det ju bra ändå men ett enkelt sätt att
> lista ut hur vevlager och pedaler är gängade är
> att komma ihåg att när man trampar framåt så
> hjälper rotationen till att dra åt allt och om
> man trampar baklänges så lossnar det.

Fast tvärtom... annars var det rätt ;)

Vevarm
Rippa skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu gick det ju bra ändå men ett enkelt sätt
> att
> > lista ut hur vevlager och pedaler är gängade
> är
> > att komma ihåg att när man trampar framåt
> så
> > hjälper rotationen till att dra åt allt och
> om
> > man trampar baklänges så lossnar det.
>
> Fast tvärtom... annars var det rätt ;)

Vadå tvärtom? Cyklar du baklänges?

Nåja det kanske blev lite svårförståeligt ändå för vissa som inte är ingenjörer. Lagrena gör så att elementet vandrar åt motsatt håll mot den roterande axeln. Men det fattade väll alla utom Rippa ;-)

Vevarm
s skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > s skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nu gick det ju bra ändå men ett enkelt
> sätt
> > att
> > > lista ut hur vevlager och pedaler är
> gängade
> > är
> > > att komma ihåg att när man trampar framåt
> > så
> > > hjälper rotationen till att dra åt allt och
> > om
> > > man trampar baklänges så lossnar det.
> >
> > Fast tvärtom... annars var det rätt ;)
>
> Vadå tvärtom? Cyklar du baklänges?
>
> Nåja det kanske blev lite svårförståeligt
> ändå för vissa som inte är ingenjörer.
> Lagrena gör så att elementet vandrar åt motsatt
> håll mot den roterande axeln. Men det fattade
> väll alla utom Rippa ;-)

Jag vet precis hur det fungerar. Och nu när du uttryckte dig lite tydligare så kanske folk som inte mekar så mkt förstår oxå. Mao så brukar drivsidan(höger) vara "felgängad" eftersom kulorna som rullar motsatt åt axelrotationen när man trampar då hjälper till att dra åt lagerkoppen. Dock finns undantag om det tex är Fransk eller Italienska gängor...

Vevarm
Tänkte spontant som Rippa men s förtydligade ju sedan. Skriv att drivsidan är "felgängad" så är det lättare att begripa.
Knepigt blir det när man inte vet om det är franskt eller engelskt och lagret sitter fast...

Vevarm
Eller ett ännu enklare sätt att komma ihåg det. Sätter man sig i sadeln, så drar man åt båda pedalerna genom att vrida verktyget FRAMMÅT, vevlagret fungerar tvärtom, där lossar man genom att vrida FRAMMÅT...

Alltså, spänna pedaler - verktyg FRAMMÅT. spänna vevlager - TVÄRTOM mot pedalerna. Mycket enkelt att komma ihåg, och jag har inte behövt fundera en sekund mer på hur det nu egentligen låg till med felgängat, högergängat, åtspännande rotationsriktning och annat mankemang... utan framåt spänner pedaler, vevlager tvärtom.

Med undantag då för andra typer av vevhus än vanlig engelsk.

Vevarm
Värst är mongolisk gänga/vevlager, där den byter riktning efter halva gängpartiet är inne. Skitförvirrande att byta håll mitt i gängningen. Tur att det inte är så vanligt.

Tillbaka
Topp