Vevarms trubbel (lossar) [Truvativ, Howitzer].

J o n a s

Medlem
En av mina vevarmar envisar med att glappa loss efter en stunds cykling. Ganska trist.

När jag tar av den så tycker jag "tänderna" på vevlagrets axel ser fina och o-slitna ut, men när jag trär på vevarmen så upplever jag det som att den sitter ganska löst (i höger-vänster led - sett sittande på sadeln tittandes ner). När jag drar åt muttern så sitter den fint (men som sagt, bara en stund). Är det rätt att anta att armens inre "tänder" är slut och att armen måste bytas? Armen bör väll gissningsvis sitta svin-tajt redan innan man drar i muttern?

Eller fins det någon annan förklaring på varför den hela tiden lossar? Saknas någon låsbricka eller något?

Super tacksam för tips!

Bilagor

• bild2.jpg
    bild2.jpg
    74.1 KB · Besök: 22
  • bild.jpg
    bild.jpg
    67.8 KB · Besök: 20
Truvativ-sjukan kallas det och det botar man genom att köpa nytt. Helst inte ISIS igen då.

Axeln är i stål och veven i alu, så glappar det så tar veven stryk. Byt ut den!

Aha, tack Oskar, då va det lite som jag gissade. Skönt att höra att det fins en medecinsk term för det också, det käns redan bättre.

Har sökt efter ny vänster vevarmar att ersätta den numera amputerade vevarmen med, men det verkar omöjligt att hitta bara vänster armen lös, fins det någon som vet var man kan köpa grejerna styckevis?

mvh

Jonas

På skruven: Loctite 221
På splines'en: Loctite 641

ISIS funkar fint om man använder dessa eller liknande produkter.

Står väl även i instruktionen i kapitlet om montering.

Testa o ut o cykla.

Självklart skall man skaffa nytt.

Men som expriment kan man testa JB-Weld Epoxylim.

Se till att alla delar är avfettade, stryk vax(vanligt bilvax) på axeln och skruven, även i gängorna.

Kladda JB på insidan splinesen på armen, dra ihop med rätt moment.

Vaxet har man för att det skall gå att ta isär senare. Annars fungerar värme, många epoxysorter släpper mellan 80 och 100 grader Celcius, JB vid betydligt högre temp(uppemot 260 grader C).

Mitt knep att få den att fastna var på första turen stanna
lite då och då för att dra innan den börjat glappa.
Första draget redan efter knappt en kilometer.
Ganska irriterande men det funkade.

/Tobias

En kompis har samma problem. Han löste det ett tag med epoxy och massa annat jox. Men det kom tillbaks gång efter gång och nu är armen helt slut. Så i slutändan lär du få köpa nytt ändå.

Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag får även propsa på bulten dras till rätt
> (högt) moment.

Gör man rätt från början så blir det rätt.

Gör man fel så blir det fel i all evighet.

Tack för all input, jag letar reda på en ny vevarm och försöker montera på den enligt era kloka råd. Tack.

(PS. Hahaha "R", du har skarpa ögon, tyvärr för min del har du dock inte helt rätt.)

Tillbaka
Topp