Vevarmslängd - höftproblem - söker er hjälp

Lång story kort - höftproblematik i 5 år. Ej identifierad exakt vad för skada (läkare, röntgen, sjukgymnastik i tre år m.m. m.m.) Upprepad höftflexion ger smärta/inflammation. Cykla upprätt på citycykel går bra.
Läste här igår ett inlägg om aero och vevarmslängd och efterföljande kommentarer. Där och då slog det mig som en blixt från klar himmel - mina tidigare 175mm och nuvarande 172.5mm gör cyklingen omöjlig. Men kanske 165mm? Eller ännu kortare..
Vad säger expertisen och erfarenheten här:
Hur korta vevarmar "går" det att nyttja?
Någon som gått från längre till kortare och blivit av med höftproblematik?

Kortaste standardlängden är väl 165mm så varför inte testa?
Satte på 165mm på min Monark inomhuscykling, dvs mest sittande och det funkar perfekt. Har man problematik i höft så känner man skillnad på 175 vs 170 vs 165mm. Går du från 175 till 165mm, kan du höja sadeln 1cm, då du utgår från pedalläge kl 6, samt att pedalen är 1cm lägre kl 12, så 2cm nettoeffekt för vinkeln samt mindre total cirkel att vispa runt.

Tror att du definitivt ska prova korta vevar. Här är en video där de diskuterar korta vevar samt hur det påverkar höften.

Du har inte testat att höja sadeln bara? Har atros I ena höften och kan cykla om jag har sadeln mycket högre än vad som är normalt

Har haft lite höft problem sen jag gick ner till 165 vevar så har jag inga problem längre och det är 1.5 år sedan.

Tillbaka
Topp