Vevarmslängd junior 27,5

Mxjonsa

Medlem
Vevarmslängd junior 27,5
Har i höst skaffat en 27,5 till dottern på 8år ca 130-135lång. Hon bara älskar den nya cykeln men jag tycker det ser onödigt jobbigt ut för henne med 170mm vevarmar. Xt finns som 165mm eller om jag ska byta till sram som har 155. Går jag enligt tabeller vad hon ska ha så passar 155bäst.

Vad anser ni? Ska jag stanna på 170 eller byta? För/nackdelar ?

Vevarmslängd junior 27,5
Jag hade nog satsat på kortare. Har läst nånstans att ett riktvärde är ca 10% av cyklistens längd. 135mm i ditt fall alltså..
Suntour har några korta modeller. En av de heter Zeron har jag för mig. Sram NX finns som sagt i 155mm eg lite för långt även det men till våren är hon ju längre.. ;)
Ett annat alternativ är ju att korta det befintliga vevpartiet.

Vevarmslängd junior 27,5
Håller med David. Vpace har korta i olika längder. 140 blir nog bra, även om jag även här håller med David med 135mm så kostar Vpace vevparti 1500 kr o d blir inte så kul att slänga ut den summan var 5e cm dottern växer.

Vevarmslängd junior 27,5
Hade ju gärna sett att Shimano gjorde kortare så jag slapp byta lager också. Jag tycker nog det lutar åt 155 då hon växer och snart kommer det bli rätt. Hon lär ju också kunna höja sadeln något så hon bör få en bättre kroppsposition. Tack för era svar. Men kommer det påverka henne i branta uppförsbackar på så sätt att hon bör få lägre växlar? Original 34fram 11-42 bak

Tack än en gång

Vevarmslängd junior 27,5
Mxjonsa sa:
Har i höst skaffat en 27,5 till dottern på 8år ca 130-135lång. Hon bara älskar den nya cykeln men jag tycker det ser onödigt jobbigt ut för henne med 170mm vevarmar. Xt finns som 165mm eller om jag ska byta till sram som har 155. Går jag enligt tabeller vad hon ska ha så passar 155bäst.

Vad anser ni? Ska jag stanna på 170 eller byta? För/nackdelar ?
Tja 155 blir nog liiiite bättre men den erfarenhet jag har från eget barn i din storlek är att det inte är så jäkla kinkigt. Min dotter gick från En Frog med jättekorta (typ 125 mm?) vevarmar till XT-vevar på 165 mm. Jag kan tycka att det nästan blev bättre tramprörelse med mindre tendens att halka av pedalerna med längre vevar. Barn är rörliga...

Vevarmslängd junior 27,5
Mxjonsa sa:
Hade ju gärna sett att Shimano gjorde kortare så jag slapp byta lager också. Jag tycker nog det lutar åt 155 då hon växer och snart kommer det bli rätt. Hon lär ju också kunna höja sadeln något så hon bör få en bättre kroppsposition. Tack för era svar. Men kommer det påverka henne i branta uppförsbackar på så sätt att hon bör få lägre växlar? Original 34fram 11-42 bak

Tack än en gång
Testa först tycker jag! 34 fram och 42 bak är ändå rätt lätt...

Vevarmslängd junior 27,5
dottern på ca 138cm har en allebike ht 27,5 (med 40mm stam), med 170mm vevar. ser inte alls konstigt ut tycker jag. Fördelen som man kanske inte tänker på med längre vevar är att man får bättre frigång för sadeln när det blir trixigt utför.

den yngre dottern på ca 127cm har en canyon al 24 med korta vevar, och då får hon problem i vissa backar, då kortare hävarm måste kompenseras med högre kraft...

Vevarmslängd junior 27,5
Tjena!

Sonen kör XT 165 och han är 137 nu, kört med dom i ett år snart och dottern körde med dom i två år. Helt klart funkis.

Vevarmslängd junior 27,5
Allt verkar ju fungera, enligt vad som skrivs ovan. Ungar är väl inte så kinkiga? Men 170 är mycket...

Jag satte på 155mm-vevar till dottern på ca 140cm. Det tyckte jag var lagom.

Vevarmslängd junior 27,5
Min grabb på 9 år (140 cm) trampar på en 26 inbred strl 16 med 175 vevar hur bra som helst. Älskar hon nya cykeln så bara kör på det hon har.

Senast ändrad:
Vevarmslängd junior 27,5
Barn skulle nog även lyckas me 250mm vevar om dinte fanns nå annat. När man har för långa vevar så hamnar knät för högt upp o foten för långt fram ved nertrampet. D kan liknas vid att hålla en 5 kg vikt i handen med utsträckt arm jämfört med att hålla den med böjd arm nära kroppen; vilken av d två tappar kraften först?

Vevarmslängd junior 27,5
Jag har 152,5 mm på sonens cykel, han är i samma längd som trådskaparens och det är perfekt. Hans höfter rör sig normalt på sadeln och han har kunnat öva in ett naturligt rundtramp.

Senast ändrad:
Vevarmslängd junior 27,5
Sitter och funderar på vad trådskaparen eg tror att hjulstorleken har för inverkan. Det är ju personens benlägd som är det relevanta.

Vevarmslängd junior 27,5
Säger sig själv att en vev på 170mm, dvs 340mm omkrets är för stor för ett barn med kanske 650mm långa ben. De får antingen lyfta knät väldigt högt upp eller vinkla ner höften och foten för att nå. Känns väldigt trångsynt att tro att en komponent i direkt relation till cyklistens proportioner som vevpartiet är för en vuxen passar barn bra. Ska barnet ha en bra hoj ska barnet ha en hoj med proportionerliga komponenter. Ger ni långvevsförespråkare barnet 800mm styre med?

Jag är själv 170cm och har 765mm benlägd (30") och tappar kadens och rundtramp över 170mm vev.

Senast ändrad:
Vevarmslängd junior 27,5
kogoyo sa:
Barn skulle nog även lyckas me 250mm vevar om dinte fanns nå annat. När man har för långa vevar så hamnar knät för högt upp o foten för långt fram ved nertrampet. D kan liknas vid att hålla en 5 kg vikt i handen med utsträckt arm jämfört med att hålla den med böjd arm nära kroppen; vilken av d två tappar kraften först?

Tjena!

Nu tänker du fel, ju längre vevarm destå mer kraft får man. Hävarmseffekten alltså. Man håller ju inte upp vevarmen med foten.

Calmbay. Rundtramp är ju inte helt viktigt på en stökig skogstig, oftast gör bra hävarm mer nytta. Nackdel med långa vevar är dock större islagsrisk.

Vevarmslängd junior 27,5
Som jag skrev, och andra är inne på, ungar är nog inte så känsliga. Men man ser på barnträningarna vilka som har för lång vev i förhållande till benlängd. De jobbar mer fram och tillbaka i sidled över sadeln, speciellt tydligt när de står och trampar tycker jag.

Så kör på det som sitter på, men om det ändå ska bytas välj ”rätt längd”. I TS fall omkring 155mm.

Vevarmslängd junior 27,5
Kneecap sa:
kogoyo sa:

Tjena!

Nu tänker du fel, ju längre vevarm destå mer kraft får man. Hävarmseffekten alltså. Man håller ju inte upp vevarmen med foten.

Calmbay. Rundtramp är ju inte helt viktigt på en stökig skogstig, oftast gör bra hävarm mer nytta. Nackdel med långa vevar är dock större islagsrisk.

Haha. Knappast. Du har ju bara nytta av hävarmen om din vikt/kraft e på skaftets sida. E du i centrum så finns en brytpunkt där du inte längre har nytta av längre hävarm, utan tvärtom: du börjar förlora kraft ju längre skaftet e. Återigen så säger d sig självt, likt att hålla ut 5 kg vikt från kroppen. D e väl ganska grundläggande fysik, kneecap? Försök trycka ner nåt med knät i en vinkel som e över 90 grader.

Vevarmslängd junior 27,5
kogoyo sa:
Haha. Knappast. Du har ju bara nytta av hävarmen om din vikt/kraft e på skaftets sida. E du i centrum så finns en brytpunkt där du inte längre har nytta av längre hävarm, utan tvärtom: du börjar förlora kraft ju längre skaftet e. Återigen så säger d sig självt, likt att hålla ut 5 kg vikt från kroppen. D e väl ganska grundläggande fysik, kneecap? Försök trycka ner nåt med knät i en vinkel som e över 90 grader.

Tjena!

Självklart finns det en övre gräns på vevarmslängd.
Vad du inte tänker på är att man har kroppstyngden att arbeta med. Dels för att förskjuta tyngdpunkt och dels för att ha som mottryck när man trycker neråt.
Hävarm behövs bara vid låg kadens och då sitter man antagligen inte ner. Vid hög kadens så sitter man och då handlar det inte stora krafter som behövs.

Båda mina barn har kört med för långa vevar och det fungerar fint även i rätt stökig terräng.

Vevarmslängd junior 27,5
Kneecap sa:
kogoyo sa:

Tjena!

Självklart finns det en övre gräns på vevarmslängd.
Vad du inte tänker på är att man har kroppstyngden att arbeta med. Dels för att förskjuta tyngdpunkt och dels för att ha som mottryck när man trycker neråt.
Hävarm behövs bara vid låg kadens och då sitter man antagligen inte ner. Vid hög kadens så sitter man och då handlar det inte stora krafter som behövs.

Båda mina barn har kört med för långa vevar och det fungerar fint även i rätt stökig terräng.

Jo :-). jag argumenterar inte emot att dinte funkar. Givetvis funkar allt, som jag tidigare nämnde. Min dotter på 147cm hade 175mm vevar tiss nyligen, o d funkade. O "funkar" e oxå rätt ord. Vill man maxa cykeln gentemot barnets kapacitet så ere ba den enskilde föräldern som kan se för- o nackdelar med de olika längderna. I vissa fall kan d passa bättre med längre vevar o i andra me kortare.
Slutligen, om vi översätter 170mm vevar på en person som e 135cm till en som e 180 så skulle d betyda 227mm vevar. Tror inte d e så många som har den längden på vevarna.

Vevarmslängd junior 27,5
man kan betänka att barn har relativt kroppslängden kortare ben.

å andra sidan är det här rätt okänsligt. mina barn fick full vevlängd 170mm från tidiga skolåldern utan problem och själv cyklar jag fortfarande 50 år senare runt på den moulton med 170mm vevar jag fick på min tioårsdag. minns inte annat än att cykeln var toppen.

apropå hävstångsdiskussionen är det ju som nämnts en fördel med relativt sett längre vevarmar för den som har lägre muskelstyrka.

som en kuriositet finns på frugans familjs lantställe en fullstor mixte tjejcykel men med 150mm vevar. den är inte populär. känns pressad på något sätt. nästan alla motionscyklar på gym har samma korta vevlängd.är väl bra om man har höft- eller knäartros.

Tillbaka
Topp