Vevarmslossning första gången (Hammertime!?)

rampjesus

Ny medlem
Hej hej, jag är ny här på forumet och postar för första gången :)

Jag har en gammal Crescent Oden som jag har haft mest för att cykla till skolan och till pendeltågstationen som jag tänkt sälja nu då den är alldeles för liten. Börjar fixa i ordning och sånt och kommer till momentet när jag ska lossa vevarmarna för rengöring och jag inser att jag inte har en blekaste aning om hur jag ska lossa dem. Försökte hammra lite men det verkar vara fel sätt och jag har ingen aning om hur jag ska göra nu. Har sökt runt här men hittade inget som hjälpte :(

Bild på skiten

DPP_00534.JPG ht=484

Stopp! Biltemaverktyget är av undermålig kvalitet. Köp ett likadant men av bättre kvalitet annars riskerar du att paja inte bara verktyget utan även vevarmen.

Hellre en fast nyckel isf.. =) Men ja, så är det, spärrhandtag kan gå med. Jag han stoppa min avdragare direkt på spärrhandtaget o en annan får jag använda hylsa imellan.
mvh.

zvenzzon skrev:
-------------------------------------------------------
> Stopp! Biltemaverktyget är av undermålig
> kvalitet. Köp ett likadant men av bättre
> kvalitet annars riskerar du att paja inte bara
> verktyget utan även vevarmen.

Har du erfarenhet eller tänker du bara köp-inte-biltema-skit? Jag har inte haft problem med biltema skiten i alla fall!

Jag har då ett som följde med ett verktygsset från clas-ohlson, lär vara ungefär liknande kvalité som biltem. Har aldrig krånglat eller förstört en vevarm iaf...

nice, precis det jag håller på med också. hittade läsvärt-tråden, men en grej avhandlas inte där, att ta bort skruvarna som håller armarna på plats.
drivsidan gick bra. är det inte så att på vänster sida om man sätter en insex som pekar bakåt i färdriktningen så ska man trycka nedåt på insexskaftet för att lossa? eller har jag sniffat för mycket thinner... den sitter rätt bra och jag får känslan av att jag drar fast skiten och kommer gängpajja.

triple skrev:
> zvenzzon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stopp! Biltemaverktyget är av undermålig
> > kvalitet. Köp ett likadant men av bättre
> > kvalitet annars riskerar du att paja inte bara
> > verktyget utan även vevarmen.
>
>
> Har du erfarenhet eller tänker du bara
> köp-inte-biltema-skit? Jag har inte haft problem
> med biltema skiten i alla fall!

Mycket på biltema är faktiskt prisvärt och användbart, men just det där verktyget har jag köpt och provat själv. Det håller inte måttet.

Fler erfarenheter:
http://happymtb.org/forum/read.php?1,28878#msg-29900
http://happymtb.org/forum/read.php/1/28878/page=2#msg-53229
http://happymtb.org/forum/read.php?1,10631#msg-10647

Biltemas avdragare är riktigt kass! Har lyckats dra sönder en vev med just en sån.
Sen köpte jag en riktig och sen dess älskar jag att skruva av vevarmar.

Jag sitter fortfarande och är förbryllad över syftet med demonteringen. Ska du byta vevlager inför försäljningen, för att tvätta cykeln ren kan man faktiskt göra utan att plocka bort vevarmar. Crescent Oden var ju en budget mtb redan på sin (hedenhös) tid och en anal-renovering lär ju knappast påverka priset åt varken det ena, eller andra hållet.

Rippa skrev:
> Jag sitter fortfarande och är förbryllad över
> syftet med demonteringen. Ska du byta vevlager
> inför försäljningen, för att tvätta cykeln
> ren kan man faktiskt göra utan att plocka bort
> vevarmar. Crescent Oden var ju en budget mtb redan
> på sin (hedenhös) tid och en anal-renovering
> lär ju knappast påverka priset åt varken det
> ena, eller andra hållet.

Det är ju svårt att göra rent framdrevet utan att lossa det. Mest det jag tänkte på.

rampjesus skrev:

> Det är ju svårt att göra rent framdrevet utan
> att lossa det. Mest det jag tänkte på.

Ja men då är det lättare att skruva av klingorna. Stora och mellanklingan kan du skruva väck och pilla loss från cykeln. Lilla kan får du inte loss men när den ligger löst mot axeln (ja du kommer fatta när du skruvat loss) så är den buslätt att göra ren oxå.

Men som sagt, vore jag dig skulle jag inte lägga ned alltför mkt tid på den där. Tvätta av det värsta och sätt ut den för en tusing på Blocket.

Tillbaka
Topp