Vevlager - alternativ

MHGT86

Aktiv medlem
Vevlager - alternativ
Hej! Behöver byta ut mina vevlager och letar efter alternativ. Inte helt lätt att hitta rätt och de jag har nu är svåra att få tag på. Så, det jag behöver hjälp med är att hitta alternativ till dessa: FSA MTB MegaExo 7100 Bottom Bracket Bikeshop-länk

Skulle t.ex. Shimanos BB52:or funka? Shimano och FSA har ju olika vevparti-mått. 24 mm shimano är inte samma som FSA:s mått? Länk: cykelkraft

Vad är det som avgör? Att det är BSA? För det är BSA på båda...

Tacksam för alla svar och tips! Gärna länkar också om ni har några :)

Vevlager - alternativ
PS, om någon har handlat på "Bikeshop" får ni gärna hojta och säga till om det funkade bra. Aldrig hört talas om dem men de verkar ha på lager.

Vevlager - alternativ
Bikeshop är bra och finns varan på lager kommer den fort!
Ok, tack för info! Det är ingen superstress egentligen men vill ha det bytt innan vintersäsongen på riktigt tar fart :) Så om det ändå är någon som vet bra alternativ tar jag tacksamt emot (och som inte kostar 500:- då...) ;)

Vevlager - alternativ
Skulle t.ex. Shimanos BB52:or funka? Shimano och FSA har ju olika vevparti-mått. 24 mm shimano är inte samma som FSA:s mått?
Om jag inte minns fel så har Shimano nominellt samma mått men det var något med andra toleranser som kunde ställa till det. Så i regel fungerar det helt utan problem, men kan också vara så att om du har otur och just din axel är i den tjockare delen av godkänd tolerans samtidigt som lagret är trångt eller vice versa så blir det problem. Med tanke på prisskillnaden hade jag provat Shimano först oavsett.

Vevlager - alternativ
Jag provade nyligen ett shimano BB (hade FSA7100 innan) till ett FSA Comet modular vevparti och det gick inget vidare (för tight). Kanske hade gått med våld men så vill jag inte ha det. Köpte ett Shimano vevparti istället så slipper jag betala dubbelt så mycket för vevlager, troligtvis tjänar jag in det på sikt. Dessutom lättare att få tag i om det blir kris.

Vevlager - alternativ
Jag provade nyligen ett shimano BB (hade FSA7100 innan) till ett FSA Comet modular vevparti och det gick inget vidare (för tight). Kanske hade gått med våld men så vill jag inte ha det. Köpte ett Shimano vevparti istället så slipper jag betala dubbelt så mycket för vevlager, troligtvis tjänar jag in det på sikt. Dessutom lättare att få tag i om det blir kris.
Jag har också FSA Comet! Ok, ska kolla på det. Tack för tips!

Senast ändrad:
Vevlager - alternativ
Får man fråga vilken kombo du kör nu? Shimanos med ett drev fram och som passar min cykel kostar minst 1500:- vad det ser ut som så då känns det inte lönt att betala mindre för vevlagret utan kan tänka mig att betala mer för lagret istället (ska nog bara ha cykeln ett år till ungefär). Ja, du förstår :)

Vevlager - alternativ
Får man fråga vilken kombo du kör nu? Shimanos med ett drev fram och som passar min cykel kostar minst 1500:- vad det ser ut som så då känns det inte lönt att betala mindre för vevlagret utan kan tänka mig att betala mer för lagret istället (ska nog bara ha cykeln ett år till ungefär). Ja, du förstår :)

Jag köpte ett Shimano SLX FC-M7000 (Boost 11 speed), Shimano SLX CRM70 klinga och Shimano BB-MT800 på Bike24 för cirka 1300 kr.
Det var dubbla klingor/framväxel på den här cykeln så jag kände att det var dags för en uppgradering:) 0.5kg lättare blev den med.

Tillbaka
Topp