Vevlager knakar - vad är det som är trasigt?

lagrave

Aktiv medlem
Jag har en sådan här cykel https://www.bicyclebluebook.com/value-guide/product/3059572/ tre år gammal och ganska sparsamt använd (Glider mest omkring inne i Stockholm med den på sommaren och den står inomhus när den inte används/över vintern. Däremot brukar jag inte "vårrusta" den mer än att pumpa däcken och lite olja på kedjan.). Nu har vevlagret börjat knaka.

Jag var förbi Sportson på Kungsholmen och frågade om knakandet och en mekaniker tryckte på pedalerna i horisontalläge och konstaterade att vevlagret var dåligt. Jag skruvar ur vevlagret och går tillbaka dit ett par veckor senare och frågar om vevlagret är dåligt/om jag borde beställa ett nytt. Helt plötsligt får jag rakt motsatt besked: nu när de snurrar på det säger de att det känns bra och att anledningen till att det knakar troligen är att det gängat upp sig lite och därför rört sig när man cyklar.

1. Är det senare en rimlig förklaring?
2. Hur avgör man om ett vevlager är utslitet?

Finns i centrala Stockholm och skulle gärna visa upp lagret för någon som har lust att känna på det.

Tack!

Kan tillägga at det verkade lite väderberoende. Varma sommardagar knakade det, svala/fuktiga dagar knakade det inte. Kan väl skilja 15 °C mellan dessa, man undrar ju hur mycket aluminium expanderar. Den här sortens detaljer tillverkas väl med rätt hög precision.

Kassett-lager med fyrkantsaxel?
Det kan lika gärna vara vevarmarna som knakar där de sitter fästade på fyrkantsaxeln. Aluminium runt en stålaxel. Där har jag haft problem med knak på min pendlare. Blev oftast värst varma dagar.
Lägg på ett segt fett på axeländarna innan du återmontetar.
Även pedalerna kan knaka där de är skruvade i vevarmarna. Rengör och på med fett på gängan innan montering.

Kassett-lager med fyrkantsaxel?
Det kan lika gärna vara vevarmarna som knakar där de sitter fästade på fyrkantsaxeln. Aluminium runt en stålaxel. Där har jag haft problem med knak på min pendlare. Blev oftast värst varma dagar.
Lägg på ett segt fett på axeländarna innan du återmontetar.
Även pedalerna kan knaka där de är skruvade i vevarmarna. Rengör och på med fett på gängan innan montering.
Jag hade problem med knak bytte lager regelbundet. Visade sig vara hollowtech splines som var något slitna så veven kom ur position efter ett par mån trots ordenligt moment på skruv. Nytt veparti var lösningen.

Kan du precisera exakt vad det var du bytte? Tack.
Jag vet inte vad ditt knak beror på men i mitt fall trodde jag det var vevlagret men det visade sig vara att vevarmen knakade mot vevaxeln. Om man har minsta glapp där kan man snabbt på slitage och det kan eventuellt leda till knak. Dvs det kan vara vevaxeln vevarmen som är problemet vilket kan förväxlas med dåligt vevlager. Bara en sak till du kan undersöka.

Jag har en sådan här cykel https://www.bicyclebluebook.com/value-guide/product/3059572/ tre år gammal och ganska sparsamt använd (Glider mest omkring inne i Stockholm med den på sommaren och den står inomhus när den inte används/över vintern. Däremot brukar jag inte "vårrusta" den mer än att pumpa däcken och lite olja på kedjan.). Nu har vevlagret börjat knaka.

Jag var förbi Sportson på Kungsholmen och frågade om knakandet och en mekaniker tryckte på pedalerna i horisontalläge och konstaterade att vevlagret var dåligt. Jag skruvar ur vevlagret och går tillbaka dit ett par veckor senare och frågar om vevlagret är dåligt/om jag borde beställa ett nytt. Helt plötsligt får jag rakt motsatt besked: nu när de snurrar på det säger de att det känns bra och att anledningen till att det knakar troligen är att det gängat upp sig lite och därför rört sig när man cyklar.

1. Är det senare en rimlig förklaring?
2. Hur avgör man om ett vevlager är utslitet?

Finns i centrala Stockholm och skulle gärna visa upp lagret för någon som har lust att känna på det.

Tack!
Jag tror på att det var dåligt åtdraget (hänt mig) jag begriper inte hur slitna lager kan "knaka" det ger andra ljud.

Jag tror på att det var dåligt åtdraget (hänt mig) jag begriper inte hur slitna lager kan "knaka" det ger andra ljud.

Det verkar vara exakt det som var mitt problem. Det är väl inte så konstigt att en sådan här sak gängar upp sig med tiden så att dubbelkolla att det är ordentligt skruvat borde ju vara det första tipset! Googlar man på "knakande vevlager" får man massor av träffar men detta är första gången jag stöter på detta självklara tips.

Tack.

En bra grej är att se till att ha skruvarna som håller vevarmarna(i aluminium) på plats är i stål med bra anlägningsyta eller bricka till fyrkantsaxel.
Se till att använda loctite låsolja grön på gängorna för skruvarna kommer vandra ut annars vilket leder till knak, eventuellt ditt knakande.
Med tiden kommer eventuellt knak ändå pga att man kör med gamla grejer vilket kan bero på att skruvarna behöver skruvas in längre än första gången, små markeringar hjälper för att se skruvens läge och på med ny loctite?

Risken med att fetta in ändarna på vevaxeln är att skruvarna som håller pedalarmarna fungerar med tiden som pressar som pressar in pedalarmarna.
Jag kör fortfarande med ett gammalt vevparti på freeride- biken där vevaxeln vandrat igenom hela pedalarmen så att skruven inte kan sätta pedalarmen i spänn.
Jag kapade vevaxelns yttre ändar ca 3 mm och allt fungerar fortfarande glappfritt.

Tillbaka
Topp