Vevlager: Skillnaden mellan Deore/XT/XTR/Saint ?

leopold1

Ny medlem
Hej,

Dax att byta lagren på min XT vevparti. Jag funderar lite på skillnaden mellan de olika nivåer som finns.

Frågan är: Är LAGREN själva annorlunda? Dvs, får man ett tuffare lager i Saint, eller är det bara hållare (bearing cup) some är annorlunda?

Någon som VET (inte bara tror/tycker)?

Deore (BB51), 139kr:
BB51.jpg ht=160

XT/SLX (BB70), 229kr:
SHMBB70B.jpg ht=300

XTR (BB90), 279kr:
SHMBB90B.jpg ht=300

Saint (BB80), 299kr:
SHMBB80B.jpg ht=300

Jag vill ha ett lager som håller så att jag slipper btya dem lika ofta. Vikt/pris är inte så viktigt (men Chris King för 1675kr verkar lite dyrt)

Tack, tack!

Senast redigerad av en moderator:
Intressant fråga, det är jag också intresserad av!

(Innehållslös gratisbump alltså)

Senast redigerad av en moderator:
Jag har provat XT, XTR och Race Face Atlas. XTR har varit bäst, Race Face sämst.

Kan vara också bra ide att plana vevlagerhylsan, jag tycker att vevar snurrar lite lättare efter planing. LBS fixar detta mot en liten ersättning.

Det kan vara så att Saint och Raceface har djupare gängning om ingen redan nämnt det. Så att lagerskålarna gängas djupare in i ramen och därmed minskar risken för gängorna att slitas sönder.

Jag körde XTR på mina saintvevar, fungerade lika bra.

//K

Ola skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har provat XT, XTR och Race Face Atlas. XTR
> har varit bäst, Race Face sämst.
>
> Kan vara också bra ide att plana vevlagerhylsan,
> jag tycker att vevar snurrar lite lättare efter
> planing. LBS fixar detta mot en liten ersättning.

Varför var XTR bättre? Höll det längre under samma typ av körning eller vad är det som avgjorde ditt svar?

Men hallå, vill du ha svar från någon som faktiskt vet något? Det är inga små krav du har!

Jag har ingen aning om just det här, men jag vet att mellan tex deorenav och xt (äldre) eller 105 och ultegra, skiljer det att lagerbanorna är polerade. Ingen skillnad i funktion, tätningar eller hållbarhet egentligen.

Chris King gör ju bra grejer generellt, men de kan ju inte trolla. Sådana där utanpåliggande lager verkar inte gå att göra hållbara.

1817 skrev:
> Ola skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har provat XT, XTR och Race Face Atlas. XTR
> > har varit bäst, Race Face sämst.
> >
> > Kan vara också bra ide att plana
> vevlagerhylsan,
> > jag tycker att vevar snurrar lite lättare
> efter
> > planing. LBS fixar detta mot en liten
> ersättning.
>
>
> Varför var XTR bättre? Höll det längre under
> samma typ av körning eller vad är det som
> avgjorde ditt svar?

Ja, XTR håller längre än dom två andra, jag har haft minst två av dom varje. Dock den nyare variant av XT (770) borde vara bättre än den som jag hade (760) vad jag vet. Alla HTII lager jag har provat håller för kort tid, med fyrkantsvevlager kan man köra typ fem år (ca. 3-4000 per år i skogen), dom här HTII håller max ett år på samma typ av körning.

Jag är inne på andra året med keramiska lager som jag köpte för att slippa byta så ofta. Dom var ganska dyra men det visar sig om de blir billigare i längden.
Fyller man även nya lager med fett så håller dom längre, sedan är det inte fel att göra rent och byta fett ibland.

Bosse Lindström skrev:
> Fyller man även nya lager med fett så håller dom längre, sedan är det inte fel att göra rent
> och byta fett ibland.

Instämmer i det. Har kört med mina XTR-lager i öer tre år, året om i ur och skur, och de har inte gett upp än. Har öppnat upp dem en gång, gjort rent och smeta i en rejäl dos CRC Super Adhesive grease.

Tack för alla svaren (även om vi inte har svarat på original frågan ännu :)

Jag vill gärna höra lite mer om andras erfarenhet. Några till som har testat olika varianter?

Och så klart en inspirationsbild, bara för att göra tråden lite mer intressant:

grease_bearing.jpg ht=240

Jag använder Saint vevlager, dom är riktigt bra. dom är mer vridstyvare än dom billigare modellerna och har väldigt fina lager. plus snygga =)

Har kört RaceFace, Saint, XT och Hone lager. RaceFace är som sagt dynga, håller sämst. Saint och XT är likvärdiga, Hone(LX) var lite sämre. Har börjat trycka i EnduroSeals ersättningslager i mina gamla lagerskålar, de funkar rätt bra även om livslängden inte är så mycket längre än XT. Nackdelen är att det blir direktkontakt mellan vevaxel och lager, ingen plastdistans/hylsa som stabiliserar(motverkar) skav/gnag av axeln mot lagret. Så, t.ex. mitt Hone vevparti dog delsvis för att jag nötte ut axeln mot EnduroSeals lagren. Däremot håller Saint vevpartiets axel bättre, verkar vara lite hårdare material i den.

http://www.enduroforkseals.com/

/Leo

Bosse: Vet du vilket märke du köpte(keramiska)?

Ola & ostkaka: Intressant at XTR har bra livslängd. Jag trodde att XTR grejer var trimmad för lätt vikt, låg motstånd osv...

Pelle Hå: Alla vet att det är drottningsylt som gäller när man pratar vevlager.

Leo: Intressant med Enduro. Jag tyckte det var bara bra att bli av med den plast hylsan, men nu förstår jag att den har en rätt smart funktion. Kan vara lite lurigt att förklara: "I tried enlarging my balls but ended up damaging my shaft instead".

Jag tror skillnaden är liten mellan de olika, Saint och Race Face atlas har somsagt mer gängat material, men väger lite mer.

Viktigast är nog att serva dem då och då. Sök på happy efter Leos quick fix guide, jag körde på Saintvevparti i två år innan jag bytte ut dem.

Tillbaka
Topp