Vevlager till barncykel, fauber?

deadmeat

Aktiv medlem
Hittade en 12" barncykel i skrotcontainern på jobbet, tänkte att det skulle vara roligt att göra i ordning den åt lilltösen hemma. ena kullagerringen var paj så den måste bytas.
Jag var ner med den andra till cykelhandlarn och han skrattade och frågade vart jag fått tag på den, jag blev förvånad när han sa så.

Jag är ganska novis när det gäller sånna här prylar. Lagret har iaf 7st kulor, ganska stora. Någon som har koll på vart man kan på tag på ett sånt? Finns det någon standardstorlek på lagerhylsan så man kan köpa ett komplett och pressa i?

mvh dökött

Är det hållaren till lagerkulorna som gått sönder eller är själva kulorna trasiga? Ett alternativ är att köpa nya kulor i rätt storlek. Köp några extra, montera utan hållare och plocka i så många kulor du får plats med. Kulor hittar du hos en kullageråterförsäljare för ca 2 spänn styck.

kan man göra så att man häller i kulor utan lagerringen så är juh problemet löst, det tänkte jag inte på. kulorna kommer juh iaf ingen vart när allt är monterat och cykeln kommer juh knappats gå hårt med en 3-åring på.

tack.

Ett lager med lösa kulor, utan korg, rymmer fler kulor än om lagret har korg.

Därmed är lagret utan korg att hålla kulorna starkare än lagret med korg.

Därför man sällan ser korg att hålla ihop kulorna i hjullager på cyklarna.

Tillbaka
Topp