vevlager till gammal hoj

lindefjell

Ny medlem
vevlager till gammal hoj
Vevlager till tjecoslovakisk ram
Hej.

Här läst och nu även mätt med tummaträ på min ram utan något vevlager eller vevaxel på.

Som jag kan se med min måttstock så är det 35mm i diameter 68mm "brett" och det har gängor åt två olika håll(vilket borde innebära höger på vänster och vice versa).

Jag uppfattar bredden på bakhulsgaffeln(så heter det inte va?) till 130mm.

Jag söker efter ett helt vevparti med lager, axel, armar och klingor som skulle kunna passa till denna ram. Om det inte är snordyrt så vill jag gå vidare. Tycker ramen ser fin ut. Dreven fram måste inte vara anpassade för att kunna cykla i 60km/h(snarare kunna cykla med packning uppför) men kanske vore det bra att ha möjlighet att byta, beroende på pris.

Är det engelsk dimension som kan passa tror ni?
http://sheldonbrown.com/cribsheet-bottombrackets.html
Jag blir inte helt klok på den listan. Det skulle ju kunna vara "schweiziskt" enligt den, men långsökt enligt mig.

Tacksam för svar och tips.

Cykeln har nog haft namnet "Favorit"

MVH / Hannes

vevlager till gammal hoj
Engelsk gänga är nog 99,99% sannolikhet. Men vill du verkligen vara helt hundra så kan du gå till en cykelverkstad och be dom testa ifall det går att skruva i något gammalt engelskt gängat vevlager som ligger och dräller längst bak i verkstan. Man behöver ju inte mer än dra in lagret någon centimeter, borde en shysst verkstad inte ta betalt många tior för.

vevlager till gammal hoj
I princip allt som inte är märkt som "italiensk gänga" eller "bb30", är vad gäller landsvägsvevpartier/vevlager 68mm+engelsk gänga, utav det som säljs idag. Så isåfall är det fritt fram att välja och vraka vad du vill ha.

vevlager till gammal hoj
Fråga! Är det en gammal favorit du har i din ägo? Favorit var den första racerhoj jag började trampa på en gång i forntiden. Vägde bly kommer jag ihåg.

vevlager till gammal hoj
svar1: Favorit, ja.

"svar2": Hittade den i en sopcontainer i Bergen, Norge.
Någon kan hävda att jag aldrig borde tagit den.
Jag föll för den direkt. Tog den på taget hem.

Verkar vara fler än jag som gillar den.
http://www.flickr.com/photos/karavshin/2600284944/in/set-72157602639015157/lightbox/#/

Kanske gillar jag den för att jag fick uppleva Tjeckoslovakien innan det blev delat och att mitt minne av landet bara är gott. Jag var nio år.

Min fru skall få den. Hon nämner ibland att hennes skeppshult är tung. Jag har lite dåligt samvete för det. Detta är ett steg mot en lättare cykel.
Men visst, den är lite tung.

H

vevlager till gammal hoj
vevlager till gammal hoj
Vilken typ av axel du ska ha på vevlagret, beror på vilket vevparti du tänker använda. Den första länken är för vevarmar där axeln sitter fast på drivsidans vevarm. Du kan med det lagret du länkade använda Shimano, FSA, RaceFace mfl vevarmar, men inte Truvativ och Sram som har en lite annan dimension på axeln.

För fyrkantslagret kan du använda alla fyrkantsvevar som har JIS-standard (finns en ovanligare men inte helt utesluten standard som heter ISO också).

Bäst är att du väljer vevarmar först och vevlager sen, alternativt köper båda samtidigt. Köper du ett vevlager först och letar vevarmar sen blir du ganska låst.

vevlager till gammal hoj
Med vevpartien till MTB så hamnar gärna dreven långt ut, men i båda fallen så har tillverkarna kompenserat drevens placering i förhållande till att vevlagret flyttar vevarmens infästning längre ut, så kedjelinjen blir okey i båda fallen.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp