Vevlager, vilse i standard djungeln?

Jag hade tänkt byta ut min gamla Fauber vev till ett modernt vevlager och vevparti. Beställde därför en adapter http://cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/TRUV625_1.jpg American till Euro.

PICT0001Small.JPG ht=480

PICT0020MediumSmall.JPG ht=480

När adaptern ska monteras ser jag att passformen är bra, till yttermåttet... Adaptern håller sitt diameter mått på 51,3mm medans mitt innermått (lager hus(?), ram) mäter ca 45mm. Jag kan inte finna mina mått bland de olika standarderna på http://sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom . Crescent special eller?

Senast redigerad av en moderator:
Förlåt, men vet du att dina gängor inte funkar med ett modernt lager? Om du har tur så sitter det vanliga engelska eller italienska gängor där. Den där adaptern var nåt nytt för mig. Fattar inte hur den ska funka.

Men du fattar väl att adaptern just är till för att ge "vanliga" vevlagergängor, och rätt storlek för såna också? Så att han kan använda moderna vevlager.

Hmm.. Du har nog gått på en nit.
American finns väl mest på bmx och några fåtal dirt hojar? Rätta mig någon om jag har fel.
Hur som helst kommer du nog ha svårigheter att pressa in dom där adapterkopparna i din stackars crescent.

Vore det inte bättre att länka till produktsidan istället för bara produktbilden? Lättare att skapa sig en bild av vad det handlar om i så fall.

rouster skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm.. Du har nog gått på en nit.
> American finns väl mest på bmx och några fåtal
> dirt hojar? Rätta mig någon om jag har fel.

"This type of crank set is found on older U.S. made bicycles, and many current low-end bicycles. It is also commonly used on BMX and freestyle bicycles."

Liknande adapter finns hos http://www.singlespeedshop.com/start.htm?d_12935_Euro_Bottom_Bracket___BSA_Adapter.htm där ordet Fauber används (US Bottom Bracket Lagergehäusen (Fauber) ).

> Hur som helst kommer du nog ha svårigheter att
> pressa in dom där adapterkopparna i din stackars
> crescent.

Jo, i dagsläget är det en omöjlighet. Jag får väl försöka undersöka möjligheterna att svarva till min adapter. Gängorna i de tre skruvhålen riskerar att stryka på foten men det kanske går att fästa den med locktite eller liknande.

smurfrox skrev:
> Vore det inte bättre att länka till produktsidan
> istället för bara produktbilden? Lättare att
> skapa sig en bild av vad det handlar om i så
> fall.

Nej, eftersom frågan rör ramen och inte adaptern.

Du har helt enkelt inte american på din hoj så det kommer inte passa, om du lyckas svarva till adaptrarna och gänga dom utvändigt så blir jag mycket imponerad =) För du har väl gängor i din vevlagerylsa?
Har ingen aning om hur man fixar så du kan använda en vanlig euro BB på din hoj. Någon annan här inne måste väl sitta på sådan kunskap tycker jag?

Ladatarzan skrev:
> Nej, eftersom frågan rör ramen och inte adaptern.

Det rör faktiskt både adaptern och ramen, om tanken är att de ska ihop med varandra. Lycka till.

Ursäkta om jag är tjatig, men ta reda på vad du har för gänga. Om det är en gammal Crescent så är det väl risk för att det är en fransk gänga och då ska det som jag förstått det inte vara omöjligt, om än väldigt svårt, att hitta ett halvmodernt lager. Även om du skulle kunna göra om adaptern så förstår jag ändå inte vad det är för ett konstigt lager du ska stoppa i den.

Om det inte finns gängor i den, så skulle man kunna svarva till ett stycke aluminium till rätt ytterdiameter, och sen borra ur och gänga för vevlager. Men billigt blir det inte...

rouster skrev:
> Det är nog dags att någon med kunskap om sånt
> här styr upp tråden!?
+1

Det känns som att jag blir mer dumförklarad för varje inlägg.

Saker jag visste innan jag postade:
*Adaptern passar inte, således har jag inte heller American.
*Innerdiametern är ca 45mm på lagerhuset (heter det så?).
*Franskgänga 35 mm X 1mm (25.4 tpi) (se sheldon länken i inlägg 1)
*British
I.S.O. 1.370" X 24 tpi
1.375" X 24 tpi

Saker jag inte vet och frågar efter i inlägg 1:
*Eftersom jag inte lyckats para ihop mitt mått på ca 45mm med någon av de standarder som finns på Sheldons hemsida så undrar jag om det finns fler standarder utöver de som nämns på sidan och som passar med mitt lagerhus?

Jag vill inte verka otacksam då jag verkligen uppskattar den hjälp som finns att få på detta forum. Men att ifrågasättas på frågor man inte ställt osv undanbedes.

> När adaptern ska monteras ser jag att passformen
> är bra, till yttermåttet... Adaptern håller
> sitt diameter mått på 51,3mm medans mitt
> innermått (lager hus(?), ram) mäter ca 45mm.

Inte direkt solklart att du vid denna tidpunkt hade stenkoll på att du handlat helt fel adapter ;)
Hade du ens haft med den helt felaktiga adaptern på bilden om du inte hade funeringar kring den? =D
Går det inte att hitta färska lager att ersätta dom gamla med föresten? Återanvända vevpartiet med andra ord. Om det nu är lagren som är slut.

rouster skrev:
> > När adaptern ska monteras ser jag att
> passformen
> > är bra, till yttermåttet... Adaptern håller
> > sitt diameter mått på 51,3mm medans mitt
> > innermått (lager hus(?), ram) mäter ca 45mm.
>
> Inte direkt solklart att du vid denna tidpunkt
> hade stenkoll på att du handlat helt fel adapter
> ;)

Jag tycker att bilden talar sitt tydliga språk. Adaptern passar inte.

> Hade du ens haft med den helt felaktiga adaptern
> på bilden om du inte hade funeringar kring den?
> =D

Bilderna tillför inget till frågeställningen. Däremot väljer jag att lägga upp bilder så ofta som möjligt då jag själv uppskattar trådar med annat än bara text. Bilder gör trådar intressantare och ger förhoppningsvis mer intresse och större chans att få svar eller hjälp med sina frågor och problem.

> Går det inte att hitta färska lager att ersätta
> dom gamla med föresten? Återanvända vevpartiet
> med andra ord. Om det nu är lagren som är slut.

Se inlägg 1: "Jag hade tänkt byta ut min gamla Fauber vev till ett modernt vevlager och vevparti. "

Senast redigerad av en moderator:
Ladatarzan skrev:

>
> Det känns som att jag blir mer dumförklarad för
> varje inlägg.
>
Så har nog ingen tänkt. Vi blir bara mer och mer konfunderade

rouster skrev:
...
> Går det inte att hitta färska lager att ersätta
> dom gamla med föresten? Återanvända vevpartiet
> med andra ord. Om det nu är lagren som är slut.

Jo, det går att köpa lösa kulringar, kostar ungefär 25 kronor. Gamla Stans cykel har dessa, vet jag då jag var där för ett par veckor sedan och köpte pedaler till mitt gamla Faubervevparti (det är inte standardgänga på pedaler för Fauber).

Den adapter som du köpte, Ladatarzan, var till amerikanska cyklar med inpressade lagerskålar. Din ram har samma vevlagerhylsa som svenska standardcyklar hade i 40 år. Men trots letande har jag inte hittat vilken gänga det är. Hur som helst så hade många svenska cyklar på 80-talet just den vevlagerhylsan ihop med vevlager för fyrkantsaxel, så om du vill byta så leta upp nån gammal 10-växlad Crescent eller liknande. Förr fanns också en adapter så man kunde byta ut kedjeklingan mot en smalare för växelkedja. Men om du ska köra fixie eller enpetat så behåll Fauber - det är närmast outslitligt och inte mycket tyngre än många aluminiumprylar.

Väcker liv i denna gamla tråd, då jag är i precis samma sits som trådskaparen!

Hittades någon lösning? Jag vill konvertera mitt fauber vevlager till vanligt kasettvevlager.
Har en gammal crescent, lagerhuset är 45mm invändig diameter, borde inte någon ha kommit på
att tillverka en adapter för 45mm då? Jag hittar massor med adaptar för 52mm, alltså den Amerikanska
diametern, men ingen för 45mm?

Dan C skrev:
> Jaha, typiskt va? Precis när jag postat detta så
> HITTAR jag en adapter!!
>
> Här:
> http://www.pyoratohtori.fi/kasettikeskiot.htm
>
> Men, i finland. Ingen som har sett liknande saker
> i Sverige??

Tyvärr inte. Å andra sidan har jag precis köpt just en sån fauber-adapter typ ”B” från den firman, och de var väldigt hjälpsamma.

/s-o

s-o skrev:

> Tyvärr inte. Å andra sidan har jag precis köpt
> just en sån fauber-adapter typ ”B” från den
> firman, och de var väldigt hjälpsamma.
>
> /s-o

OK!

Hur tycker du det funkar? Var det lätt att montera, och sitter det stabilt?

Dan C skrev:

> Hur tycker du det funkar? Var det lätt att
> montera, och sitter det stabilt?

Jo, det var inga problem att montera. Cykeln som den sitter på är ett mer långsiktigt projekt som nog inte blir klart förrän till vintern, så hur bra det sitter vågar jag inte säga så mycket om. Men som det ser ut borde det funka utan problem.

/s-o

Crossmax skrev:
> Ny standard på ingång, wohoo!
M47x1? Jävel vad folk kommer gnälla om sönderdragna gängor...

emmer skrev:
> Crossmax skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ny standard på ingång, wohoo!
> M47x1? Jävel vad folk kommer gnälla om
> sönderdragna gängor...

T47 verkar åtminstone vettig, jämförd med pressfitträsket.

Men "standard". Mnjaaa

Senast ändrad:
Crossmax skrev:
> Ny standard på ingång, wohoo!

Mycket likt ThreadFit82.5. Skillnaden är att T47 funkar med 30mm axlar?

Vilka vevparti passar egentligen på vilka ramar (med adapter)?

Går tex ett 2x9 campa på en cresent 3-växlad från början på 80-talet?

Tillbaka
Topp