Vevlager vs. lilla klingan

Mangan

Ny medlem
Fundering; jag har haft ständiga problem med att växla till lilla klingan. Ingen verkstad jag vänt mig till har lyckats fixa det. Förklaringen har varit att "växelföraren" inte kommit tillräckligt nära ramen. Nu ska jag byta vevlager och fick en tanke. Ska jag sätta dit vevarmen (drivsidan) lite längre ut ifrån ramen? Det för att "växelföraren" inte ska behöva nå så långt in. Har det i såna fall inverka på stora klingan? Framväxeln är alivio...

Mangan - tummen mitt i handen

Tror nog att velagret är för kort. Kanske har vevpartiet eller vevlagret bytts någon gång så det inte funkar längre, för du har naturligtvis redan skruvat på framväxelns ändläge.

Vevlagret (som nu ska bytas ut) är fabriksmonterat. Jag har aldrig bytt vevarmar och såklart skruvat på framväxelns ändläge. Kan det ändå röra sig om millimetrar när jag monterar vevarmarna?

Om vevarmarna inte sitter som de skall så glappar de sönder på nolltid. Så där finns det ingen diff att ta upp. Jag skulle också gissa på att axeln är för kort.

/rikard

Mangan Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska jag sätta dit vevarmen (drivsidan) lite
> längre ut ifrån ramen? Det för att "växelföraren"
> inte ska behöva nå så långt in.

Du skall inte sätta dit någon av vevarmarna längre ut.
Det leder bara till att de riskerar att börja glappa och när de glappar är de påväg att förstöras.

Men det är ett ganska vanligt problem med Shimanos framväxlar att de inte går tillräckligt långt in.
En duktig cykelhandlare/mek kan hjälpa dig att lösa det genom att sätta en (tunn)distans mellan högersidan av vevlagret och ramen.

Läs mer om vevlager här:
http://www.parktool.com/repair_help/FAQcartdg.shtml

/Håkan

Ändskruvarna är inte allt man kan laborera med. Har du testat att lossa på själva växelföraren. Det kan hjälpa att justera den i höjdled samt justera vinkeln på den.

Det måste vara dåligt utprovad helhet av Mangans cykelfabrikör som skickar iväg sådana cyklar.

Kom på ett banalt fel som kan förekomma: För hårt spänd framväxelvajer.

Om det strular riktigt mycket med att få till framväxeln kan man behöva vrida den fel och deformera korgen en smula. Men det ska man inte ta till förrän man rett ut alla tips här ovan, dvs.;

- Vajerlängd
- Stoppskruv
- Höjd/vridning av framväxeln
- Kedjelinje/vevaxellängd/shims mellan ram och lager

Antar att problemet att växla till lilla klingan äger rum runt mitten av kassetten eller större (lättare) drev där bak? Det är inte rekommenderat att köra på lilla drevet fram och de minsta bak, kedjelinjen blir helknasig, bakväxeln spänner inte upp kedjan ordentligt och ditt problem kan uppstå.

Nu vet jag inte om det skiljer nåt på Alivio och de framväxlar jag pillat med (DX, LX, XT, XTR), men med flera av dom har jag kunnat justera så att växeln tar i ramen när ingen vajer är dragen. Om den inte växlar ner till minsta, så testa med att sätta växeln på minsta/lägsta växeln, och vrid växeln inåt som redan påpekats av Rippa och TnT. Då kommer den bakre delen av växeln närmare däcket. MEN, det behövs en VÄLDIGT LITEN vridning för att det ska hända saker. Ett par millimeter vid den bakre delen kan räcka. Normalt är det önskvärt att sträva efter en så kort vevaxel som möjligt, utan att det tar i någonstans.

Tillbaka
Topp