Vevlager

Zibban

Ny medlem
Vevlager
Har en fråga om vilket vevlager jag ska ha. Idag sitter det ett shimanolager BB JP26 tror jag det står, lite rost som skymmer texten :) Måtten på "Ramröret" 68,3mm brett och hålets diameter är ~33,6mm. Vevlagrets totala längd är 116mm.

Funkar det då att köra med Shimano, BB-UN26 vevlager, 68-117?
Vad står JP respektive UN? Är det någon skillnad på gängor, eller är det standard gängor.
Cykeln är från tidigt 90-tal.

/Henke

Vevlager
Du måste även se att du har samma infästning till vevarmen. Jag tror att det du nämner bör passa men du vill nog ha ett mer bestämt svar coh då skulle ajg ringa til shimano nordic och fråga.

De brukar vara riktigt hjälpsamma.

Vevlager
Jag gissar att JP-lagret är ett lager med lös fyrkantsaxel och lösa kulor. Om du inte skruvat siär det känner du igen det på att det sitter en låsring gängar på utsidan av lagerskålen som sitter på vänstersidan.
bb-cupandcone.jpg

Är det ett Shimanolager med 68 mm vevlagerhylsa är det med 99 % sannolikhet så att det lager du beskriver ovan passar. Om högra sidans lagerskål är vänstergängad (lossa medurs) så passar UN26.

Vevlager
Har nu beställt ett 68-113 lager samt en hel del annat bra och ha prylar. Ny kassett, kedja, vevparti, fram+bakväxel och 2 par däck mm.

Ingen låsring på utsidan, endast gängor på insidan av lagerskålen.
Behövde ett sådant verktyg för att få bort lagret.
fsa011.jpg ht=225

Blir det fel så blir det, ingen större kostnad ändå. Men tror själv på att det blir rätt...

/Henke

Tillbaka
Topp