Vevlagerbyte

ferrucci

Medlem
Vevlagerbyte
Hej,

Byte av vevlager på en Monark Karin. Ena sidan gick att skruva av utan problem men drivsidan sitter som berget.
Jag fick dock ut vevlagret som var trasigt och delar av det sitter kvar i vevhuset.
Detta trorts att cykeln bara är 2 år gammal. Finns det någon som vet vilket vevlager jag ska köpa? Vilket märke? Och hur jag får loss skruvfästet på drivsidan? Måtten är 68/120.
Tack på förhand
Messenger_creation_ea894075-1434-4cb3-a289-967b67909b79.jpeg

Vevlagerbyte
Begriper faktiskt inte hur du lyckats, med denna kirurgiska "operationen"!
Jag utgår ifrån att hojen har ett BSA, vevlager. Där ena sidan är vägängad och den andra högängad. Detta för att motverka rotationsriktingens förmåga att få vevlagerskålarna att gänga upp sig pga vibrationer.
Om hojen inte fyllt 2år, borde konsumentköplagen gällt och vevaxeln kostnadsfritt blivit utbytt.

Att en vevlagerskål sitter så in i helvete hårt fast, (som du beskriver), låter i mina öron, som 1 unikum. Bilden visar dessutom tydligt på vilka traumatiska krafter du använt dig av. Vad har du använt dig av för verktyg?!

Men visst allting går att fixa! Räkna med att vevlagergängorna på ramens högra sida, blivit skadade och förmodligen måste åtgärdas med ett gängverktyg. Dessa verktyg är tunga och dyra, så du kommer att behöva hjälp av en cykelmek.

Fö handlar det om ett standardlager för några få 100lappar.

Vevlagerbyte
Ett BSA vevager har alltid v högäng, Dvs i klockans rikt, (eller medsols), medan h motsols.
Italienska gängor har dock "alltid", båda sidor hö gängade, liksom Franska, "Inte så vanliga", men förekommer då och då...
Skall inte gå in på gängornas stigning i mm. För då blir det överkurs!

Vevlagerbyte
Visar med bild vilket verktyg du behöver. Här med en "NOS" ram ifrån 1999.
Jobbet är inte svårt. Men verktyget är tungt. Ca 4kilo. Du kan säkert låna det ifrån cykelbutik. Du verkar ju vara kreativ!

Bilagor

• DSCF1508.JPG
    DSCF1508.JPG
    590.8 KB · Besök: 89
Tillbaka
Topp