Vevlagerhjälp - Hollowtech 44mm?

Da²

Medlem
Skulle köpa nytt vevlager till en Kickr Bike.
Trodde jag hade hittat rätt (Hollowtech SM-BBR60).

Men vevlagerhylsorna är mindre än de som sitter på trainern som är 44mm.

Vilket vevlager är rätt, hittar inte något om hylsstorlek på vevlagrena när jag kollar runt eller så (vilket är mycket troligt) så fattar jag inte benämningarma.

Bilagor

• 20240319_175601.jpg
    20240319_175601.jpg
    243.7 KB · Besök: 100
Om du menar plast hylsan som sitter i mitten av vevlagret så kan du nog använda den gamla eller skippa den, lite oklart vad du menar.

Men finns det inget vevlager som har 44mm koppar så jag slipper köra med adapter vevlagerverktyget?

Köper hellre nytt vevlager än adapterverktyg.

Men finns det inget vevlager som har 44mm koppar så jag slipper köra med adapter vevlagerverktyget?

Köper hellre nytt vevlager än adapterverktyg.

Billiga Shimano vevlager behöver ingen adapter. Vevlager från andra tillverkare också ofta inte. Men adaptern koster bara 5 euro. Håller dock med att det är jobbigt.

Kan man plocka ur lagrena från de mindre kopparna och köra i de stora? Eller är det olika ytterdiameter? Eller sitter de pressade i hylsan?

Det finns nog någon som har en adapter - som passar i det gamla HT-verktyget - att låna ut om du skriker till i låna-verktyg-tråden. Glöm inte att ange din ort.

Finns två adaptrar, inte bara en vill jag tro. När man sen har dessa två plastadaptrar och lånar ut dem får man tillbaks dem runddragna. Det hör till livet som hemmamekaniker.

Jag har både fått med adapter och inte fått med adapter till vevlager. Som Berk skriver verkar det inte följa med numer.

Snart dags att komplettera verktygen med dedikerade HT2-hylsor till halvtumsfäste tror jag bestämt..

Snart dags att komplettera verktygen med dedikerade HT2-hylsor till halvtumsfäste tror jag bestämt..

Både mina MTB har DUB och sonens nästa MTN får också DUB. Då har bara sonens lvcykel HT2 gängat, men det är billigt så borde funka utan adapter (jag har en, men jag vet inte var).

Hylsa och rejält skaft minskar helt klart risken för att man halkar av. Blir man helt desperat så misstänker jag att det är effektivt att montera fast hylsan i ett skruvstäd, lägga ramen ovanpå och sen snurra på ramen. Peppar peppar så har jag dock alltid klarat mig med endast hylsa + långt skaft hittills.

Detta var min lösning för dub när jag insåg att jag inte hade rätt antal tänder till rätt diameter.

1000004276.jpg

Tillbaka
Topp