Vevlagerhus till cykelbygge

molma

Ny medlem
Hej

Jag håller på att bygga en "cykel". Det jag bygger själv är väl egentligen ramen och sedan köper jag det andra såklart. Cykeln är av typ Downhill/Freeride.

Jag undrar om det finns någon som vet vart man kan få tag på vevlagerhus råämnen eller någon som kan svarva/gäng vevlagerhus.

Jag tänkte att jag skulle lägga upp lite bilder i denna tråd om det är någon som är intresserad.

/Mattias

Underbart,funderar själv på att svetsa ihop cykelramar,så alla dom där länkar kommer väl till pass.

Lägg upp så mycket bilder du kan,jag lär definitivt kolla på dom !!!!

Ojoj, det här kan utveckla sig till en mycket intressant tråd:-) Ni som bygger ramar (ni ska veta att jag betraktar er som halvgudar!); kan ni inte lägga upp lite bilder på hur ni gör, vilka verktyg ni har, såsom ramgiggar och allt annat som man kan dregla över? Jag gissar att det är många här som är mycket intresserade av era projekt.

Hej

Vad kul att det kommit så många svar med bra tips!!!

Hitills konstruerar jag det mesta i stål/stållegeringar. Skulle vilja köra alu men det har jag inte utrustning för. Ännu. Har faktiskt gjort två cykelvagn i aluminium med brorsan.

Jag tänkte att jag skulle slänga in några bilder på den första cykeln jag "gjorde". Det var ett "man tager vad man haver" projekt. Det vart lite tungt, väldigt robust, hade inte tänkt igenom det där med vevpartiet så det havirerade. Mitt problem är att det ibland går lite för snabbt.

Medan jag tar fram bilder på Version 2 så får ni alltså ta del av Version 1.

Det skulle vara kul om andra kunde lägga upp lite bilder på garageprojekt.

Bilagor

• vänstersida version1.jpg
    vänstersida version1.jpg
    89.1 KB · Besök: 41
  • transmision höger version1.jpg
    transmision höger version1.jpg
    71.1 KB · Besök: 32
  • transmision vänster version1.jpg
    transmision vänster version1.jpg
    71 KB · Besök: 20
  • bakswing version1.jpg
    bakswing version1.jpg
    85.6 KB · Besök: 32
Riktigt coola bilder,den ser ju jäkligt bra ut,vad är det för en bakdämpare du har använt,om man får fråga ?

Själv,så håller jag på att svetsa ihop en husvagn till cykeln,(sveriges första ? )

mer bilder,mer bilder,mer bilder....

ha det/

Vet inte hur hög ambitionsnivå på bygget men man kan ju alltid ta vevlagerhuset från en skrotad ram.
Hittar du ingen skrotram kan man kontakta importörer som tar emot garantiärenden. Där lär det finnas ramar.

Dämparen kommer troligen från en moped eller liknande, det var brosan som hade den liggande.
Som sagt man tager vad man haver.
/Molma

Pinewood har du några bilder på husvagnsbygget. Det låter lite extremt ;)

Här kommer föresten en otydlig skiss på ram och sving för version 2. Jag tog även med en bild på bakdämparen som jag skall använda. Det är en DNM Burner RLC.

Bilagor

• Skiss.jpg
    Skiss.jpg
    56.8 KB · Besök: 27
  • DNM dämpare bak.jpg
    DNM dämpare bak.jpg
    59.9 KB · Besök: 31
Hej

Nej,tyvärr har jag inte några bilder än som jag kan lägga upp,men det kommer.
Orsaken till att jag bygger en husvagn för cykel är att jag avskyr att ligga i tält och med en husvagn får man det bekvämt på korta turer som jag för det mesta gör i omgivningarna,och det är ju lite extremt men det är bara bra.

På tal om extremt lägger jag upp en bild på mitt senaste släpvagnsbygge.

Hjulen ska bytas mot kraftigare vid ett senare tillfälle,men jag tog vad jag havde hemma för att få klart bygget,och den är otroligt skön efter cykeln,man tänker inte alls på att den är i den storleken.

Perfekt att hala hem cykelobjekt från skogarna,ris och busk från gården mm mm.

Dina ritningar ser proffsiga ut,är du självlärd el har du någon utbildning ?

Mvh/

Bilagor

• släp,crop.jpg
    släp,crop.jpg
    33.7 KB · Besök: 31
Hej brutti och alla andra cykelbyggare :) Roliga bilder på fina bilder. FInns inget roligare än att bygga saker och ting. Bygger inte cyklar utan det lämnar jag till brorsan. Håller däremot på att leker med compositbygge av modellflygvingar till extrema segelflygplan. har hittils testat att vacuumbagga kolfiber, glasfiber samt Aramid (kevlar). Grymt fina resultat men det kräver en del utrustning.

Har du nårga bilder på ram 2 bror eller är det arbete kvar? Blri nog kanonfin nu när du ahr möjlighet att förfina design 1.

MVH / Anders M

Nu har jag beställt mitt vevlagerhus.
Jag får tacka för alla länkar till företag som jag fått.
Jag kommer att fortsätta att lägga upp bilder på denna tråd allteftersom projektet fortskrider.

Här kommer en bild på principen för bakdämpningen på Version 2.

Bilagor

• princip för baktämpningen.jpg
    princip för baktämpningen.jpg
    33.8 KB · Besök: 34
Tillbaka
Topp