Vevlagerkompatibilitet

1891

Medlem
Vevlagerkompatibilitet
Hej!

Jag har en Merida cyclocross och fick för mig att byta drivlina själv på den.

Köpte delar på bike discount som jag fick tips av en vän om.

Vid montering av det nya vevpartiet visar det sig att den nya vevaxeln är 24mm i diameter vilket vevlagret inte tillät med sina ynka 19mm. Behöver nu hjälp genom minfältet med vevlager.

Det går att läsa på det befintliga vevlagret
FSA bb-4000 bc1,37 och möjligen några fler utnötta detaljer.

Ser också att den kedja som rekommenderades inte passar till aktuellt vevparti enligt shimanos kompatibilitetstabell.

Kan jag köpa ett vevlager som är kompatibel med min cykel, gängorna på den, samt det vevparti jag köpt, och hur läser jag ut om de är kompatibla?

Måste jag byta kedja igen?

Bilagor

• Screenshot_20240429-121915.png
    Screenshot_20240429-121915.png
    33.6 KB · Besök: 109
Vevlagerkompatibilitet
Okej men den vevaxel jag har råkat köpa är det en FSA-vevaxel?

Går det att utläsa ur bilden jag bifogade?

Vad menar du med vevaxel?

Du har en vävparti som kommer med en (vev)axel. Den är från Shimano, in FSA. Den har 24 mm diameter. Så du behöver ett vevlager till en vevaxel med 24 mm diameter. En fina finns länkad ovan. Man kan också köpa ett billigare Shimano lager. De flesta Shimano lager är bra.

Vevlagerkompatibilitet
Yes jag är novis vilket kanske märks men jag menar vevaxeln som är en del i vevpartiet jag köpte.

Om det jag köpt är FSA, och det rekommenderade vevlagret också är FSA och bägge är 24mm så förstår jag inte invändningen från Pfaff!

Dock är jag lite osäker på vilken adapter som behövs, det framgår inte riktigt på hemsidorna som säljer vevlagret men jag tänkte fråga mig fram i affären.

Vevlagerkompatibilitet
Jag förstår inte. Du har bara visat upp att du har köpt Shimano, ingen FSA, delar. Och modellen av vevlagret du har på cykeln nu har 19 mm diameter enligt specs.

Vevlagerkompatibilitet
Aha då tror jag att jag förstår var jag missförstod iaf. Jag trodde att det gick att utläsa ur bilden jag bifogade vilken typ av vevparti jag köpt, och vilket lager som skulle passa.

Noterar att det på hemsidan inte står om det är FSA jag har köpt men det kanske alltid är FSA vid Shimano och att detta är kunskap man förväntas ha.

19mm är ju lagrets innerdiameter, så jag hade hoppats att jag kunde köpa ett nytt lager som var kompatibel med både min cykel och det vevparti jag köpt.

Vevlagerkompatibilitet
Aha då tror jag att jag förstår var jag missförstod iaf. Jag trodde att det gick att utläsa ur bilden jag bifogade vilken typ av vevparti jag köpt, och vilket lager som skulle passa.

Noterar att det på hemsidan inte står om det är FSA jag har köpt men det kanske alltid är FSA vid Shimano och att detta är kunskap man förväntas ha.

19mm är ju lagrets innerdiameter, så jag hade hoppats att jag kunde köpa ett nytt lager som var kompatibel med både min cykel och det vevparti jag köpt.

Då förstod vi rätt i inlägg #2 och #3, svar är där.

PS: ditt nya vevparti har ingenting med FSA att göra (och det är bra).

Tillbaka
Topp