Vevlagermontering

Pelle K

Ny medlem
Vevlagermontering
Har sökt på forumet och bland läsvärt men har inte lyckats hitta någon fullständig lösning på mitt problem.
Håller på med montering av ett octalinc es 51 vevlager i en en ny Brand X ram, i mitt projekt att lära mig mer om mekning genom ett lågbudgetbygge. Problemet är att lagret går oerhört trögt att gänga i. Något varv går bra, men sedan blir det riktigt tungt, för att inte säga tvärstopp. Har just nu bara tillgång till ett verktyg från Biltema, så någon lust att ta i allt för mycket har jag inte, men hur trögt ska det egntligen gå? Kan det vara något annat problem? Tips på bättre verktyg är självklart också av intresse.

Vevlagermontering
Brukar inte vara bra att just behöva ta i vid vevlagermontering då det blir jobbigt om gängan går. Finns det mycket lackrester på gängan? Har du rätt rotationsriktning, ena sidan är omvänd.

Vevlagermontering
kan även vara så att du har ett 71mm vevlager och ramen är gjord för ett 68mm vevlager, vilket gör att du får i ena lagerkoppen, men sen när den andra ska i tar det stopp..... hände mig..

Vevlagermontering
Stirra surt på cykeln nu så det var skönt med snabba svar!
Står 68 mm på lagret och försöker gänga i moturs på drevsidan, vilket jag tror är rätt. Några färgrester ser jag inte och jag oljade och torkade rent gängorna innan jag började. Kan man värma, eller är det fullständigt lackdödande?

Vevlagermontering
Ja! Spann vidare på färgrestteorin och efter ett antal nya försök och ny rengöring kom en tunn metallslinga med ut, som sannolikt suttit kvar sedan gängningen. Nu går det hyfsat lätt att få i lagret. Tack för tipsen. Hoppas att resten av bygget inte ska ge nya problem.......

Vevlagermontering
Kalas att det löste sig, en metalslinga hade kunnat ställa till det ordentligt med vevlagergängan så det var tur du hittade den. Lycka till med resten av bygget.

Vevlagermontering
Glädjen blev kortvarig! Har antagligen köpt fel vevlager, 113 istället för 121, som det nog ska vara till mitt vevparti! Kan bli ett mycket lärorikt bygge känner jag, kanske för lärorikt till och med.... Lite bilder var ingen dum idé. Ska försöka ordna det, men nu lämnar jag bygget några dagar tills jag har rätt delar.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp