Vevlagers livslängd?

Vevlagers livslängd?
Hej, tänkte höra vad ni har för någon erfarenhet gällande livslängd på vevlager.
Jag har förbrukat 2 lager på en säsong på mtb:n och ett på cx:n som gått 10-14 timmar.
Vad är normalt?
Finns det lager som håller bättre eller sämre?
Cx: Truvativ gxp pressfit
Mtb: Sram dub pressfit

Vevlagers livslängd?
På pendlingscykeln brukar jag behöva byta efter 1-3 års åretruntpendling.
På andra cyklar brukar jag aldrig byta eftersom jag sällan har samma cykel mer än ca 3 år och så länge brukar de hålla.
(Jag tvättar aldrig med annat än slapp sprutslang och aldrig med avfettning - jag tror det är nyckeln till att få sina lager att hålla acceptabelt länge.)
Edit: jag fick byta ett GXP på en mtb efter endast 1 år ganska nyss.

Senast ändrad:
Vevlagers livslängd?
Slita ut ett vevlager på10-14 timmar på "normal" cykling borde vara ett rekord!
Något annat är isf fel: Felaktigt axialspel, sneda lageranläggningsytor på ramen?

Vevlagers livslängd?
Om man kör fyrkantslager av rimlig kvalitet så skulle jag säga 2k mil över 5 år:)
Om man kör mtb med gpx, runt knuten ungefär (har jag hört). Andra lager, någonstans däremellan :)

Senast ändrad:
Vevlagers livslängd?
Som ovan sa numera kort, byter ungefär 1ggr per år på båda hojarna. Körs enbart i skog och ca 200 mil per styck.

4 kants lager var grejor det, höll i åratal ?

Vevlagers livslängd?
Den här hösten har varit extremt blöt och lerig, jag fick byta både hjul- och vevlager på cx:en efter gyttjebadet i finspång och alingsås. :) Men det som dödar lagren är är nog allt tvättande och att man sprutar in vatten i lagren med vattenslangen.
Provar SKF MTRX10 nu, får se hur länge dom håller.

Vevlagers livslängd?
Lingon sa:
Den här hösten har varit extremt blöt och lerig, jag fick byta både hjul- och vevlager på cx:en efter gyttjebadet i finspång och alingsås. :) Men det som dödar lagren är är nog allt tvättande och att man sprutar in vatten i lagren med vattenslangen.
Provar SKF MTRX10 nu, får se hur länge dom håller.

Jag har kört dessa ganska framgångsrikt som vevlager måste jag säga. Minns inte riktigt när jag monterade dem :p
Kör dem i hope koppar med hope vevarm.

Vevlagers livslängd?
Mitt race face gxp rasade efter ungefär 1 1/2 år, kört med sram dub i ganska exakt ett år utan glapp men låter ju litegrann när man snurrar vevarna utan kedjan.

Vevlagers livslängd?
Mitt senaste gxp-lager har gått 200 mil. Det tidigare fick rostskador efter ett dopp i en sjö. Tvättar cykeln med spraymunstycke efter varje tur, dock ytterst sällan med tvättmedel. De gånger cykeln transporteras med bil ligger den i bilen.

Vevlagers livslängd?
Oavsett hur man cyklar ska ett lager tveklöst klara mer än 10-14 timmar. Materialfel, felaktigt tvättande eller monteringsfel säger jag.

Vevlagers livslängd?
bytt utslitet vevlager en gång, ett justerbart okapslat lager. men det var flera tiotals år sedan.

då slutade jag spruta vatten mot vevpartiet, började strila, men hellre torka. brukar fetta utsidan av kapslade vevlager med propellerfett när jag har isär vevpartiet för t ex byte av kuggkrans. det brukar se bra ut mellan gångerna. andra kapslade lager brukar jag smörja tätläppen med syntetmotorolja kanske 1 gång per månad.

rör inte insidan av kapslade lager

cyklar året runt, pendling typisk vecka 12 mil, med stänkskydd på framhjulet. mtb 2x2 timmar, inget skydd, mycket vatten och stänk.

så dessa ständiga byten av lager är för mig verkligen gåtfulla.

Vevlagers livslängd?
Dags att byta mitt nu, 7 år sen jag köpte cykeln och säkert 2-3000 mil. På crossen gick det däremot snabbare, har bytt en gång och kan bli dags snart igen. GXP på cx, BB30 på lvg.

Vevlagers livslängd?
gandhi sa:
Håller med. 10-14 timmar antyder att något är fel med hur lagren belastas.

GurraG sa:
Slita ut ett vevlager på10-14 timmar på "normal" cykling borde vara ett rekord!
Något annat är isf fel: Felaktigt axialspel, sneda lageranläggningsytor på ramen?

Låter som att vevlagerhusen inte är plana. Mem knasigt med 2 olika cyklar med samma problem dock.

TS: vad kör du för lager? Modell? Billiga? Finns det kanske någon rejälare lösning.

Vevlagers livslängd?
Pendelöket med shimano steps drygt 1800mil inga glapp(fyrkant). Rullar i alla väder inkl saltslask förvaras dock varmt både hemma å borta

I övrigt har jag aldrig bytt på nån skogscykel
Kan bero på att jag sålt innan 300mil eller att jag bara cyklar när det är hyfsat torrt

Vevlagers livslängd?
Gjorde storservice på grus/cx-hojen igår: Shimano PF-lagret mådde prima, trots fem år av misshandel. Gxp har jag inte haft samma tur med.

Vevlagers livslängd?
Kör med utslitet (rostigt) vevlager i min trainercykel, har beställt nytt lager. Köpte hög kvalitet; NTN.

Körde förr avfettning och högtryck. Man lär sig av misstagen. det var det som tog livet av lagret i trailercykeln. Kör numera bara svamp/bilschampoo och duschstrålen från trädgårdsslangen. Blir det skitigt så torkar jag med trasa, blir det för jävligt så plockar jag isär och gör rent. Har något emot GXP btw, gillar inte att ena sidan är flytande och andra sidan får ta alla sidokrafter via ansatsen på axeln, kan inte vara bra? Eller?

Vevlagers livslängd?
Hur märker man att ett vevlager går sönder egentligen?
Min pendlare har gått ca 700mil över 4år,har inte märkt att något hänt än.

Vevlagers livslängd?
NiclasY sa:
pirx sa:
Hur märker man att ett vevlager går sönder egentligen?
Min pendlare har gått ca 700mil över 4år,har inte märkt att något hänt än.
Kroka av kedjan och håll undan. Sätt snurr på vevarna och lysnna eller känn efter vibrationer i ramen.
Ja det ska jag göra vid nästa tillfälle!

Jag vill ju vara säker på att 100% av min twix-energi går rätt ut till hjulen ?

Vevlagers livslängd?
Bytte på 2st av mina hojar förra veckan, Crix med pressfit dem höll 50mil Cx åkning, och på min Stumpjumper med gängat DUB som höll lite över 1.5år med mkt gegga och vinter.

Vevlagers livslängd?
Är man 15-16 bast har man väl inte så förbannat med krut i benen, och man väger dessutom inte så mycket, så att det är belastningen som orsakar problemen är osannolikt. Snarare är det nog mer en hanteringsfråga. För våldsam tvätt som får skiten att rinna rätt in och därefter är det kört.

Tillbaka
Topp