vevlagersmos

seger

Aktiv medlem
vevlagersmos
Tjenare.
jag försökte montera av vevlagret från min pendlare idag. tanken var att låta det sitta så länge det gick att använda. någon gång under hösten började det skrika och knorra om det, men ljuden gav med sig efter någon månad. men med ett betydligt glapp.
iallafall, idag såg jag att drivsidans lagerskål satt snett (det satt inte snett vid montering).
hur gör jag bäst för att få loss skiten. jag vill ju om möjligt sätta i ett tyst vevlager, våldar jag ut det så kanske gängorna i ramen ger med sig.
är det någon som har en idé om hur denna sneställning kan ha inträffat?

den verkar sitta rätt hårt i ramen iaf...
02_20vevlager_002.JPG ht=653
02_20vevlager_001.JPG ht=583

vevlagersmos
du kan ju prova och sätta vevlagret i ett skruvstäd och använda ramen som hävarm, hur det blir med gängorna vågar jag inte säga något om :p
Prova spruta in nån form av smörjmedel innan du börjar kanske?

vevlagersmos
Om det verkligen satt rakt vid monteringen så är förmodligen ramen körd. Vevlager hoppar inte snett av sig själva så det är antingen gängsallad eller så är ramen sprucken

vevlagersmos
samma symptom uppstod på en kollegas cykel, han hade slitit ut lagerbanan så mycket att skålen klövs och började puta ut, precis som på din bild. det var bara att skruva ut och ersätta lagret på vanligt vis.

vevlagersmos
tack för alla svar.
det lutar åt alternativet med bågfilen. det känns som att ev gängsallad i ramen borde bara bli värre om man använder en lång hävarm och tar i. vevlagret är verkligen slutkört och situationen liknar mycket den som eberth beskriver.
även om det är gängpaj i ramen så borde det väl gå att limma fast ett nytt lager?

Tillbaka
Topp