Vevlagerstandarder, hur är det nu?

fredrikw

Aktiv medlem
Jag lyckas fan inte få någon rätsida på detta, ju mer jag googlar och läser desto mindre verkar jag förstå. Jag skyller på den annalkande vintern och min ålder.

Hur som helst, har ett Quarq Quattro vevparti, vilket är ett Sram X0-vevparti med Quarq-spindel, som sitter på min MTB med ett vanligt utanpåliggande GXP-vevlager. Vilka typer av vevlagerstandarder passar mitt vevparti på? Det finns ju ett par nuförtiden med ditpressade lager, och de flesta nya ramar idag har ju allt annat än den gamla gängade utanpåliggande varianten.

pennerdal skrev:
-------------------------------------------------------
> (OT)Är det någon skillnad på Hollowtech II och
> utanpåliggande GXP lager?

En skillnad är att en GXP-axel vad jag förstår är 24 mm på drivsidan men 22 mm på den andra, medan Hollowtech är 24 mm på båda sidor.

FSA Mega exo passar inte heller HT11, även om det går att få till med lite god vilja.

Omutifall någon undrar.

/T

Preacher skrev:
> Ja det stämmer, det finns adaptrar från både
> BB30 och PF30 ner till "din" axeltyp.

Ok, det låter ju bra.

Om vi försöker bortse från enstaka olyckskorpar, hur bra funkar dessa adaptrar? Det finns ju även adaptrar för vevlagret, alltså så att det går att använda ett standard-vevlager (i mitt fall GXP-lager).

IMHO tycker jag att det är bättre att köra stor adapterhylsa om man har BB30 så det blir vanlig engelsk gänga av det hela.

De adaptrar som man sätter i de bef. BB30-lagren har tyvärr en rätt stor tendens att knaka/kräva mer underhåll. Fler små alu-delar som kan börja röra på sig är inte jättekul.

Det tillkommer en del vikt, såklart. Men det är du införstådd med antar jag.

Preacher skrev:
> IMHO tycker jag att det är bättre att köra stor
> adapterhylsa om man har BB30 så det blir vanlig
> engelsk gänga av det hela.
>
> De adaptrar som man sätter i de bef. BB30-lagren
> har tyvärr en rätt stor tendens att knaka/kräva
> mer underhåll. Fler små alu-delar som kan börja
> röra på sig är inte jättekul.

Ok, det var ett bra tips, tack.

> Det tillkommer en del vikt, såklart. Men det är
> du införstådd med antar jag.

Men vafan, förstör nu inte allt! ;-)

Skämt åsido, jag är medveten om detta, men mitt vevparti är ju inte det lättaste från första början så jag blundar och kör i så fall.

Tillbaka
Topp