Vevparti 170mm Vs. 172.5

• Trådstartare Trådstartare Marcus Nyström
  • Start datum Start datum
M

Marcus Nyström

Guest
Vevparti 170mm Vs. 172.5
Hejsan

Ska köpa nytt vevparti till min racer.... Cyklar enbart för motion och motionstävlingar...

Skulle det bli någon större skillnad om jag köpte 170mm vevar för att prova?? använder 172.5mm idag och
och 175mm på min MTB
Kadensen blir ju lite högre det vet jag ju, men är det i kortaste laget....

Ni som cyklar mycket asfalt har säkert bra efarenheter av detta, ska kanske tilläggas att jag själv är 176cm lång.

Vänligen
Marcus

Vevparti 170mm Vs. 172.5
Jag tyckte det var klart märkbar (och positiv) skillnad när jag bytte från 175 till 172.5 på min lvg-hoj. Jag är 189 lång. Kör med 175 på MTB, känns bra där utan att ha ngt att jämföra med.

Vevparti 170mm Vs. 172.5
Min erfarenhet säger att 172,5 är rätt längd för dig men jag tror inte du skulle känna skillnad på 170 vs 172,5 vid en blindtest.

GurraG

Vevparti 170mm Vs. 172.5
Jag har 172.5 mm på Racern (skall byta till 175mm) och 175mm på MTB:n och jag märker klar skillnad mellan dem (är 184 cm). På platten tycker jag att 172.5mm är OK. uppför gillar jag dem dock inte. Jag har hojat flera år med 175 mm vevar på mina cyklar och jag gissar att kroppen är van vid den längden. Skulle rekommendera att du har samma längd på alla hojar. Med längre vevar blir du starkare uppför men det blir jobbigare att ha hög kadens. Min gissning är oxå att 172.5mm passar dig rätt bra.

/F

Vevparti 170mm Vs. 172.5
Jag bytte från 175 mm till 172.5 mm på min cross och det märks absolut ingen skillnad, förutom att det blev silver-ultegra istället för svart 105... 2.5 mm
Kan verkligen nån märka en sån förändring??? Jag vill se ett blindtest!

Vevparti 170mm Vs. 172.5
Håller med jaras, jag bytte själv från 175 till 170 och jag kan ärligt talat inte säga att jag märkt någon skillnad (förutom att det nya är styvare).

Vevparti 170mm Vs. 172.5
Jo det är ju teoretiskr sett uppenbart att man får mer vridmoment, men kompenserar man inte det automatiskt med en annan växel? Om jag tycker det är för tungt så växlar jag ned... funderar inte på längre vevarmar

Vevparti 170mm Vs. 172.5
Neo skrev:
-------------------------------------------------------

>Håller med jaras, jag bytte själv från 175 till 170 och
>jag kan ärligt talat inte säga att jag märkt någon
>skillnad (förutom att det nya är styvare).

175->170 mm blir 1 cm skillnad mellan pedalerna - det borde märkas. Man får ju lite annan vinkel på knän mm. Jag märke som sagt skillnaden tydligt i uppförsbackarna. Vad man trivs med beror dock säkert på många faktorer. Benlängd, var man hojar (berg eller i Uppland), hur mycket och hur man tränar etc

> Jo det är ju teoretiskr sett uppenbart att man får
> mer vridmoment, men kompenserar man inte det
> automatiskt med en annan växel? Om jag tycker det
> är för tungt så växlar jag ned... funderar inte på
> längre vevarmar

Är det brant uppför har det en tendens att ta slut på växlar på en LV-hoj. 39-25 är rätt tungt om det lutar uppför 7-10% några km...

/F

Vevparti 170mm Vs. 172.5
Tror att ett par kortare vevar kan spara lite på knäna om man har problem med onda knän vid cykling....

inget jag själv lider av, detta trots att mitt korsband är av i ena knät...

vet ej om det kan stämma,

Tackar alla som på ett seriös och vettigt sätt har svarat på denna tråd....

Tllsammans håller vi upp klassen på happymtb.org som forum..

Vänligen
Marcus

Senast redigerad av en moderator:
Vevparti 170mm Vs. 172.5
Du sparar möjligen knäna på att vinklarna minskas,men personligen tycker jag att vi som håller upp klassen på happymtb borde köra på tyngre växlar
Själv blir det byte från 172,5 till 175 då jag helt saknar rundtrampkraften i de kortare

Vevparti 170mm Vs. 172.5
det blir inte högre kadens om man bara byter vevarmarna och har samma växel som innan.. det blir däremot mindre hävarm..

Vevparti 170mm Vs. 172.5
Tim skrev:
> det blir inte högre kadens om man bara byter
> vevarmarna och har samma växel som innan.. det
> blir däremot mindre hävarm..

amen...

Vevparti 170mm Vs. 172.5
2.5 mm på 172.5 mm, det är mindre än 1.5 procent skillnad på längden. Jag hävdar fortfarande att ingen kan märka skillnaden i ett blindtest. Naturligtvis kan man säga att det är en enorm skillnad men då är man ju medveten om att man har bytt. Och att säga att det ger är skillnad på knävinkeln kan väl omäjligt stämma. Tillåt ig att såga allt idag men en finne i arslet kan vara större än 2.5 mm och det gör betydligt ondare i rumpan än i knät..

Vevparti 170mm Vs. 172.5
Jag vill redigera mig själv genom att egentligen hålla med ovanstående forum snubbe jaras(satt hela kvällen igår och tänkte på 2,5 cm)

Vevparti 170mm Vs. 172.5
jaras skrev:
> 2.5 mm på 172.5 mm, det är mindre än 1.5 procent
> skillnad på längden.

Eg. 2.5 x 2 = 5 mm (diameterändring). Om du ökar vevarmslängden från 172.5 mm till 175 mm kommer din fot att röra sig ca 1.6 cm längre i varje trampvarv.

> Jag hävdar fortfarande att ingen kan märka skillnaden
> i ett blindtest. Naturligtvis kan man säga att det är en
> enorm skillnad men då är man ju medveten om att man har
> bytt. Och att säga att det ger är skillnad på
> knävinkeln kan väl omäjligt stämma.

Varför finns det i så fall vevarmar i med olika längd i så små steg som 2.5 mm?

/F

Edit: Stavning mm.

Vevparti 170mm Vs. 172.5
Fredrik L skrev:
> jaras skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 2.5 mm på 172.5 mm, det är mindre än 1.5
> procent
> > skillnad på längden.
>
> Eg. 2.5 x 2 = 5 mm (diameterändring). Om du ökar
> vevarmslängden från 172.5 mm till 175 mm kommer
> din fot att röra sig ca 1.6 cm längre i varje
> trampvarv.
uträkningen stämmer säkert, men det är fortfarande under 1,5%

> Varför finns det i så fall vevarmar i med olika
> längd i så små steg som 2.5 mm?
det är en bra fråga... det hade klart varit bättre om det fanns fler 160, 165 och 180-vevar tillgängliga istället för uddalängden 172,5

jag skulle ta 170-vevarna utan vidare fördröjning... utväxlingen sitter i mekaniken - inte i benen
och om man vet att man får ont om utväxling neråt med endast 25 kugg bak så ska man lösa det på rätt sätt: sätta dit 27 kugg eller större :)

Tillbaka
Topp