Vevparti-djungeln

Yggdrasel

Medlem
Vevparti-djungeln
Goddagens. Tänkte bygga ihop en ny junior cykel av delar jag har hemma och lite nya men har fastnat kring vevpartiet.
Jag har beställt hem en så kallad "ful-kines" i storlek 14" för 26" hjul och den nya ramen är bb92. Nu söker jag efter ett 1x vevparti av det kortare slaget och med så låg q-faktor som möjligt, men har gått vilse. Någon som kan tipsa om affär/webbshop som kan tänkas sälja detta. Allt jag hittar är från 165mm och uppåt och det känns lite stort till en junior tänker jag men rätta mig gärna om jag har fel, detta är trotts allt mitt första cykelbygge från lös ram?

Vevparti-djungeln
Vevparti-djungeln
Fanns en tråd tidigare. Om länkarna är till hjälp vet jag inte.

Vevparti-djungeln
Ja vpace brukar ha med sram dm för 130 euro. Finns nåt annat märke också som jag aldrig kommer ihåg

Edit menade dessa

Vevparti-djungeln
Vilken längd på vevarna hade ni rekommenderat på en 14" ram? Tnker att den bör passa från 140cm åkare eller nått däromkring

Ska fråga inte vara tvärtom? Antar att du har junior som behöver en cykel, inte en cykel du behöver sälja, eller?

Regeln brukar vara ungefär 10% av kroppslängd. Då måste man tänka till vilken längdspänna man tänker använda cyklen.

Vevparti-djungeln
Ska fråga inte vara tvärtom? Antar att du har junior som behöver en cykel, inte en cykel du behöver sälja, eller?

Regeln brukar vara ungefär 10% av kroppslängd. Då måste man tänka till vilken längdspänna man tänker använda cyklen.
Givetvis har jag barn x2 som jag hoppas ska kunna ha nytta av den. Men det är lika mycket ett kul projekt att lära sig nått "nytt" när jag ändå har en 26" med hyffsade komponenter på att donera.
Tror det blir svårt att bygga en för att gå med vinst vid försäljning?
Är som sagt nybörjare när det gäller cykelbyggen men har förstått att en 26:a med 13" ram brukar funka från strax över 130cm åkare. Så om en 14" ram då funkar från ca 140cm iaf för en åkare med relativt långa ben som växer fortare än maskrosorna i gräsmattan sen har jag inte exakt koll max längd men det lär ge sig?
10% va bra. Jag googlade lite till och hittade 10%+ 5mm för mtb. Men just nu känns det som man får vara glad om man hittar ett 155mm parti utan att betala mer än vad ram, gaffel, styrstam, kassette och lager kommer gå på tillsammans?

Vevparti-djungeln
Givetvis har jag barn x2 som jag hoppas ska kunna ha nytta av den. Men det är lika mycket ett kul projekt att lära sig nått "nytt" när jag ändå har en 26" med hyffsade komponenter på att donera.
Tror det blir svårt att bygga en för att gå med vinst vid försäljning?
Är som sagt nybörjare när det gäller cykelbyggen men har förstått att en 26:a med 13" ram brukar funka från strax över 130cm åkare. Så om en 14" ram då funkar från ca 140cm iaf för en åkare med relativt långa ben som växer fortare än maskrosorna i gräsmattan sen har jag inte exakt koll max längd men det lär ge sig?
10% va bra. Jag googlade lite till och hittade 10%+ 5mm för mtb. Men just nu känns det som man får vara glad om man hittar ett 155mm parti utan att betala mer än vad ram, gaffel, styrstam, kassette och lager kommer gå på tillsammans?

Min son är nu 128 cm och cyklar på cyklar med 125, 135, 145 och 146 mm vevar utan problem.

Vevparti-djungeln
Min yngsta grabb (145 cm lång) har 150 vevar på sin vanliga cykel och 165 på en Kona Stinky 24" (hjulen är alltså 24") som bara används i bikepark. Det ser mer bekvämt och natuligt ut när han kör med dom kortare, men 165 funkar och han har inte sagt något. Många köpecyklar för barn levereras med 165 vevar.

Vevparti-djungeln
Finns på alibaba, men den sidan e mest för grossister så d e bara nåt enstaka företag som skickar provexemplar. Där finns i olika längder, med hollowtech II - fast dom kallar det octalink II (är ej gamla octalink). Problemet e att frakten blir saftig så ett vevparti kostar ca 300 kr men frakten kanske lika mycket...plus postens avgifter.
Har du gott om cash kan du alltid köpa federlechts i kolfiber. Ca 3500 kr för den storleken.

Tillbaka
Topp