Vevparti

Vevparti
Jag ska köpa ny cykel och har nu 53/39 Vevparti. Plus 11/28 kassett

Nu blir det antingen 52/36 eller 54/40. plus 11/30 kassett

Vad skulle ni valt

Min nuvarande lättaste funkar för mig men jag trampar ur nerför.

54/40 är dyrare

Är det värd det?

Vevparti
Jag ska köpa ny cykel och har nu 53/39 Vevparti. Plus 11/28 kassett

Nu blir det antingen 52/36 eller 54/40. plus 11/30 kassett

Vad skulle ni valt

Min nuvarande lättaste funkar för mig men jag trampar ur nerför.

54/40 är dyrare

Är det värd det?
Vid vilken fart trampar du ur utför idag?

Om det är vid 53 km/h idag kommer du med 54 som stora fram och oförändrat 11 som minsta bak att höja farten för urtrampning till 54 km/h.

Att byta till 52 fram kommer att sänka den farten till 52 km/h.

Vevparti
Screenshot 2026-07-06 at 21.16.59.webp

Jag har 54x11-30 på min tempohoj, funkar fint upp till 65 kph

Vevparti
Han skriver att han trampar ur nedför, i 60 - 65, dvs mellan 97 - 105 i kadens, helt ok för en motionär. Man brukar säga att man ska kunna träna upp att trampa upp till ca 120 varv per minut, vilket skulle innebära 74 km/h. Om man bara gillar att dra på för kul i utförslöpor så kanske man inte vill behöva vispa på maximalt, det är enklare för de flesta att få ut mer kraft med lite lägre kadens.

Jag kör själv 50/34, men det är för att jag ska orka cykla uppför de där backarna också. Min rekommendation skulle vara att gå ned till 52/36 och försöka träna på att öka kadens, borde gå komma lite högre, men om du inte tycker det är nåt problem att trampa med låg kadens uppför och tycker det är kul blåsa på i nedförsbackarna, så visst kör 54/40.

Vevparti
Vet inte exakt när jag trampar ur men bor i kuperad terräng

Långt ifrån elit

55 år och motionär
Hur ofta trampar du ur och känner att du verkligen vill driva på mer? Har cyklat en hel del i berg och har sällan upplevt ett behov av att öka farten genom att trampa då jag nått runt 65 km/h.

Ska du gå upp från urvarvningsfart på 65 km/h på 53/11 till exempelvis 70 km/h behöver du en 57-klinga fram.

Vevparti
Han skriver att han trampar ur nedför, i 60 - 65, dvs mellan 97 - 105 i kadens, helt ok för en motionär. Man brukar säga att man ska kunna träna upp att trampa upp till ca 120 varv per minut, vilket skulle innebära 74 km/h. Om man bara gillar att dra på för kul i utförslöpor så kanske man inte vill behöva vispa på maximalt, det är enklare för de flesta att få ut mer kraft med lite lägre kadens.

Jag kör själv 50/34, men det är för att jag ska orka cykla uppför de där backarna också. Min rekommendation skulle vara att gå ned till 52/36 och försöka träna på att öka kadens, borde gå komma lite högre, men om du inte tycker det är nåt problem att trampa med låg kadens uppför och tycker det är kul blåsa på i nedförsbackarna, så visst kör 54/40.
Jag kan tycka att det är lite overkill att gå till 54/40 från 53/39 för att höja urvarvningsfarten från 65 km/h till drygt 66 km/h. I alla fall om det enda problemet är just urvarvningsfarten.

Vevparti
Jag kan tycka att det är lite overkill att gå till 54/40 från 53/39 för att höja urvarvningsfarten från 65 km/h till drygt 66 km/h. I alla fall om det enda problemet är just urvarvningsfarten.
Det var nog 52 vs 54 frågan gällde, 53 har han nu på sin gamla cykel. Liten skillnad ändå, men skulle säga att om man har sina favoritbackar och mäter sin fart kommer man märka skillnad.

Med det sagt är 97-105 som max kadens inte jättehögt, medan 54/40 är en kombination som bara elit brukar ha, så den vettiga rekommendationen måste bli 52/36 och träna på trampa med hög kadens. Efter nedförsbackar kommer ju uppförsbackar.

Vevparti
Själv törs jag inte trampa över 70 km/h, tycker det börjar gå alldeles tillräckligt fort då. Jag brukar nå strax över 70 km/h lite nu och då, men kan inte minnas att jag kört över 80. Har ingen riktigt bra kandidatbacke för de farterna på ställena jag cyklar. Kan känna tjusningen av farten ett par sekunder men sen tänker jag mest bara "det vore ju tråkigt om framgaffeln flög av nu" 🙂 och så är backen slut och farten sänks.

Vevparti
Alternativt, om farten är gravitationsassisterad så brukar det vara bättre att bara lära sig krypa ihop. De W som tillförs genom drivlinan är ändå försumbart jämfört med hjälpen från g
Det finns de som påstår att för en vanlig motionär på en vanlig bockstyreracer går den krypa ihop-gränsen ~50-55 km/h
Jan Heine propagerar för ngt han kallar full aero tuck
bq61.jpg

Vevparti
Det var nog 52 vs 54 frågan gällde, 53 har han nu på sin gamla cykel. Liten skillnad ändå, men skulle säga att om man har sina favoritbackar och mäter sin fart kommer man märka skillnad.

Med det sagt är 97-105 som max kadens inte jättehögt, medan 54/40 är en kombination som bara elit brukar ha, så den vettiga rekommendationen måste bli 52/36 och träna på trampa med hög kadens. Efter nedförsbackar kommer ju uppförsbackar.
Även om man jämför 54 med 52 är jag lite tveksam till hur mkt det är värt att höja urtrampnkngsfarten drygt 2 km/h när det handlar om farter runt 65 km/h.

Jag har själv urvarvningsfart på runt 65 km/h, men med lättare utväxling. I Sverige har jag nästan aldrig känt någon större önskan om att öka farten via trampning. Har någon gång gjort det i bergig terräng med riktigt fin väg utför då man ”plojtävlat” med några kompisar.

Vevparti
Det finns de som påstår att för en vanlig motionär på en vanlig bockstyreracer går den krypa ihop-gränsen ~50-55 km/h
Jan Heine propagerar för ngt han kallar full aero tuck
bq61.jpg

Jan Heine - aerokitets evige nemesis. Från förr-förra helgens 1000K, 60+ kph med 0 W

Screenshot 2026-07-06 at 22.32.58.webp¨

Screenshot 2026-07-06 at 22.34.20.webp

Gravel med väskor, utväxling 48x11 på 32 mm däck så ingen större ide att trampa

Vevparti
Lär väl bero på backens lutning? Har själv märkt att det brukar vara jäkligt segt ta sig över 70, luftmotståndet blir som en vägg, men inte funderat på hur jag skulle kunna komma upp i högre toppfarter, jag är som sagt rätt nöjd med den farten.

Tillbaka
Topp