Vi borde prata om BikeSthlm

Nu när jag efter ett antal år av kollektivpendling, kunnat återuppta cyklingen, har det hänt en del. Memilare är borta och ersätta av tantcyklar på el. Och folk har börjat dokumentera sina Gör det. Mest på gott tycker jag, och så kan en och annan trafiksyndare visas upp.

Men så har vi då Bikesthlm. Ingen som cyklar i Stockholm och haft någon koll på Youtube har väl kunnat undgå hans personliga korståg mot alla som inte faller honom i smaken. Mest taxi och bussar, men de flesta som är i vägen för honom kan råka ut för hans oförskämdheter eller tuta. Han har alltså en tuta som går på lufttryck, som han inte tvekar att använda mot exempelvis fotgängare som råkar gå där han vill cykla.

Av hans hundratals YT-klipp är välj det där han slår en taxichaufför på käften det mest sedda, där Bikesthlm tydligen polisanmäler chauffören. Händelsen blev en tråd här, där TS av någon outgrundlig anledning tar Bikesthlm i försvar.

Om det vore så att han bara hängde ut riktiga syndare kunde det väl gå än, men många fler får hänga med. Visserligen är det väl få som tar Bikesthlm på allvar, efter att ha sett några klipp. Men han ger en mycket dålig bild av oss cyklister.

Efter att ha sett några klipp så framgår mönstret. Han kör mitt i gatan och provocerar fram dålig körning av bilister. Han är otrevlig och ofta direkt hotfull mot bilister. Han kör mot rött när det passar honom. Vid ett tillfälle kör han tutande rakt in i en korsning med massor av trafik, för att bereda sig fri väg. Trots att han hänger ut trafiksyndare är det alltså rätt du och så med hans egen laglydighet. Och detta i en YT-kanal där han själv vill framstå i god dager. Hur hans körning ser ut av det som inte läggs ut på YT kan man ju undra.

Hans senaste tilltag är att han vid Skanstull skär loss några julgranar som bundits fast vid lyktstolpar. Dessa julgranar kastar han sen rakt ut i körbanan.

Jag tänker inte psykologisera Bikesthlm, men han ger en mycket dålig bild av cyklister. Själv ser jag det som bekymmersamt, men jag har ingen direkt lösning.

Bikesthlm slår taxichaufför på käften

Bikesthlm går loss på julgranar vid Skanstull

Bikesthlm tutar på en bil vid en cykelpassage.

Bikesthlm tror att han har rätt att byta fil när han vill för att han signalerar.

Senast ändrad:

frause

Aktiv medlem
Har ingen aning om vad TS pratar om i övrigt, men de där julgranarna har stört mig lite. De sitter på ett ställe där det ofta springer folk kors och tvärs över cykelbanan och det blir ju inte direkt bättre av att de kan gömma sig bakom en granskog i vägkanten innan de plötsligt får för sig att de borde befinna sig på andra sidan vägen.

frause sa:
Har ingen aning om vad TS pratar om i övrigt, men de där julgranarna har stört mig lite. De sitter på ett ställe där det ofta springer folk kors och tvärs över cykelbanan och det blir ju inte direkt bättre av att de kan gömma sig bakom en granskog i vägkanten innan de plötsligt får för sig att de borde befinna sig på andra sidan vägen.
Här inte kört själv där, men jag kan förstå irritationen

Men att slänga ut dem i gatan?

Dessutom är det en av hans mildare förseelser, även om granarna kan orsaka olyckor.

Senast ändrad:
Verkar rejält småviktig. Skulle inte ta en bärs med karln.

edit: Fast ganska sjysst ibland. Jag vet inte. Människor är komplicerade.

Senast ändrad:

frause

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
frause sa:

Dessutom är det en av hans mildare förseelser, även om granarna kan orsaka olyckor.
Nä, att slänga ut dem i gatan är ju bara dumt. Dessutom finns det ju betydligt värre exempel på cykelbanor. T ex med stolpar och grejer mitt i. Konstruerade av yrkesmänniskor.

ooms

Aktiv medlem
För att få mtrl till sin kanal måste han väl provocera fram det, annars skulle han nog snart vara bortglömd. Verkligheten är inte så illa som han vill ge sken av i sin kanal.
Rätt onödigt egentligen att ge honom uppmärksamhet här också, det stärker väl honom att fortsätta tyvärr.

storfiskarn

Medlem
ooms sa:
För att få mtrl till sin kanal måste han väl provocera fram det, annars skulle han nog snart vara bortglömd. Verkligheten är inte så illa som han vill ge sken av i sin kanal.
Rätt onödigt egentligen att ge honom uppmärksamhet här också, det stärker väl honom att fortsätta tyvärr.
+1

staine

Aktiv medlem
Ja se dessa söderortscyklister. Men HEN har billiga bygghandskar som blir blöta direkt, samt saknar bockstyre. Det kan ju få vem som helst att gå bananas.

ooms sa:
Han har hållit på i flera år, så jag tror knappast att tysta ner honom fungerar. Någonstans är det ett rättshaveristiskt beteende, (vilket han själv nästan noterar), där tystnad inte fungerar. Noterade också att filmerna har anmärkningsvärt få kommentarer, så antagligen går han in och rensar bort det mesta. Så att försöka diskutera med honom gör nog varken till eller ifrån.

Hans cyklande är också farligt, mest för honom själv förstås. Men han ger ett intryck av galen cyklist, och att cyklister är galna, och att det någonstans är halvt okej att köra så.

Simpa85

Medlem
Fuskcyklist sa:
Någonstans är det ett rättshaveristiskt beteende,
Till skillnad mot vad många tror har ordet Rättshaveri inte samma lydelse som att något skulle haverera.

Ordet har sitt ursprung ur tyskans Recht haben, Att rätt ha, och är snarare individens övertygelse om att denne driver en viktig princip som är korrekt. Detta kan bli till ett problem när andra inte delar samma världsbild kring principens betydelse eller dess syfte.

Nog med det. Nu hoppas jag er alla och även vederbörande cyklist med förhöjt rättspatos en fröjdefull jul.

GoranS

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
ooms sa:
Han har hållit på i flera år, så jag tror knappast att tysta ner honom fungerar. Någonstans är det ett rättshaveristiskt beteende, (vilket han själv nästan noterar), där tystnad inte fungerar. Noterade också att filmerna har anmärkningsvärt få kommentarer, så antagligen går han in och rensar bort det mesta. Så att försöka diskutera med honom gör nog varken till eller ifrån.

Hans cyklande är också farligt, mest för honom själv förstås. Men han ger ett intryck av galen cyklist, och att cyklister är galna, och att det någonstans är halvt okej att köra så.
Nu har jag inte varit inne och kikat på hans alster på youtube och tänker inte göra det då han skulle kunna se det som positiv återkoppling, men om ingen tittade på dem skulle det då inte kunna finnas en chans att han tröttnar efter ett tag!?

kais01

Aktiv medlem
verkar ju inte vara någon större frekvens på visningarna iaf, men blir kanske nu efter den här tråden.

godhet när den går lite för långt.

GoranS

Aktiv medlem
Simpa85 sa:
Fuskcyklist sa:
Till skillnad mot vad många tror har ordet Rättshaveri inte samma lydelse som att något skulle haverera.

Ordet har sitt ursprung ur tyskans Recht haben, Att rätt ha, och är snarare individens övertygelse om att denne driver en viktig princip som är korrekt. Detta kan bli till ett problem när andra inte delar samma världsbild kring principens betydelse eller dess syfte.

Nog med det. Nu hoppas jag er alla och även vederbörande cyklist med förhöjt rättspatos en fröjdefull jul.
Hm, jag upplever nog att människor använder ordet i betydelsen att någon in absurdum driver en sak de tror på trots att det är lite Don Quixote-varning på det. Och det låter för mig som det du beskriver.

GoranS sa:
Simpa85 sa:
Fuskcyklist sa:

Hm, jag upplever nog att människor använder ordet i betydelsen att någon in absurdum driver en sak de tror på trots att det är lite Don Quixote-varning på det. Och det låter för mig som det du beskriver.
Nu nöjer han sig inte med att hänga ut folk han tycker gör fel. Visst är det många som kör illa, och han har fångat en del farliga rödljuskörningar till exempel.

Han skickar vidare allt fel till bussföretagen, taxibolagen, polisanmälde chauffören han slog på käften, kontaktar Trafikkontoret om granarna osv, och språkbruket att han alltid känner sig illa behandlad och förfördelad. Så nog är beteendet rättshaveristiskt, även om det kanske inte nått längre än allmänt kverulerande.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Finns ju massor med såna där lirare typ, men min favorit är RoyalJordanian, fast han åker MC då. Han är trevlig och rolig! Lite rogivande att titta på hans videos. :D

Fredrik S

Medlem
Har bara sett filmen där han slår en taxichaufför på käften, samt ytterligare ett par filmer, så jag är långt ifrån någon expert på fenomenet bikesthlm, men visst är det väl så att han själv skapar många av de "situationer" som han sedan lägger upp på Youtube?

Minns speciellt en situation då han ligger bakom en personbil på en förhållandevis glest trafikerad tvåfilig väg. Bilisten signalerar med blinkers att han tänker byta fil, vilket han sedan gör. Absolut inget fel på den bilkörningen och det enda bikesthlm hade behövt göra i det läget är att göra ingenting alls, bara fortsätta trampa på som innan filbytet. Men det han istället gör är att ställa sig upp, slå på en spurt som hade gjort Mario Cipollini avundsjuk och i sista ögonblicket kasta in sin cykel på just den kvadratmetern där han förutspår att bilen ska hamna efter filbytet för att vid nästa rödljus skälla ut bilisten efter noter.

Jag tänker inte försöka ställa någon diagnos på karln, men att utsätta sig själv för fara eller att hänga ut oskyldiga som trafiksyndare för att få material till sin Youtubekanal verkar han i alla fall INTE ha några problem med.

Senast ändrad:

NAnders

Medlem
Fuskcyklist sa:
frause sa:

Det är ju för att granarna kan orsaka skadeolyckor där de står som de flyttas till körbanan där de inte kan orsaka skadeolyckor.

Denna tråd är för övrigt en bra påminnelse om att "lite skit ska de väl tåla, cyklisterna"-tänket är djupt rotat även hos cyklister.

simson

Medlem
Hej !
Pendlar dagligen förbi Skanstull där han kastar granarna , de har inte stört mig det minsta och stolparna de var fastsatta syntes ju bättre oxå men det är klart det är mörkt när jag passerar där , har aldrig sett så mycket cyklar som på filmen😜.
Mange

h.g.j

Aktiv medlem
NAnders sa:
Denna tråd är för övrigt en bra påminnelse om att "lite skit ska de väl tåla, cyklisterna"-tänket är djupt rotat även hos cyklister.
I min värld är det lite mer att alla måste använda sitt huvud och inte bara gå på sin tänkta rätt, oavsett vilket fordon eller par skor man har på fötterna...

Vissa cyklister har en förmåga att hävda sin rätt även när dom inte använder huvudet. Värst tycker jag nästan är en karl som jag hörde som skulle stämma brandkåren för att dom stod med sin stegbil på cykelbanan. Cyklisten missade en hel stillastående brandbil med påslagna blåljus, och körde rakt in i fronten på den. Att då komma efteråt och säga att den skulle haft orange varningsljus istället känns lite...ja... Hade det varit jag så skulle jag aldrig erkänt vad jag lyckades med...

staine

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
Bengt-re sa:
Raggamuffin sa:
Vi kan väl be honom åka till Brasilien och fortsätta där?
Räcker nog med Tallin... Han överlever 3 minuter där i bästa fall....
Inom cykelavstånd finns också bruschorna ute orten han säkert vill ta ett snack med.
Dom har jag redan snackat med. De spelade medvetet f*tb*ll tvärs över cb. När jag påpekat det olämpliga var snacket över. Hann ej filma men glad att jag hade starka ben den dan.

NAnders sa:
Fuskcyklist sa:
frause sa:

Det är ju för att granarna kan orsaka skadeolyckor där de står som de flyttas till körbanan där de inte kan orsaka skadeolyckor.

Granarna kan säkert kastas upp på trottoaren om en bil kör på dem i mörkret.

Men som sagt, det är ett av hans mildare tilltag.

En favorit är när han närmar sig en buss vid en hållplats, bussen blinkar att den ska ut, vilket inte hindrar Bikesthlm att köra om. Några sekunder senare kör bussen om trots visst obstruerande av Bikesthlm.

Efter ett tag kommer Bikesthlm ifatt bussen och ger en utskällning. Chauffören blir tvärförbannad eftersom han blinkade till och med innan Bikesthlm började köra om.

Förklaringen Bikesthlm gav var att chauffören måste blinka tidigare, för att alla höstlöv gör det halt att cykla.

NAnders

Medlem
h.g.j sa:
NAnders sa:
I min värld är det lite mer att alla måste använda sitt huvud och inte bara gå på sin tänkta rätt, oavsett vilket fordon eller par skor man har på fötterna...

Vissa cyklister har en förmåga att hävda sin rätt även när dom inte använder huvudet. Värst tycker jag nästan är en karl som jag hörde som skulle stämma brandkåren för att dom stod med sin stegbil på cykelbanan. Cyklisten missade en hel stillastående brandbil med påslagna blåljus, och körde rakt in i fronten på den. Att då komma efteråt och säga att den skulle haft orange varningsljus istället känns lite...ja... Hade det varit jag så skulle jag aldrig erkänt vad jag lyckades med...
Som sagt, lite skit ska de tåla.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer