Vi borde prata om BikeSthlm

Jag bor och cyklar i Stockholm.
Aha, jag tolkade ett tidigare inlägg fel ser jag.

Nja, uppenbarligen fortsätter han som tidigare. Exakt vad som skulle få honom att sluta vet jag inte. Har du något förslag?

Att prata aggressivt med bilisterna är inte olagligt, och visst har han rätt då och då. Rätt ofta faktiskt.

Men visst provocerar han. Bland annat i den senast diskuterade. I andra provocerar han även fram lagbrott av bilister. Och rätt ofta bryter han mot trafikregler själv.
Som sagt, tråden och diskussionen är meningslös eftersom den du är arg på inte är med. Den stora frågan är varför du hakat upp dig på det här och tycker det är viktigt nog att driva en forumtråd om det.

Därför att det är mycket anmärkningsvärt att så många försvarar en trafikdåre, endast på grund av det faktum att han råkar vara cyklist.

Tre år.

Jag hade önskat att du iaf hade någon ursäkt som att du råkade se ett bikesthlm-klipp och inte bara återvände efter tre år för att dolk inte höll med dig

Anledningen till att jag fokuserar på Bikesthlm är att jag är intresserad av cykling. Särskilt i Stockholm. Men däremot helt ointresserad av cyklar, förutom dessas funktion att cykla på.
Är du intresserad av att cykla i Stockholm finns det bättre trådar än den här. Här är ett par exempel https://happyride.se/forum/threads/...n-uppdatera-haer.1819977/page-46#post-4258860
och
https://happyride.se/forum/threads/grus-status-pa-ekeroe.1824189/page-6

Aha, jag tolkade ett tidigare inlägg fel ser jag.

Som sagt, tråden och diskussionen är meningslös eftersom den du är arg på inte är med. Den stora frågan är varför du hakat upp dig på det här och tycker det är viktigt nog att driva en forumtråd om det.

Intresset för cykling behöver kanske inte motsvara producerad volym här. Min cykel är väl nu nio år gammal, jag låter serva den vår och höst, och i övrigt sliter jag i den.

Att diskutera vajer- eller hydralbroms intresserar mig inte.

Nog fan läser Bikesthlm det här. Och nog hoppas jag på att få göra skillnad i det lilla, som om jag skulle behöva en ursäkt. Det märkliga försvaret av Bikesthlm borde ge åtminstone några en del att tänka på.

Tänkte på den här tråden idag när jag stannade på gult, inga andra bilar i korsningen och en av de där korsningarna där det är gult en evighet. Bilen bakom mig toktutade för att jag inte körde, och lackade sen totalt när en cyklist körde förbi på insidan och mot rött.

”What would BikeSTHLM do?”

Nog fan läser Bikesthlm det här. Och nog hoppas jag på att få göra skillnad i det lilla, som om jag skulle behöva en ursäkt. Det märkliga försvaret av Bikesthlm borde ge åtminstone några en del att tänka på.
E830BA36-8278-4357-B061-2ACBCDF1A5F2.jpeg

Nej, de allra flesta kör in i korsningen när det är grönt, men hinner inte ut den innan det slår om till rött.

De försöker inte heller tränga sig framför gångtrafikanter, utan de allra flesta är måna om att ge fotgängare företräde.

Däremot är cyklister skyldiga att lämna företräde till trafik som ska ur korsningen. Detta oavsett om de körde in i korsningen med vetskapen om att de inte skulle hinna ur den.

Nu gjorde inte Bikesthlm det, utan körde ut rakt framför en bil i färd med att lämna korsningen.
Jo, vid i princip varje omslag är det minst ett par idioter bakom ratten som ska mosa dig igenom trots att de vet att de inte hinner igenom men det skiter de i. Inte bara en trafikförseelse utan det utsätter medtrafikanter för fara. Att en cyklist påvisar problemet och du väljer att peka på den händelsen istf det verkliga problem filmen är orimligt.

Jo, vid i princip varje omslag är det minst ett par idioter bakom ratten som ska mosa dig igenom trots att de vet att de inte hinner igenom men det skiter de i. Inte bara en trafikförseelse utan det utsätter medtrafikanter för fara. Att en cyklist påvisar problemet och du väljer att peka på den händelsen istf det verkliga problem filmen är orimligt.

Ja, men varför bryr du dig om dåliga bilister, när människor dör av ryska bomber i Ukraina?

Nej, bilisten försökte inte missa någon, och det är ett fåtal bilister som vill skada någon. Den här ville köra ut ur korsningen, och Bikesthlm bröt mot trafikreglerna genom att inte ge honom företräde. Hur många gånger har jag påpekat det?

Lägg ner den där whataboutismen! Jag kritiserar Bikesthlm just därför att han är en cyklist som beter sig illa, och är därigenom inte är bra för cyklandet i Stockholm.

Senast ändrad:
Tänkte på den här tråden idag när jag stannade på gult, inga andra bilar i korsningen och en av de där korsningarna där det är gult en evighet. Bilen bakom mig toktutade för att jag inte körde, och lackade sen totalt när en cyklist körde förbi på insidan och mot rött.

”What would BikeSTHLM do?”

Bikesthlm kör inte mot rött. Åtminstone inte i det han lägger ut. Andra cyklister outar han bara om de förargat honom personligen. Däremot får vi aldrig se honom på bild.

Om Bikesthlm skulle stå vid gult, och därigenom blockera för en toktutare bakom, är det bara att heja på. En del gör han helt rätt, och en sådan filmsnutt skulle förlåta honom en del.

Problemet borde väl vara att BikeSthlm genom sitt beteende ger cyklister dåligt rykte och därigenom spär på det s.k. cyklisthatet som sägs finnas bland andra trafikanter.

Om person A slår person B på käften, varpå person B slår tillbaka; är det då person B som bör problematiseras?
Jag förstår inte logiken här måste jag säga. ?

Alltsomoftast har det varit Bikesthlm som provocerar fram incidenterna. Så enligt din logik är det Bikesthlm som kan problematiseras.

Men det riktiga svaret är, som jag också påpekat, att det är Bikesthlm som är cyklist. Därför problematiserar jag honom, därför att han förstår för andra cyklister.

Var det så svårt att förstå?

Ja, men varför bryr du dig om dåliga bilister, när människor dör av ryska bomber i Ukraina?

Nej, bilisten försökte inte missa någon, och det är ett fåtal bilister som vill skada någon. Den här ville köra ut ur korsningen, och Bikesthlm bröt mot trafikreglerna genom att inte ge honom företräde. Hur många gånger har jag påpekat det?

Lägg ner den där whataboutismen! Jag kritiserar Bikesthlm just därför att han är en cyklist som beter sig illa, och är därigenom inte är bra för cyklandet i Stockholm.
Nu ska jag mata trollet igen:
Nu drar du nästa halmgubbe. Jämföra kritik mot problematiska trafikbeteenden med bomber och offer i Ukraina? Ja det får stå för dig. Jag har cyklat via den korsningen dagligen i 10 år så min uppfattning är glasklar. I sak har du fel och Bikesthlm har rätt. Sedan har ni båda annat att fundera på.

Alltsomoftast har det varit Bikesthlm som provocerar fram incidenterna. Så enligt din logik är det Bikesthlm som kan problematiseras.

Men det riktiga svaret är, som jag också påpekat, att det är Bikesthlm som är cyklist. Därför problematiserar jag honom, därför att han förstår för andra cyklister.

Var det så svårt att förstå?
Hur menar du att han provocerar bilisten till att inte stanna för cyklister och fotgängare som har grönt? Bilisten har uppenbarligen kört mot rött. Oavsett så är du ju helt slut i skallen om du anser att det är cyklisten som är problemet här.

Edit: Och ja, jag känner till problemet med bilister som kör mot rött. Ser det varje dag.

Nu ska jag mata trollet igen:
Nu drar du nästa halmgubbe. Jämföra kritik mot problematiska trafikbeteenden med bomber och offer i Ukraina? Ja det får stå för dig. Jag har cyklat via den korsningen dagligen i 10 år så min uppfattning är glasklar. I sak har du fel och Bikesthlm har rätt. Sedan har ni båda annat att fundera på.

Tramsa lagom. De som läste förstod, även du, att min halmgubbe var ett ironiskt svar på whatabouten att påpeka att bilisten gör fel.

Om du har cyklat i korsningen i tio år, är det på tiden att du lär dig trafikregler. Vill du köra in i korsningen, är du skyldig att lämna företräde till trafiken i korsningen. Det vill säga Bikesthlm gör fel.

Tramsa lagom. De som läste förstod, även du, att min halmgubbe var ett ironiskt svar på whatabouten att påpeka att bilisten gör fel.

Om du har cyklat i korsningen i tio år, är det på tiden att du lär dig trafikregler. Vill du köra in i korsningen, är du skyldig att lämna företräde till trafiken i korsningen. Det vill säga Bikesthlm gör fel.
Du har fel. Högersvängande fordon har väjningsplikt mot cyklar som har grönt. Fordon har dessutom skyldighet att se till att inte blockera korsningar. Jag har passerat den där jävla korsningen i nästan tjugo år och ser rödljuskörning en eller ett par bilar varje intervall. Du har sannolikt blivit uthängd av BS och försöker ge igen. Det går inget vidare och din trafikkunskap indikerar att du faktiskt gjorde fel den gången.

Du har fel. Högersvängande fordon har väjningsplikt mot cyklar som har grönt. Fordon har dessutom skyldighet att se till att inte blockera korsningar. Jag har passerat den där jävla korsningen i nästan tjugo år och ser rödljuskörning en eller ett par bilar varje intervall. Du har sannolikt blivit uthängd av BS och försöker ge igen. Det går inget vidare och din trafikkunskap indikerar att du faktiskt gjorde fel den gången.

Nej, bilisten gör ingen högersväng, utan kör rakt genom korsningen. Helt uppenbart har han kört in i korsningen, utan att komma igenom den innan det slår om till rött. Hur många gånger ska vi behöva konstatera det? Sluta hitta på.

Ja, bilisten har skyldighet att inte blockera korsningen.

Bikesthlm har också skyldighet att ge företräde till de som befinner sig i korsningen. I stället kör kan rakt ut framför den bil, vars förare också gjort fel.

Nej, jag har inte blivit uthängd av Bikesthlm. Varför är det stopp viktigt att hitta på förklaringar till varför jag skriver. Är det inte enklare att erkänna att Bikesthlm bryter mot lagen här?

Nej, bilisten gör ingen högersväng, utan kör rakt genom korsningen. Helt uppenbart har han kört in i korsningen, utan att komma igenom den innan det slår om till rött. Hur många gånger ska vi behöva konstatera det? Sluta hitta på.

Bikesthlm har också skyldighet att ge företräde till de som befinner sig i korsningen. I stället kör kan rakt ut framför den bil, vars förare också gjort fel.

Nej, jag har inte blivit uthängd av Bikesthlm. Varför är det stopp viktigt att hitta på förklaringar till varför jag skriver. Är det inte enklare att erkänna att Bikesthlm bryter mot lagen här?
Visst gör bilisten en högersväng. Det syns tydligt att intervallet tillåter trafik i nord-sydlig riktning mellan Strömbron och Kungsträdgårdsgatan. Cyklisterna i bakgrunden som cyklar från Kungsträdgårdsgatan mot Strömbron skulle aldrig ha grönt om trafiken från Gustav Adolfs torg hade grönt. Dessutom är det uppenbart för de flesta att bussen som gör högersväng strax före och den bil som blinkar höger innan bilen som får stanna för BS kommer från höger. Med kännedom om korsningens signalsekvenser och att högersväng från Strömbron aldrig skulle kombineras med trafik från Gustav Adolfs torg så vet jag att du har fel.

Ok vi erkänner. När är rättegången?
Förresten är inte det den där korsningen där man ändå helst hoppar över i bussfilen längst till vänster om man kör norrut och ska rakt fram?

Tillbaka
Topp